Opel Kadett 1.2 N Caravan (1978) - Deze auto reden heel veel Nederlanders in de jaren 70
Onverwoestbaar
De Opel Kadett C kwam je tot ver in de jaren 80 op bijna elke straathoek tegen. Het was een echt kind van de jaren 70, want deze generatie kwam in 1973 op de markt. Ruim vijftig jaar later gaan we weer eens op pad met zo’n sympathieke Kadett, de voormalige hoeksteen van de Nederlandse samenleving.
Opel is bij de introductie van de C-Kadett al sinds 1969 nummer 1 in Nederland en houdt dat daarna nog dertig jaar vol. Terwijl de Volkswagen-fabrieken nog steeds Kevers uitbraken, rolt in Rüsselsheim al sinds begin jaren 60 de Kadett van de band. In dat tijdperk krijgt de burger steeds meer te besteden, dus succes is vooraf gegarandeerd en de Kadettjes gaan als warme broodjes over de toonbank. Een halve eeuw na dato zijn ze zo goed als allemaal uit het straatbeeld verdwenen. Des te unieker is het dat we een Caravan in perfecte staat aantreffen. Nieuw in Nederland geleverd en al heel lang niet meer ingezet als dagelijks vervoermiddel, zo blijkt uit de apk, die al sinds 2010 is verlopen. In een autojaarboek uit 1978 bladeren we even door naar de pagina’s met nieuwprijzen. Daar duizelt het voor je ogen, als je de lijsten met varianten ziet bij Opel en de Kadett in het bijzonder. Bijna tachtig verschillende versies en waarschijnlijk zijn er nog meer combinaties mogelijk. Wat betreft motorisering is er de keuze uit een 1.2 N of S, een 1.6 S en een 2,0-liter in de Coupé Rallye en er zijn drie uitvoeringen: Export, Special, De Luxe en Berlina. De sedan is er als twee- en vierdeurs, de caravan vreemd genoeg alleen als driedeurs en er is de al genoemde Coupé. Als antwoord op de Volkswagen Golf, die een jaar na de Kadett C debuteert, komt Opel in 1975 met de Kadett City, een driedeurs hatchback. Met de Kadett D heeft Opel in 1979 eindelijk een voorwielaangedreven antwoord op de Golf.
Dashboard? Er zit bijna niets!
De Kadett Caravan is zo mogelijk nog zeldzamer. Het basismodel van de eerste lichting C heeft ronde koplampen, de iets luxere vierkante met de knipperlichten onder de bumper en vanaf de facelift eind 1977 zitten de knipperlichten naast de koplampen. Dat we hier met een basisversie te maken hebben, is al snel duidelijk: geen klok, geen dagteller, geen dashboardkastje, zwart skai op de stoelen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In de voetenruimte aan de bestuurderskant zien we een vierde pedaal: dat is de voetschakelaar voor de ruitensproeiers. En hij heeft een kort pookje! Aanvankelijk heeft de instapper zo’n lange staak die ergens vanonder het dashboard naar binnen priemde. Deze Kadett heeft een korte pook met een handig opbergvakje op de middentunnel. Aan de achterkant springt de wisser in het oog, een origineel accessoire met een bijzonder mechanisme. Een extra armpje beweegt het wisserblad mee en dat veegt aldus heel keurig de hele achterruit schoon.
De grote klep biedt toegang tot een behoorlijk laadruim met een lage trildrempel en de leuning van de achterbank kan plat. Toch is het raar dat een gezinsauto als deze niet met achterportieren is geleverd, in tegenstelling tot zijn voorganger. Maar ja, in die tijd kun je zelfs een Rekord als tweedeurs bestellen. Dat scheelt weer 649 gulden en voor dat geld kun je dan de 2.0 S in plaats van de N nemen. Dan heb je toch maar mooi even 10 pk extra!
Stuggere achterveren
Eenmaal op de bestuurdersplek krijg je toch wel een beetje het Kever-gevoel, aangezien simplisme hoogtij viert. Het hoogstnoodzakelijke is aanwezig, meer ook niet. Het is opmerkelijk in welke goede en originele staat het hele interieur nog is. Zelfs de portierbekleding ziet eruit als nieuw. Je zit trouwens wel veel beter dan in die Volkswagen en eenmaal op weg is het verschil levensgroot. Na het omdraaien van de contactsleutel is het typische, karakteristieke geluid van het oude Opel-vierpittertje een feest der herkenning. De pedalen laten zich vederlicht bedienen, net als de pook. Het simpele stuur heeft een dunne rand en eenmaal op snelheid, kun je heel relaxed je armen op je knieën leggen en je vingertoppen op de twee spaken laten rusten. Veel vermogen mag er dan niet zijn, met een leeggewicht van nog geen 800 kg heb je weinig nodig. Dit blokje blijft eeuwig lopen, als je er een beetje goed voor zorgt.
Wie zat er in de jaren 70 en 80 niet op skai?
Aan de stuurkolom zit maar één schakelaar. Voor de richtingaanwijzers, het grootlicht en als je eraan draait, zet je de ruitenwissers aan. Sturen gaat zelfs op lage snelheid vrij licht, mede dankzij de slechts 155 mm brede banden op 13-inch wielen. De Caravan heeft op de (starre) achteras dikkere veren en is daardoor in onbelaste toestand wat stugger aan de achterkant. Met als bijkomend voordeel dat de koets minder overhelt in bochten. Bij zo’n 90 km/h snort de kleine motor heel tevreden en de bekrachtigde remmen doen hun werk goed.
De 1.2 N, je had 'm ook als S en dan had je 60 in plaats van 54 pk.
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.196 cc
Max. vermogen 40 kW/54 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel 85 Nm bij 3.400 tpm
Topsnelheid 138 km/h
0-100 km/h 18,0 s
Verbruik gem. 9,6 l/100 km
Dit sympathieke exemplaar stond voor €6.950 te koop en had tijdens de proefrit 176.000 kilometer op de teller.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opel Kadett Cabrio-keuzestress: twee keer GSi, twee keer 1.6, drie keer ONK!
Opel Kadett MV6 (1983) – Kloppend Hart
Vroeger leken auto's ook al op elkaar - Opel Kadett D vs. Talbot Horizon
Opel Kadett B (1971) – Klokje Rond Klassiek
Deze auto's stonden ooit op elke straathoek: Opel Kadett vs. Ford Escort
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.