Opel Meriva 1.4-16V Essentia (2005)

Flexibele zwaargewicht

Opel Meriva 1.4-16V Essentia
De Meriva was een van de eerste mini-MPV's in Europa, maar hij blaast zijn partijtje nog stevig mee. Hij is dan ook lekker ruim. Omdat de Opel nogal zwaar is, komt hij met zijn 1,4-litermotor in deze uitvoering gewoon wat vermogen tekort.

Door z'n langgerekte vorm, hooggeplaatste achterlichten en wat hoekige lijnenspel zie je er aan de buitenkant aan af dat 'ie binnenin best wel eens ruim zou kunnen zijn. De wielbasis is maar liefst 2,63 meter en dat is goed nieuws voor de achterpassagiers. Die kunnen hun lange stelten prima kwijt. De achterbank van de Meriva is er eentje van 't flexibele soort. De achterbank is bij fabrikanten van MPV's het ultieme speeltje van de binnenhuisarchitecten; daar kunnen ze zich heerlijk op uitleven. Je kunt het middelste deel laten zakken en de twee buitenste stoelen naar elkaar toeschuiven. Ook is het meubilair naar voren en achteren te schuiven en zijn de rugleuningen verstelbaar. Je moet trouwens wat spierkracht gebruiken om de achterbank te transformeren. 't Mag dan wat zwaar gaan, 't voelt wel solide aan. Een derde driepuntsgordel zit opgeborgen in het plafond. Het wekt geen verbazing dat de bagageruimte van de Meriva best groot is: 490 liter, te vergroten tot maximaal 1.410 liter. Als je de klep in de laadvloer optilt, doemt daar nog een extra opbergruimte op.

Nemen we plaats op de stevige bestuurdersstoel, die vrij hoog staat, dan zien we voor ons een zeer volwassen, strak ogend dashboard dat is opgetrokken uit kwalitatief mooie en zacht aanvoelende materialen. Opel monteert de klokken gelukkig gewoon aan de linkerkant en laat het plekje midden op het dashboard vrij voor een schermpje met minder essentiële informatie. Duidelijkheid en degelijkheid vieren hoogtij in de Meriva. Op het gebied van opbergvakken is het echter een beetje behelpen met Opels mini-MPV; met een paar bekerhouders en 'n dashboardkastje mét klep ben je er wel.


Staart
Je moet de Opel ook vreselijk op z'n staart trappen om de gang erin te houden. Alle 90 beschikbare paardenkrachten dienen aangewend te worden om de 1.230 (!) kilo zware Meriva tot presteren te bewegen. Op de snelweg moesten we echt serieus anticiperen voordat we een inhaalactie gingen inzetten. Met zijn cijfers van de tussensprints levert de Opel een beroerd rapport in. Vooral het sprintje van 80 naar 120 km/h is een klus van jewelste voor het arme 1,4-litermotortje. Je moet 'm nageven dat 'ie, hoewel hij de benen uit z'n lijf moet lopen, toch weinig rumoer in het interieur laat doordringen.

Over het onderstel hebben we weinig klachten, dat is stil en lekker stevig, zonder oncomfortabel te worden en het weet onderstuur tot een minimum te beperken. Schakelen gaat wat slapjes, maar de verzetten laten zich wel trefzeker inleggen. Vanuit je stevige, hoge stoel, die goede steun biedt, draai je aan een rad dat we als redelijk communicatief kunnen bestempelen. Niets op aan te merken eigenlijk. Met een sterkere krachtbron (of een lichtere koets) zou de Meriva stukken beter uit de verf zijn gekomen. Met deze 1.4 heb je echt het minimale aan boord.

Tijd om de balans op te maken. Weet deze mini-MPV z'n mooie beloften in aansprekende daden om te zetten? De Opel Meriva in Essentia-uitvoering zit wel degelijk in elkaar en heeft de (analoge) instrumenten op de enige juiste plaats zitten – voor de neus van de bestuurder. Maar hij komt door zijn lichte motor en zware carrosserie gewoon niet vlot genoeg uit de startblokken.

Signalement

Merk Opel
Model Meriva 1.4-16V Essentia
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.042 mm / 1.694 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.230 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 665 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,2 s (fabrieksopgave: 13,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,6 s / 11,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,1 s / 25,4 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.