Opel Corsa-e – 2020 – 81.350 km - Accudegradatietest
Niet zonder problemen
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Rard van der Hoeven
- Accudegradatie
Nick van Kempen rijdt sinds 2020 op private lease-basis in zijn Opel Corsa E. Helaas niet helemaal naar tevredenheid. De actieradius valt tegen. Is er iets aan de hand misschien?
Storingen
Er is dus de matige actieradius, maar de Corsa heeft de afgelopen 81.000 kilometer ook al een aantal storingen gehad. Kunnen we wellicht iets vinden bij de Corsa van Nick? Zijn Opel was in eerste instantie bedoeld als eerste auto. Inmiddels is de EV gedegradeerd naar de Keuken Kampioen Divisie en heeft hij er als eerste auto een Ford Mondeo bij gekocht. “Het elektrisch rijden op zichzelf bevalt me erg goed. Het rijden zonder de schakelmomenten en de stilte aan boord zorgen voor een relaxte beleving.”
Toch is de Corsa E voor Nick minder relaxed. “Het begon al bij de aflevering. Ik reed ermee naar huis vanuit de dealer, Opel Nijs in Someren; thuis bleek de omvormer kapot te zijn waardoor ik niet kon laden. Ik moest een maand wachten op de reparatie.”
Afijn, dat is vervelend maar het kan gebeuren. Minder prettig is de belabberde actieradius. Op een winterse dag komt Nick, die naar eigen zeggen rustig rijdt, niet verder dan 150 kilometer op een acculading. In de zomer komt hij tot 200 kilometer, heel incidenteel tikt hij de 220 aan. “Veel van mijn collega’s en buurtgenoten hebben dezelfde Corsa of een auto met gelijkaardige Stellantis-techniek en die komen een stuk dichter bij de fabrieksopgave van 330 kilometer.”
De afgelopen vier jaar heeft Nick ook meerdere motorstoringen gehad waarbij sensoren de geest gaven en de veiligheidssystemen op hol sloegen. “De Corsa heeft dus wel ‘wat dingetjes’ gehad in de tijd dat ik hem heb.”
Elders in het systeem
Zijn voornaamste klacht is die tegenvallende range. Hij wil weleens weten hoe de accu eraan toe is en of het probleem van de range daarmee te maken heeft; mensen in zijn omgeving hebben immers een betere ervaring met deze techniek.
Marcel van Renselaar van Aviloo heeft de meting van de Corsa E bij zich. “De uitslag van de accudegradatiemeting is helemaal niet negatief; de Corsa scoort 95 procent in de test. Als je dan ziet hoe de auto zich gedraagt, is dat toch wel erg gek. Bij mooi weer zou hij driehonderd kilometer moeten kunnen halen. Toch rijdt Nick de accu van 100 procent vol naar 7 procent leeg in slechts 197 kilometer. Wat hier aan de hand is, daar kunnen we vandaag onze vinger niet op leggen. Met de opslagcapaciteit van de accu is niets mis. Het probleem zit dus ergens tussen het accupakket en de wielen. Ik zou Nick dan ook aanraden terug te gaan naar de dealer.”
Daar is hij al vaker geweest en die geeft volgens Nick aan dat hij ‘weinig afweet van de techniek van de auto’. Wat zou het probleem kunnen zijn en wat zou Nick het beste kunnen doen? We vroegen Opel Nederland om een reactie. Jeroen Maas, woordvoerder: “Ik heb het neergelegd bij mijn collega’s van aftersales. Op basis van Nicks relaas lijkt het erop dat er niets wezenlijks mis is. Het advies is de auto voor controle en diagnose aan te bieden bij een andere erkende reparateur, gezien de reactie van Opel Nijs.”
Uiteraard hebben we Opel Nijs om een reactie gevraagd maar die hebben we helaas niet gekregen. Nick krijgt dus huiswerk mee. In de tussentijd rijdt hij door met zijn Corsa tot zijn leasecontract afloopt en dan is het wat hem betreft klaar. “Voor mij nooit meer een auto van Stellantis.”
Resultaat Opel Corsa
Had 44 kWh
Heeft 42,01 kWh
State of health 95%
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa-e 11kW Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.850 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk |
Maximaal koppel | 260 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 50 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.060 mm / 1.765 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.455 kg |
Laadvermogen | 506 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 330 km |
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.