Opel Signum 1.9 CDTi (2004) - Test

JTD in Opel-jasje

Opel Signum
Opel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel Signum
AutoWeek 18 2004
AutoWeek 18 2004

Je leest het in AutoWeek 18 2004

Opel weet zich dankzij Fiat staande te houden in de felbevochten dieselmarkt. De Duitsers bieden 'nieuwe' 120 en 150 pk sterke viercilinders aan in de Astra, Vectra en Signum.

Iets meer dan 22 procent van de personenauto's die de laatste jaren in Nederland zijn verkocht, had een dieselmotor onder de kap, een stabiel aandeel maar nog altijd een minderheid. Zeker wanneer we naar de rest van Europa kijken, loopt de verkoop van zelfontbranders bij ons behoorlijk achter. De sterkste speler met zelfontbranders is Volkswagen, al jaren. Maar die voorsprong wordt kleiner, steeds meer merken doen namelijk hun best met de ontwikkeling en verkoop van diesels, zo ook Opel. Opvallend genoeg zat deze Duitse fabrikant de laatste twee jaar duidelijk onder het landelijke gemiddelde. Als het aan Opel ligt moet daar verandering in komen. Met de nieuwe Astra en de JTD-specialisten van Fiat in de GM-gelederen kan dat. Ook de nieuwe mid-range diesels in de Vectra zullen een steentje moeten bijdragen.

Een hele reeks
Over de hele breedte van het modelprogramma levert Opel dieselversies, uiteenlopend in vermogens van 70 tot 177 pk. Het begint met de 1.3 CDTi in de Agila en Corsa. Deze kleine vier cilinder kennen we ook uit de Fiat Panda. De volgende common-rail turbodiesel die we bij Opel tegenkomen, is de 1.7 CDTi die in de Corsa, Meriva en Astra gebruikt wordt. Top of the range is de dikke drieliter V6 die voorbehouden is aan de Vectra en Signum. In de Zafira vinden we nog een 2.0 en 2.2 CDTi, een tweetal dat in de Astra en Vectra nu wordt vervangen door twee frisse 1.9 CDTi's. Dit duo 1.9's (120 en 150 pk) dankt z'n bestaan net als de 1.3 aan de link met Fiat.

CDTi of JTD?
Fiat vervult al jaren een pioniersrol als het gaat om dieseltechniek. Zo waren de Italianen één van de eersten met direct ingespoten diesels voor personenauto's en stonden ze ook aan de basis van het common-railbrandstofsysteem. De deelname van General Motors in Fiat heeft geleid tot de Fiat-GM Power Train joint venture (FGP) wat de drijvende kracht is achter de snelle ontwikkeling van Opels nieuwe generatie dieselmotoren. Toch nog een pluspunt van GM's belang in het noodlijdende Fiat. De nieuwe 1.9 CDTi's van Opel zijn in basis gewoon de JTD's die al een tijdje door Fiat, Alfa en Lancia gebruikt worden. De 150 pk versie die per direct in de Vectra en Signum en vanaf september in de Astra geleverd wordt, is niets anders dan de zestienklepper die ook in de Alfa GT gelepeld wordt. Alleen de software en de in- en uitlaatsystemen zijn specifiek Opel. De 120 pk-versie is eigenlijk niets meer of minder dan een achtklepsvariant.

Roetfilters
Vanaf 2005 worden er strengere eisen gesteld aan uitlaatgassen, de Euro 4-regels. Dit betekent onder andere dat er minder roet uit de uitlaat mag komen. Voor kleinere motoren is aan deze eisen te voldoen door de verbranding te optimaliseren. Grotere motoren zijn lastiger schoon te krijgen, vandaar dat de meeste autofabrikanten roetfilters in de uitlaat monteren en zo aan de Euro 4-eisen voldoen. Deze laatste methode wordt ook gebruikt bij de nieuwe 1.9 CDTi's, althans wanneer de klant daar voor kiest. Voorlopig is het filter nog even niet nodig en wordt het om de prijs van de auto laag te houden alleen als extra geleverd. Het DPF (Diesel Partikel Filter, zoals het voluit genoemd wordt) staat nu nog voor € 675 in de optielijst te wachten op liefhebbers met een groen hart. Net als bij de meeste andere merken is het filter onderhoudsvrij, het wordt namelijk om de circa 600 kilometer automatisch schoon gebrand.

Prettig karakter
Genoeg theorie, waar het om gaat is hoe het rijdt. Daarom zijn we op pad gegaan in een Signum met de 150 pk zestienklepper voorin. Wanneer je voor de auto staat, klinkt de vierpitter behoorlijk rauw, alsof hij al een paar decennia mee gaat. Oeps, dit hadden we niet verwacht. Groot is het contrast wanneer je in de auto zit. De motor laat dan niet of nauwelijks van zich horen. Zodra de gang er in zit, hoor je eigenlijk alleen nog maar de wind langs de carrosserie stromen, behoorlijk zelfs, van motorgeluid is dan geen sprake meer. Voor het onderdeel 'schutbord isoleren' is Opel met vlag en wimpel geslaagd. Ook het karakter van de motor kan de toets der kritiek doorstaan. Mede dankzij z'n vier kleppen per cilinder en z'n turbo met variabele doorlaat reageert deze CDTi gretig op het gaspedaal, althans zolang de naald van de toerenteller boven de 1.800 toeren staat. Daaronder gaat het wat moeizamer. Het meest in z'n element is de motor wanneer hij tussen de 2.000 en 3.000 omwentelingen per minuut gehouden wordt. Op zich ook niet verwonderlijk, van 2.000 tot 2.750 levert de motor z'n maximale trekkracht van 315 Nm. Met de handgeschakelde zesbak kost het geen enkele moeite om de motor in dit gebied te houden, bij 120 km/h draait de motor net aan 2.000 toeren. Netjes! De elasticiteit van de 150 pk 1.9 CDTi maakt van de Signum zowel op de snelweg als op kronkelende binnenwegen een prettige rijmachine. Dat dit eveneens geldt voor de Vectra en straks ook voor de Astra zal niemand verbazen.

Concurrerend
Opel claimt voor de 150 pk Signum en Vectra Stationwagon een gemiddeld verbruik van 1 op 16,4, nette cijfers voor een auto die ruim 1.500 kilo weegt. In de Vectra Sedan en GTS neemt de motor met minder brandstof genoegen en moet hij volgens Opel een gemiddelde van 1 op 17,2 kunnen halen. Wanneer in september de 120 pk-versie komt, is die fractioneel zuiniger, 1 op 17,5 voor de Sedan en GTS terwijl de Stationwagon en Signum met die motor 1 op 16,7 moeten kunnen scoren. Ter vergelijking: een vierdeurs Volkswagen Passat met 130 pk 1.9 TDI-motor rijdt gemiddeld 1 op 17,9. Opel vormt op dit vlak met de Italiaanse viercilinders net niet helemaal de top, maar is wel uiterst concurrerend bezig en dat geldt ook voor de prijs. De vierdeurs Vectra met de 150 pk 1.9 CDTi-motor is al verkrijgbaar vanaf 29.335 euro. Dat is iets meer dan Volkswagen voor een 130 pk Passat TDI vraagt, maar net weer wat minder dan Ford rekent voor een 130 pk Mondeo TDCi. Wat de 120 pk-versie bij Opel gaat kosten, is nog niet bekend, maar gezien de prijzen van de 150 pk-varianten zal de concurrentie op scherp gezet worden. Met de nieuwe 1.9 CDTI-motoren weten de Duitsers prima te profiteren van Fiats know how op dieselgebied en is de weg vrij voor een uitbreiding van het aandeel verkochte diesels.