Opel Kadett B (1971) – Klokje Rond Klassiek

‘Hij snort heerlijk bij 100 km/h’

56 reacties

Video

De Opel Kadett was tussen 1969 en 1991 van B tot en met E de meest verkochte auto in Nederland. Hij was destijds niet weg te denken uit het straatbeeld, maar is inmiddels een zeldzame verschijning. Marc de Vette vertroetelt sinds 2017 zijn Kadett B, die in maart 1971 aan de eerste Nederlandse eigenaresse werd afgeleverd. Met de aankoop ging een langgekoesterde wens in vervulling en door de jaren heen zijn de puntjes op de ‘i’ gezet.

Gewone auto’s uit de jaren 70

In elk geval heeft Marc een auto gekozen waaraan het gemakkelijk sleutelen is. De techniek is eenvoudig, de motor is van alle kanten goed toegankelijk en aan onderdelen is nog redelijk goed te komen. Marc blijkt een ware autodidact op dat vlak. “Al van kinds af aan ben ik geïnteresseerd in wetenschap en techniek, al heb ik er niet mijn werk van gemaakt. Bij de bibliotheek haalde ik als elfjarige jongen boeken over autotechniek of ik zat daar te lezen. De praktijkervaring deed ik later op, toen ik mijn eerste brommer kreeg. Daaraan heb ik heel wat uurtjes gesleuteld”, aldus Marc. Dat was in de jaren 80.

We maken een sprong naar 2016 en op dat moment komt er in het leven van Marc letterlijk en figuurlijk ruimte voor een klassieke auto. “We verhuisden naar een huis met garage. Dat was voor mij een belangrijke voorwaarde voor de aanschaf van een klassieker. Het betekende ook dat de zoektocht kon beginnen. Het hoefde geen sportwagen of grote Amerikaan te worden, mijn voorliefde gaat uit naar de gewone auto’s uit de jaren 70. Daarmee ben ik opgegroeid en daar heb ik de beste herinneringen aan. In onze familie was dat vaak de Opel Kadett, zo ook bij ons thuis. Ik weet nog als de dag van gisteren dat mijn vader in 1979 een nieuwe, bruine Kadett C ging ophalen bij de dealer in Den Haag. Ik mocht zelfs nog even de twaalfduizend gulden vasthouden. Betalen deed je toen nog contant.”

Apk na 46 jaar

Het was een uitgemaakte zaak dat het een Kadett zou worden. Vanuit nostalgisch oogpunt zou je dan een C verwachten, maar Marc vindt de B net iets leuker. “Vooral de golf in het achterscherm en de soort van vinnen in de voorspatborden maken de Kadett B voor mij aantrekkelijker en iets meer klassiek”, legt hij uit. Na de nodige Kadetts te hebben bekeken, vond Marc dit exemplaar in Hengelo. “Een eigenaar van een bergingsbedrijf had hem in zijn bezit. Die kocht de Kadett van de eerste eigenaresse, die er een kleine aanrijding mee had gehad, en zette hem tussen zijn andere oldtimers.”

In 2017 werd Marc de gelukkige eigenaar. Hij was er na eigen zeggen bij de eerste aanblik al helemaal weg van. “Precies in de staat die ik wilde. Geen restauratieobject met veel las- en spuitwerk, maar een goede basis om verder te perfectioneren en op mijn eigen smaak af te stemmen.” Marc is de derde eigenaar en na al die jaren stilstand reed hij van Hengelo terug naar huis, een kleine tweehonderd kilometer. De eerste klus die vervolgens moest worden geklaard, was de apk, de eerste keer voor deze Kadett. Met een nieuw stuurhuisrubber en wat werk aan de remmen werd hij goedgekeurd. “De defecte benzinemeter repareerde ik door een kurken schuurblokje van de bouwmarkt als vlotter in de tank te bouwen. Dat bleek niet zo’n goed idee: het was niet bestand tegen benzine en viel in kleine stukjes uiteen. Gelukkig is de tank gemakkelijk uit te bouwen. Die heb ik gereinigd en daarna monteerde ik een kunststof vlotter van een scooter, die nog altijd werkt.”

Fabrieksnieuwe motor

Wanneer keurmeester Dennis Koldewijn de Kadett de werkplaats in rijdt, valt op hoe ontzettend mooi de motor loopt. De term ‘als een naaimachientje’ is hier volledig gerechtvaardigd. Daaraan is heel wat werk voorafgegaan, zo horen we. Ook dat bij demontage van de motor een leuke verrassing aan het licht kwam. Marc: “Tijdens de vervanging van de klepdekselpakking viel mijn oog op de cijfers in de cilinderkop. Wat blijkt? Die is op exact mijn geboortedag gemaakt. Bizar toch?”

Al vanaf het begin verbruikte de motor iets te veel olie en dat werd na revisie van de cilinderkop niet veel beter, zo vertelt hij. “Een volledige motorrevisie zou nogal kostbaar worden, los van het feit dat onderdelen moeilijk te krijgen zouden zijn. Iemand in Duitsland had een fabrieksnieuwe motor te koop, maar die had al heel lang gelegen en had vocht in de cilinders. Er zat wel wat werk aan, maar dat was goed te doen. Die motor kreeg een gereviseerde cilinderkop en naderhand heb ik die van een Corsa A gemonteerd. Van oorsprong zat er een N-motor in, nu een S, met 5 pk extra.” Speciaal voor het afstellen kocht Marc een CO2-meetapparaat en met hulp van een tuner is de krachtbron op de rollenbank perfect afgesteld en levert hij het oorspronkelijke, door de fabriek opgegeven vermogen en koppel. “Zo heb ik door de jaren heen van alles aan de Opel gedaan en zijn we er al mee op vakantie geweest naar Normandië. In de zomermaanden is het zelfs mijn dagelijkse auto. Hij snort heerlijk bij 100 km/h. Deze Kadett heeft alle verwachtingen meer dan waargemaakt.”

Geschiedenis Opel Kadett

‘Wordt het een Kever of een Kadett?’ Dat was zo ongeveer de vraag die de gemiddelde Nederlander zich in de jaren 60 stelde bij de aanschaf van een nieuwe auto. Dat begon in 1962 met de Kadett A, waarvoor in Bochum zelfs een compleet nieuwe fabriek werd gebouwd. De verkoopaantallen van de Kever haalde de Kadett in de eerste jaren bij lange na niet, maar de basis was gelegd. In 1965 rolde voor het eerst de Kadett B van de band en die was van meet af aan een succes. Tot de productiestop in 1973 liep de productieteller op tot iets meer dan 2,7 miljoen stuks. Hij is gebouwd als twee- en vierdeurs, als Coupé, Kiemencoupé, Fastback en als praktische Caravan. Typisch stijlkenmerk voor die tijd is de golvende lijn in het achterspatbord, beter bekend als ‘Coca-Cola bottle line’, geïnspireerd op de vormgeving van het klassieke colaflesje. Basismotor is voor sommige landen een 1.0, bij ons is dat een 1.1 (als N, S of SR) en vanaf eind 1971 de 1.2 S. Dan zijn er nog de zwaardere motoren met een bovenliggende nokkenas: een 1.5 (niet in Nederland), een 1.7 en een 1.9. In 1973 neemt de Kadett C het stokje over.

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.078 cc
Max. vermogen 40 kW/55 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel 81 Nm bij 2.400 tpm
Aandrijving achterwielen via handgeschakelde vierbak
Wielophanging v/a onafhankelijk, bladveer/star, schroefveren
Remmen v/a trommels/trommels
Afmetingen (l x b x h) 4,10 x 1,57 x 1,40 m
Wielbasis 2,42 m
Gewicht 744 kg
Topsnelheid 138 km/h
0-100 km/h 18,5 s
Verbruik gem. 7,7 l/100 km

Eigenaar Opel Kadett

Naam Marc de Vette
Bouwjaar 1970
Beroep IT Test Manager
Eerste auto Mazda 323 automaat van 1983
Droomauto Ford Model A 1930

Onderhoudshistorie

Het onderhoud en alles wat er door de jaren heen aan de auto verspijkerd is:

  • Remmen
  • 12-inch whitewall-banden (speciaal laten maken in Duitsland)
  • Trekhaak
  • Blaupunkt-radio uit 1971
  • Bekledingsset voor de stoffen stoelen
  • Revisie cardan en differentieel
  • Versnellingsbakrevisie, vijfmaal
  • De laatste compleet fabrieksnieuwe 1.100-motor uit Opel-voorraad, nieuwe Corsa A-cilinderkop met kleppen, klepveren, et cetera.

Alles bij elkaar twee keer de aanschafwaarde in onderdelen en ontzettend veel uren.

De mening van Carrec Technocenter

Dennis Koldewijn: “De Kadett B was een eenvoudige auto, met de motor in lengterichting voorin en een handgeschakelde vierversnellingsbak daarachter die de achterwielen aandrijft. Deze Opel is nog grotendeels in originele conditie. Gaandeweg zijn er uiteraard wel reparaties uitgevoerd, maar de auto is gelukkig verschoond gebleven van onnodige modificaties die afbraak doen aan de originaliteit.”

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.