Opel Corsa E - Occasion Aankoopadvies

Lekker uitgerijpt dus een veilige keuze

35 reacties

Video

De Opel Corsa E is een doorontwikkeling van de Opel Corsa D. De vele kwalen die de Corsa D kent, zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en maken van de Corsa E een probleemloos no-nonsense vervoermiddel.

 Onderhuids is deze Corsa E een D, want de structuur inclusief dak en wielophanging dienden de Opel-ingenieurs en -ontwerpers over te nemen van het model dat sinds 2006 al bestond en in samenwerking met Fiat (Punto) was ontwikkeld. Daar is niets bijzonders aan: uit kostenoverwegingen gebruiken fabrikanten vaak een structuur twee keer alvorens vanaf een leeg vel papier opnieuw te beginnen. Toch vond Opel het nodig het model een nieuwe interne code mee te geven: X15. Een deel van de motoren en interieur waren echter wel degelijk nieuw op de E, alsook de plaatdelen van de carrosserie. Zoals gewoonlijk was hij er als drie- en vijfdeurs, verkrijgbaar in tal van uitvoeringen. De Corsa wordt sinds jaar en dag gebouwd in het Spaanse Zaragoza.

Praktische vijfdeurs

De drie- en de vijfdeurs hebben een duidelijk verschillend karakter: de driedeurs met zijn coupéachtige daklijn is eerder iets voor singles of kinderloze stellen, de vijfdeurs de praktischer keus als je aan gezinsuitbreiding doet of denkt. Voor de fijnproevers is hij er als 207 pk sterke OPC, dé tegenhanger van de Polo GTI. Verder houdt Opel de motorkeuze overzichtelijk: drie benzinevarianten met drie- en viercilinder en als diesel één vierpitter. De 1.4 BiFuel kom je zelden tegen. De driecilinder is er in twee uitvoeringen: 90 pk of 115 pk. De 1.4 is, evenals de 1.3 CDTi, ook te combineren met een semi-automaat Easytronic. Het fotomodel in deze Koopwijzer is een 1.0 Turbo ECO Flex 90 pk Cosmo, vijfdeurs, uit 2015. In acht jaar tijd heeft hij slechts 75.500 kilometer gereden. De Cosmo is de rijkst aangeklede uitvoering. Echt iets voor de liefhebbers, helemaal in deze kleurstelling: Carrageen metallic, gecombineerd met een zwart/lichtbeige leer/stoffen bekleding.

Deze generatie Corsa behoort niet tot de meest praktische die Opel ooit op de weg zette. Hij is op het overdrevene af gestroomlijnd, de voorruit kan bijna niet platter en de taillelijn loopt scherp op. Koplampen en achterlichten zijn nog reusachtig groot, terwijl de grille de typische glimlachvorm heeft. Als je budget het toelaat, ga dan voor de vijfdeurs. De sportiever ogende driedeurs heeft enorme portieren en die zijn reuze onhandig op het parkeerterrein. Bovendien moet je flink je best doen bij de in-en uitstap naar de achterbank.

Overall is de Corsa een serieuze, volwassen auto. Schaduwkanten kent hij niet echt, al ga je je gedroomde auto wel met een lijstje potentiële klachten te lijf. Te midden van een sterk concurrentieveld bestaande uit de Polo, de 206, de Clio, de i20, de Yaris en de Fiesta houdt hij zich stevig staande.

Begin een rondje om de auto en check hem op (parkeer)beschadigingen. Niet geheel onlogisch aangezien dit soort auto’s vaak als boodschappenhulp ingezet wordt. Deze Corsa staat tevens bekend om zijn gevoelige lakwerk. Steenslag op de neus komt veelvuldig voor. Eventuele grotere schades kun je meteen checken door in de motorruimte te kijken en onder de kofferbakmat. Wees niet bevreesd voor een trekhaak; de meeste worden gebruikt voor fietsendragers, hoewel de 1.0 Ecotec sterk genoeg is om een caravan te trekken.

Ergonomie klopt

Sommige reviewers merken op dat het interieur ten opzichte van generatie D wat goedkoper afgewerkt is: minder dik tapijt en bijvoorbeeld de klep van het dashboardkastje is van dunnere kunststof. Ergonomisch gezien klopt alles, op de lage plaatsing van het multimediascherm na. Daarover gesproken: de software loopt nog weleens vast. Updaten heeft geen zin, heeft zelfs een averechts effect, want de connectiviteit lijdt eronder. De Bluetooth-connectie wil ook soms haperen.

Onderhoud is een belangrijk thema bij de Corsa. De fabrikant heeft in het onderhoudsboek te lange intervallen aangegeven. Elke 30.000 kilometer verse olie en een filter: dat is een te lange periode voor direct ingespoten motoren. Met name de diesel is er gevoelig voor. Deze CDTi – afkomstig van Fiat – kent verder hedendaagse dieselproblemen zoals het DPF en de distributie-kettingspanner. EGR-klachten komen bij alle moderne diesels voor.

Ook de benzinemotoren hebben hun nukken. Zo kan op de 1.4 turbobenzinemotor de terugslagklep in het inlaatspruitstuk voor problemen zorgen. Als die beschadigd is, loopt de druk op waardoor er aanzuigproblemen ontstaan. Je merkt het aan een oplichtend ‘check engine'-lampje. De 1.0 driecilinder heeft een goede reputatie. Hij verbruikt weinig (tussen 1 op 18 en 20) en levert relatief veel trekkracht waardoor hij zelfs geschikt is als caravantrekker. Uitgerekend deze motor kreeg echter te maken met een recall in verband met compressieverlies in de derde cilinder. Informeer vooraf of de Corsa van je keuze betrokken is.

Mocht de driepitter ineens minder vermogen leveren, dan houdt dat verband met een losgeschoten stekker aan de brandstofdrukregelaar. Kapotte krukassensoren zijn eveneens een terugkerend thema. Een korter onderhoudsinterval heeft verder een positief effect op de levensduur van de distributieketting. Laat de bougies ook niet te lang zitten. Als je ze op tijd laat vervangen, scheelt het bobines. Die gooien opvallend vaak en vroeg de handdoek in de ring.

Opel gebruikt voor elk type motor verschillende versnellingsbakken. Zo heeft de driecilinder een bak die bekend staat als betrouwbaar. Maar de 1.4, de 1.3 CDTi en de 1.6 Turbo in de OPC hebben versnellingsbakken die minder sterk zijn gebouwd. Let op bijgeluiden en schakelgedrag. Als hij uit z’n versnelling schiet, wacht je een kostbare reparatie. Check ook altijd de manchet voor de achteruit: de borging ervan wil best eens breken. Voel meteen of de koppeling niet te hoog aangrijpt. De Easytronic vijftraps semi-automaat (geleverd op de 1.4 en 1.3 CDTi) kun je volgens de geleerden beter laten gaan omdat deze een versleten koppeling kan veroorzaken.

Degelijk uitgevoerd

Onze foto-Corsa bracht ook tijd door op de hefbrug bij dealer Henri & Herman. Ruim acht jaar zijn vrijwel onopgemerkt voorbij gegaan. De assen zijn degelijk uitgevoerd en voorzien van een effectief werkende anticorrosielaag; dat zie je weleens anders. Let evenwel op de asmanchetten, die namelijk kunnen scheuren, en als je Corsa veel heeft gelopen, controleer dan de ophanging op speling en schokdemperlekkage. Als de wielen los hangen kun je meteen voelen of ze zonder weerstand draaien en er geen remmen vast zitten.

De banden controleer je meteen op slijtage, (hoogte)slag en leeftijd aan de hand van de DOT-code. Zo rijdt onze Corsa nog deels op zijn eerste, acht jaar oude banden. Die worden natuurlijk vernieuwd bij verkoop.

Geen auto ontkomt aan terugroepacties dus ook de Corsa niet. Het is best een lijstje. In 2014 (februari en september) voor stuurkogels, een krakend stuurhuis in juni en oktober 2015, de airbag in 2016, de parkeerrem in 2017, en de secundaire motorkapontgrendeling in 2018. Op internet kun je zien of de uitverkoren Corsa terug naar de dealer is gestuurd.

De juiste keuze?

We noemden al het sterke concurrentieveld waarin deze Corsa tussen 2014 en 2019 bivakkeerde. Er rijden honderdduizenden soortgenoten rond. Keus te over, en dat is een plus. Maar eerlijk is eerlijk: het is geen opvallende auto, zo’n vijfdeurs Corsa. Het is een volwassen, comfortabele, praktische en zuinige auto, maar daar zijn er wel meer van in het B-segment. Kortom, de usp’s liggen niet voor het oprapen.

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum