Opel Corsa

Voldoende in huis

Opel Corsa
Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa
AutoWeek 36 2006
AutoWeek 36 2006

Je leest het in AutoWeek 36 2006

De nieuwe Opel Corsa past wat betreft zijn vormgeving helemaal in de moderne Opel-familie. Bij zijn introductie in oktober is hij leverbaar met benzinemotoren met een inhoud van 1,0-, 1,2- en 1,4-liter. Ze hebben vermogens van 60, 75 en 90 pk. Verder zijn er drie diesels: de kleinste is de 1,3-liter CDTi met 75 of 90 pk. De sterkste oliestoker is de 1,7-liter CDTi met 125 pk. Een Corsa OPC zit in de pen.

De nieuwe Corsa deelt z'n basis met de Fiat Grande Punto. Hij is ten opzichte van zijn voorganger dan ook een flink eind gegroeid. Hij kan helemaal mee met de nieuwe generatie in het B-segement. Ook de Fiat Grande Punto, de Peugeot 207 en de Renault Clio zijn rond de vier meter in lengte. De Corsa is 3,99 meter lang. De range omvat twee carrosserievarianten; een coupéachtige driedeurs en een vijfdeurs. Hoewel beide dezelfde lengte hebben, zijn er kleine verschillen in de hoogte en de breedte. De driedeurs is 1.487 millimeter hoog en 1.713 millimeter breed, terwijl de vijfdeursvariant 1.489 millimeter de hoogte in steekt en 1.737 millimeter breed is.

Opel hoopt met de nieuwe Corsa straks het B-segment aan te voeren, en verwacht dat de driedeurs verantwoordelijk zal zijn voor het leeuwendeel van de verkopen. Veel potentiële kopers zullen vallen voor de coupéachtige lijnen, voorspelt de fabrikant, ook al is deze versie minder praktisch dan de vijfdeurs.

Fut

Opel zou best wel eens gelijk kunnen krijgen, want de Corsa driedeurs ziet er gelikt uit. Hij doet sterk denken aan de Astra GTC. Vooral de in een scherpe punt uitlopende zijruitjes verwijzen naar de Astra.

Wij vallen bij de introductie direct voor een knalrode 1.4 Sport met 90 pk onder de kap. Hij ziet er stoer uit met z'n 16-inchwielen met 195/55 R 16-banden, die de gewelfde wielkasten fraai opvullen. Het onderstel is voor met 18 millimeter verlaagd en achter met 15 millimeter. Een sportief eindstuk van de uitlaat maakt de zaak af. Binnenin ziet de boel er helaas een stuk minder sportief uit. Wanneer je achter het stuur zit, krijg je een beetje het MPV-gevoel vanwege het dashboard dat zich ver naar voren uitstrekt om vooraan in contact te komen met de steile voorruit. De dikke A-stijlen van de ruit belemmeren het zicht enigszins en de kleine driehoekige ruitjes voor de buitenspiegels weten dit euvel niet te compenseren.

De opbergruimte aan boord is adequaat, hoewel het handschoenenkastje wat dieper zou mogen zijn en de lay-out van het centrale gedeelte van het dashboard is afgekeken van de Astra. De bouwkwaliteit is boven iedere vorm van kritiek verheven.

De 1,4-liter Twinport-motor presteert prima zolang de weg vlak is, maar de meest bescheiden helling weet al het leven uit de krachtbron te halen. De vijfversnellingsbak en de remmen voelen prima aan en zijn op hun taak berekend, maar het uiterlijk van deze driedeurs Corsa belooft te veel. De gesuggereerde sportiviteit is er gewoon in werkelijkheid niet.

Opel heeft nog twee andere benzinemotoren in het palet voor de Corsa, een 60 pk sterke 1,0-liter en een 1,2-liter van 80 pk. Beide gaan spaarzaam om met brandstof; de eenliter verbruikt volgens de fabriek 5,6 liter per honderd kilometer en de 1,2 5,8 liter over dezelfde afstand. Maar ze weten de Corsa niet al te veel fut te geven.

OPC

Vergeet voorlopig de benzinemotoren wanneer je aansprekende prestaties van je Corsa wenst. Later breidt Opel het programma uit met een 1,6-liter met 105 pk en een 1,6-liter turbo met 180 pk die in andere landen al te koop is in de Mervia OPC. De snelle Corsa krijgt ook de naam OPC en verschijnt begin 2007. Tot die tijd is de 125 pk sterke 1,7-liter CDTi-dieselmotor de sterkste motor die de Duitse producent aanbiedt in de nieuwe Corsa. In tegenstelling tot de 1,4-liter benzinemotor geeft de diesel de auto veel kracht; trap bij willekeurig welk toerental en in welk verzet van de zesbak het gaspedaal in het tapijt en de Corsa versnelt moeiteloos. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vindt plaats in 10,1 seconden, terwijl de 1,4 voor dezelfde exercitie 12,4 tikken van de stopwatch nodig heeft.

Er is ook een 1,3-liter dieselmotor leverbaar in de Corsa, in twee varianten: een van 75 pk en een van 90 pk. De krachtigste versie presteert uiteraard niet zo goed als de 1,7, en kent minder raffinement, maar is in ons vlakke land een zeer goed alternatief voor de grotere oliestoker.

Het sportieve onderstel van de 1.4 Sport is zelfs op het gladste asfalt niet echt comfortabel; oneffenheden worden duidelijk voelbaar doorgegeven aan de inzittenden. De stabiliteit van de Corsa is echter dik in orde. Zelfs op hoge snelheid op de snelweg voelt hij vertrouwenwekkend aan. Maar ook kronkelende bergweggetjes behoren tot zijn domein. De Opel stuurt precies en scherp, en de koets rolt maar nauwelijks over z'n lengteas. De Sport is uitgerust met een uitgekiende stuurbekrachtiging, die de besturing directer maakt naarmate de stuurhoek toeneemt. Opel spreekt van een variabele progressieve bekrachtiging.

Extra portieren

De driedeurs Corsa heeft de looks, ziet er het spannendst uit. Maar wie ruimte en praktisch gebruiksgemak hoog op z'n wensenlijstje heeft staan, is toch beter af met de vijfdeurs. In den blikke ziet hij er natuurlijk een stuk minder sportief uit dan de driedeurs. Maar gezinnen met jonge kinderen, bijvoorbeeld, zijn beter af met de extra portieren. De hoofdruimte kan er in beide koetsvarianten prima mee door en is in de vijfdeurs nog wat groter dan in de driedeurs. Maar de vrijheid voor de onderste ledematen kan beter. In de Renault Clio bijvoorbeeld, die de Opel in dit opzicht naar de kroon steekt. De bagageruimte van de Corsa is zeer bruikbaar en behoort tot de grootste in z'n klasse. De Enjoy, de Sport en de Cosmo hebben een laadvloer met een dubbele bodem, de DualFloor, waardoor je kunt beschikken over een vlakke laadvloer op drempelhoogte, die doorloopt tot de voorstoelen wanneer de achterste zitplaatsen zijn neergevouwen. Sla een extra E 850 stuk en Opel installeert het slimme Flex-Fix-systeem op de Corsa. De nummerplaathouder schuift dan naar buiten en er verschijnt een volledig draagsysteem voor twee fietsen. Opel stelde dit innovatieve systeem al voor op de TRIXX concept-car in 2004 en neemt het nu, met de komst van de nieuwe Corsa in productie. Hoewel het een handige voorziening is, ben je toch nog wel even bezig voordat je het in gebruik kunt nemen. De wettelijk vereiste achterlichten zitten namelijk los in een houder en moeten eerst worden gemonteerd en aangesloten. Dat is een beetje een gehannes. Bovendien moet het reservewiel door de montage van de fietsendrager verhuizen naar de bagageruimte, en dat gaat ten koste van de capaciteit van de kofferbak. Dat is overigens weer te ondervangen door het reservewiel te vervangen door een bandenreparatieset.

Hoge ogen

De nieuwe Corsa zou – zoals Opel verwacht - heel goed hoge ogen kunnen gooien als hij in oktober bij de dealers arriveert. Met z'n aansprekende fysiek ziet hij er beter uit dan een aantal van z'n rivalen. En hij steekt kwalitatief goed in elkaar. Opel denkt dat de Corsa bij de EuroNCAP crashtest vijf sterren zal halen. Helaas werpen de nogal zwakke benzinemotoren roet in het eten; de diesels geven meer rijplezier. En de A-stijlen staan een goed overzicht over het verkeer in de weg. Maar dat de nieuwe Corsa voldoende in huis heeft om de leiders in z'n klasse met grote kans op succes uit te dagen, staat buiten kijf.

Praat verder op het forum