Opel Corsa 1.7 CDTi Sport (2007)
Sportieveling
Met zijn aantrekkelijke uiterlijk lijkt de Opel een klasse hoger te opereren. Zeker in de Sporttrim met zijn dikke lichtmetalen wielen. De carrosserie valt op door scherpe lijnen, vooral de driedeursversie. De lijnvoering van de Corsa is speels en modern en heeft door de brede chromen strip in de grille het huidige Opel-gezicht.
De Opel heeft een 1,7-liter common-rail dieselmotor onder de kap, die er 125 pk uitperst en maximaal 280 Nm aan koppel opwekt. Bij 2.300 tpm komt dat hoogste koppel volledig vrij. Het duurt in de Opel gevoelsmatig even voordat de turbocompressor zijn partijtje begint mee te blazen. Ondanks zijn vrij hoge gewicht – de Corsa legt 1.185 kilogram in de schaal – en zijn ogenschijnlijk trage start is de Opel snel in de tussensprints. De rust aan boord is in de Corsa groot.
Straf onderstel
De Corsa voelt heel stabiel aan, tot op hoge snelheid. Maar ook kronkelende weggetjes behoren tot zijn domein, want de koets rolt maar nauwelijks over zijn lengteas. Dit is te danken aan het onderstel, dat een tikkie minder op comfort is afgestemd. Keerzijde daarvan is dat bulten en kuilen in het wegdek nadrukkelijker
aan het interieur worden doorgegeven.
Het is jammer dat de besturing roet in het eten gooit en afbreuk doet aan de rijbeleving. De installatie voelt sponzig en zoekerig aan. Wanneer je een bocht inzet, heb je het gevoel dat je het stuurwiel eerst door een weerstand moet duwen. De versnellingspook van de zesbak voelt stevig aan, maar werkt behoorlijk hakerig.
Speels
De Corsa heeft een speels vormgegeven interieur. Het instrumentarium is gevat in een geinig koepeltje en de fabrikant heeft de indruk van grijsheid weggenomen
door het middendeel van het dashboard met aluminium te bekleden. De materialen ogen hoogwaardig. De middenconsole van de Opel is lekker overzichtelijk en dus gebruiksvriendelijk. Alleen zit hij wat te ver van je af, waardoor je uit je leuning moet komen om sommige bedieningsknoppen te bereiken.
Het stuurwiel kun je een heel eind naar je toe trekken, waardoor je eenvoudig
een puike zitpositie kunt vinden. De stoelen zelf doen ook een duit in het zakje. Ze zijn stevig, tegen het harde aan, en verlenen voldoende steun. Minder enthousiast zijn we over het bedieningsgemak van de Corsa. De knoppen voor de bediening van de radio op het stuurwiel zijn bijvoorbeeld te dicht tegen de rand geplaatst. Niet nieuw is onze klacht over de stengels voor richtingaanwijzer en ruitenwissers. Die hendels hebben helaas via de Vectra en de Astra hun weg naar de Corsa gevonden. Ze houden geen van beide de gekozen positie, maar klikken terug in de oorspronkelijke stand. De richtingaanwijzer blijft vaak onbedoeld aan en de stand van de ruitenwissers blijft nogal eens in het ongewisse. Op de achterbank heb je redelijk de ruimte. De beenruimte is aan de krappe kant. De kofferbak behoort qua volume tot de grootste in zijn soort. De laadvloer is voorzien van een dubbele bodem, 'DualFloor' genaamd. Je beschikt dankzij deze voorziening over een vlakke vloer op drempelhoogte, die doorloopt tot de voorstoelen wanneer de achterste zitplaatsen zijn neergevouwen.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.7 CDTi Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.686 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.999 mm / 1.713 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.178 kg |
Laadvermogen | 552 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,8 s / 10,5 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 130 g/km |