Opel Kadett GSI 16V - Op de Rollenbank
Oude vos met wilde haren
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zo heel af en toe kom je er eentje tegen: een nog totaal onbezoedelde Opel Kadett GSI 16V. Destijds was het een begeerlijke hot hatch, maar inmiddels weten we dat maar weinig exemplaren de tand des tijds hebben overleefd. Eens kijken of dit exemplaar nog een beetje fris is.
Deze compleet originele GSI 16V (er was ook een 8V) meldt Arjen Kramer aan voor Op de Rollenbank. Zijn vader Ton volgt hem echter als een schaduw, want uiteindelijk is de Kadett van hem, al 31 jaar zelfs. “In al die jaren is er motorisch nog nooit iets mee gebeurd”, vertelt Arjen. “Hij is nooit getuned of gereviseerd. Wel hebben we de katalysator verwijderd, waardoor hij nu 155 of 156 pk zou moeten hebben. En er is in de loop van de jaren een boel aan gelast.”
Tja, of je nu een GSI bent of niet, als E-Kadett heb je altijd een roest probleem. Arjen: “Natuurlijk is dit in het huidige verkeer niet meer zo’n snelle auto als hij ooit was, maar door zijn lage gewicht en hoge vermogen kun je er nog steeds mensen mee verrassen.”
Zijn vader over de lange relatie met de GSI: “We hebben hem in al die jaren binnen kunnen stallen en dat heeft hem natuurlijk gered. Ik heb hem gekocht als jonge gebruikte auto. De eerste eigenaar ruilde hem in op een Calibra. Die was destijds net uit en dé Opel die je gewoon hebben moest.”
Als we een rondje om de auto lopen, raken we vertederd. We zien een digitaal dashboard in de stijl van jaren 80, maar ook raamslingertjes. De meting gaat als een speer. Deze oude vos is zijn wilde haren nog niet kwijt, zo blijkt. De twee liter overtreft de verwachting van Arjen met gemak. Tot verbazing van het hele gezelschap schopt de GSI het tot meer dan 170 pk. Tot slot informeren we nog naar de plannen voor de auto. Die zijn er eigenlijk niet. “Hij heeft vijf jaar stilgestaan. We zijn hier gekomen om te zien of dat de techniek kwaad heeft gedaan. Dat is dus duidelijk niet het geval.
We gaan er gewoon af en toe mee rijden op leuke ritten”, aldus Arjen. De Kadett GSI zien we dus ongetwijfeld nog weleens terug in de klassiekerwereld.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Kadett 2.0 GSi 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.802 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.998 mm / 1.663 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 980 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/65VR14Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.