Opel Zafira-e Life - Eerste rijtest
Zijdezachte groepsvervoerder
Opel is inmiddels aan de vierde generatie van de Zafira toe. Precies 21 jaar geleden begon het succes met een spraakmakende zevenpersoons MPV. In zijn jongste ‘incarnatie’ is het model uitgegroeid tot een elektrische volksverhuizer van formaat. Met zijn vele broeders en zusters mikt de Zafira-e op uiteenlopende doelgroepen.
Opel scoorde op de drempel van de 21e eeuw een voltreffer met de Zafira. De zevenzitter stond destijds op het platform van de Astra-G en viel vooral op door zijn praktische inslag. Zo kon je bijvoorbeeld de stoelen op zitrij drie afzonderlijk in de bodem laten verdwijnen. De Duitse MPV was er zelfs in een gespierde OPC turbo-uitvoering. Opeens had de immens populaire Renault Mégane Scénic in het compacte MPV-segment het rijk niet meer alleen. Bovendien verscheen in 1999 eveneens de niet minder praktische Citroën Xsara Picasso ten tonele. Uit eigen ervaring kunnen we melden dat de handzame ruimtewagen slechts één echt bezwaar kende: je moest niet te vaak je gezicht laten zien bij de sportclub van zoon of dochter. Andere ouders kregen daar rap in de gaten dat jouw auto moeiteloos een groot deel van een elftal opslokt. Ideaal voor uitwedstrijden.
Terug naar 2020. De lancering van de elektrische Zafira vindt plaats in een enorme fabriekshal in Rüsselsheim. Een (overdekte!) openluchtbioscoop, waar je de presentatie vanuit de auto moet volgen, om aansluitend getooid met een mondkapje het fabrieksterrein te verlaten. Moederbedrijf PSA wenst overduidelijk geen enkel risico te nemen. Je moet er dus wat voor over hebben, maar de nieuwe elektrische Zafira is de kennismaking waard. Ook al is het huidige type niet langer gebaseerd op een personenauto, maar op een besteller.
NEGENPERSOONS
Als ervaringsdeskundige noteer je na de eerste testritten in Duitsland terstond dat de nieuwe Zafira-e in de weekenden hetzelfde ‘risico’ kent als vroeger. Sterker nog … hij is er nu ook in een negenpersoonsversie! Gekheid natuurlijk, maar in zekere zin heeft de jongste people mover van Opel toch nog enigszins het personenauto-dna van het oermodel. Natuurlijk ziet hij er meer dan ooit uit als een personenbus, maar dat neemt niet weg dat je vooral met de meest luxueuze versie een geriefelijke reisauto onder je kont hebt. Zeer geschikt voor dagelijks gebruik door particulieren. Opel heeft dat laatste aspect goed bewaakt. De ontwikkelaars hebben hem bijvoorbeeld laag genoeg gehouden voor een zorgeloze entree in een doorsnee parkeergarage. Dat kan ook een ondergrondse hotelof bedrijfs garage zijn, want dergelijke stallingen zullen hoogstwaarschijnlijk vooral zijn habitat worden. De Zafira-e is in zijn jongste verschijningsvorm bij uitstek toegesneden op comfortabel en milieuvriendelijk evenementen-transport, speciale trips en toepassingen voor gehandicapten.
Als elektrische auto uit het D-segment heeft hij domweg alles in huis voor het gebruik als shuttle en voor vip-vervoer. Wie de behoefte voelt, kan achter de Zafira-e trouwens probleemloos een bagage-aanhanger meesleuren, want een ton geremd gewicht is toegestaan. Dat maakt zelfs het trekken van een vouwwagen een fluitje van een cent. Ideaal voor een groot gezin. Voor die doelgroep is de Opel ook zonder meer het overwegen waard. Zeker als je de verlengde versie kiest. De Zafira-e Life trakteert de passagiers op keurige zetels, waarop je het bij langere reizen prima volhoudt. De zevenpersoons Lounge-topversie is zelfs uitgerust met extra brede, draaibare leren fauteuils achterin. Passagiers kunnen net als in de Volkswagen Multivan tegenover elkaar zitten. Dat opent mogelijkheden voor zowel het vrije weekeinde als voor zakelijke ritten met een vergadering onderweg. De twee dakvensters in stroken over de lengte zijn een aardig Zafira-herkenningspunt. De elektrische deuren zijn van buitenaf handsfree te openen door je voet onder de dorpel heen en weer te bewegen. Je wandelt vervolgens soepel naar binnen, waar ook de derde zitrij goed bereikbaar blijkt te zijn.
OPSTAPPEN
De instap vóórin is bij de jongste Zafira wezenlijk anders dan bij zijn voorgangers. Je klimt via een trede naar een relatief hoge zitpositie. Eenmaal binnen merk je trouwens dat het uitstulpende deurvak hinderlijk tegen je enkel schuurt. Het comfort is verder prima. De stoelen zitten fijn en de optimale zithouding is goed instelbaar. Gek genoeg kan het zicht rondom beter, omdat het nogal hoge dashboard en de brede stijlen veel zicht wegnemen. Daar staat tegenover dat de auto een opvallend korte draaicirkel heeft. Een achteruitrijcamera met zelfs beeld vanuit het vogel perspectief en ultrasoon-sensoren compenseren het gebrek aan zicht. Alles bij elkaar is de Opel redelijk goed handelbaar in en om de stad. Binnenin kijk je uit over een geavanceerd ogend digitaal en eigentijds ‘connected’ dashboard met veel comforten veiligheidssnufjes. Zelfs een head-up display is van de partij. Helaas werkt de radio-navifunctionaliteit nogal nukkig. Een leuk detail is de extra energiemeter links voor je neus, die je bewust maakt van het specifieke stroomverbruik van bijvoorbeeld de airconditioning.
Bij het wegrijden voel je meteen dat je een zwaarlijvig voertuig bestuurt. De Vivaro-e Life weegt 2.210 kilo met het 50 kWh-pakket en zelfs 2.374 kg met de 75 kWh-accu’s. Dat vertaalt zich in onderstuur bij vlot genomen, doordraaiende bochten en open afritten. De auto wil dan nadrukkelijk naar de buitenkant van de bocht. Door het relatief lage zwaartepunt – de accu’s zitten in de bodem weggestopt – blijkt de Zafira al met al toch nog een redelijk vlot handelbare auto. Een gevarieerde route in de heuvels rond Wiesbaden rolt in relatieve rust onder de wielen door. Lekker zo, zonder de knorrende diesel die je in dit soort shuttles veelal vindt. Alleen bij lagere snelheden hoor je een zoemtoontje dat omstanders op je aanwezigheid moet wijzen. De Life ontpopt zich rustig rijdend over de slingerwegen door de Duitse wijnvelden als een vrij probleemloos voortkabbelende reisauto met extra talenten voor stad en druk verkeer. Daarbij is de standaard aanwezige smart cruisecontrol reuze handig.
HALFUURTJE
Uiteraard vind je in zijn EMP2-platform de bekende modulaire techniek van PSA. De prestaties van de elektromotor zijn inmiddels bekend: 100 kW/136 pk en 260 Nm. De top is elektrisch begrensd op 130 km/h. De prestaties hangen natuurlijk af van de gekozen rijmodus. Je hebt daarbij de keuze uit drie standen. Zo is er in ‘eco’ nog 60 procent vermogen en 190 Nm trekkracht beschikbaar. Er zijn verder twee versies van de gekoelde accutechniek: 50 en 75 kWh. Volgens WLTP goed voor respectievelijk 230 en 330 kilometer actieradius. Met ‘onze’ 75 kWh-testauto noteerden we met vlotte rijstijl en ‘alles aan’ qua apparatuur en klimaatregeling overeenkomstige waarden. Met de genoteerde 26,1 kWh op 100 kilometer gemiddeld kom je uit op een actieradius van ongeveer 300 kilometer. Met een fluwelen rechter voet en met regeneratief remmen in de stad zou een actieradius van meer dan 450 kilometer volgens Opel zonder meer mogelijk moeten zijn.
Dat brengt ons bij het hoofdstuk opladen: DC tot 100 kW, waarbij de auto in drie kwartier tot 80 procent is opgeladen, in het geval van de 75 kWh-uitvoering. De 50 kWh-versie heeft daar slechts een halfuur voor nodig. AC-laden gebeurt afhankelijk van de uitvoering met een éénof drie fase onboard systeem. Standaard is de snellere 11 kW-set gemonteerd, maar er komt ook optioneel (goedkoper!) 7,4 kW boordladen dat alleen werkt met 22 Ampère aansluiting. Dat zou bevorderlijk zijn voor de levensduur van de accu, zegt de fabrikant. Voor wat het waard is, want Opel geeft op het batterijpack acht jaar garantie tot een limiet van 160 duizend kilometer.
De Zafira-e Life komt begin volgend jaar op de markt en is er vanaf 43 mille ex. btw voor ondernemers. Particulieren (en zzp-ers) moeten rekenen op een vanafprijs van iets meer dan 52 mille mét btw. Wie gebruik maakt van de felbegeerde overheidssubsidie kan daar overigens weer € 4.000 van aftrekken.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Ideaal als vliegveld/hotelshuttle
- +Vlot voor een personenbusje
- -Hoog gewicht
- -Nukkig multimediasysteem