Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo

Doorpakken

43
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurboOpel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
21 april 2016 om 13:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 12 2016
AutoWeek 12 2016

Je leest het in AutoWeek 12 2016

Bij Opel zien ze de rest van 2016 met vertrouwen tegemoet; met de Auto van het Jaar-titel in de tas wordt het Astra-gamma namelijk vanaf april aangevuld met een carrosserievariant die traditioneel gretig aftrek vindt in Nederland. We reden de stationwagon – Sports Tourer in Opel-taal – in het heuvelachtige Portugal met de nieuwe biturbo-dieselmotor onder de kap.

Bij de introductie van een stationwagonversie van een bestaand model kom je doorgaans weinig verder dan het vermelden van de specificaties van het bewuste model. Aandrijflijnen en uitrusting komen negen van de tien keer naadloos overeen dus een inspectierondje door de achterbak volstaat doorgaans om de nieuwkomer in een paar zinnen te duiden. Opel pakt het wat dat betreft wat slimmer aan want het debuut van de Sports Tourer betekent ook de komst van een compleet nieuwe dieselmotor voor de Astra. En niet zomaar een doorsneeblokje, nee, we hebben het hier over de nieuwe topdiesel voor de Astra, goed voor 160 pk en 350 Nm. Deze motor is de geestelijk opvolger van de 2,0-liter CDTI BiTurbo, die het tot 195 pk en 400 Nm schopte. Een achteruitgang, dus? Integendeel: volgens Opel liggen de prestaties van beide blokken op nagenoeg hetzelfde niveau maar werd er winst geboekt op het gebied van gewicht, elasticiteit, verbruik en (in het verlengde daarvan) uitstoot. Zo ligt het gemiddelde verbruik van het nieuwe blok volgens fabrieksopgave op 4,1 l/100 km, de uitgaande 2.0 had 4,4 l/100 km nodig.

In z'n 4 door de bergen

Bij de BiTurbo draagt de kleine turbo met variabele geometrie zorg voor extra pit en snellere gaspedaalrespons bij lage toerentallen, een grotere compressor neemt de hogere toerentallen voor zijn rekening. Dat is de theorie, althans. Werkt het in de praktijk ook zo? Laag in de toeren – net boven de 1.000 tpm – is de reactie van de motor op het gaspedaal inderdaad alert, maar verwacht daarbij niet meteen een duw in je rug. De motor pakt gewoon zonder morren op en zodoende kun je in de bergen bij snelheden rond de 50 km/h gewoon in zijn 4 blijven rijden. Pas als de 2.000 tpm in zicht komt, begint de CDTI er serieus aan te zeulen en ontpopt de Astra zich tot een verwoede tussensprinter. Hoewel het maximale koppel van 350 Nm zich tussen de 1.500 en 2.250 tpm bevindt, kun je met een gerust hart tot ver na de 4.000 doorhalen, de BiTurbo blijft wel gaan. Daarbij blijft het dieselgeratel altijd netjes op de achtergrond, bij constante snelheden is het motorgeluid zo goed als verwaarloosbaar. Kortom, een erg fijn blok, die nieuwe topdiesel, al zal deze motor voor de Nederlandse markt stukken minder relevant zijn dan de 110 en 136 pk sterke CDTI's. Niet alleen vanwege de aanschafprijs maar met name omdat de bijtelling van laatstgenoemde versies op 21% ligt, voor de BiTurbo is dat de volle 25%.

Voetveeg

In eerdere tests met de Astra hebben we al uitgebreid geschreven over de (goede) rijeigenschappen en de veranderingen en noviteiten van de nieuwe Astra ten opzichte van zijn voorganger, daarom gaan we nu specifiek in op de laadruimte. Die groeide met 80 liter tot een maximaal volume van 1.630 liter. Een keurige waarde (evenveel als de Astra F van midden jaren 90) maar niet opzienbarend in dit segment; een Auris, Octavia of 308 slikt bijvoorbeeld meer, een Mégane, Golf of Focus minder. De leuningen van de achterbank kun je met een knopje in de laadbak automatisch naar beneden laten vallen waardoor er een mooie vlakke laadvloer ontstaat. Over automatisch gesproken; dat geldt ook voor de achterklep die je met een 'voetveeg' langs de bumper kunt openen en sluiten (dit kan ook met een knopje in het portier of gewoon handmatig). De laadopening is mooi 'vierkant', zonder inkepingen of uitstulpsels, wat het inladen vergemakkelijkt. Opel verwacht dat ongeveer driekwart van de Astra-kopers voor de Sports Tourer zal gaan, waardoor de verkopen dit jaar een flinke boost zullen gaan krijgen. Vanaf april staat de auto bij de Nederlandse dealers, de nieuwe 1.6 CDTI BiTurbo zal ook zijn weg vinden naar de Astra hatchback.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Opel Astra
Opel Opel Astra

PRIVATE LEASE Opel Astra

INFO
ANWB
ANWB
Opel Astra 1.2 Turbo 130pk Edition (5D/6H)
€ 474
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 409
 
Opel
Opel
Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 476
 
Opel Astra in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Opel Astra 5-drs 1.4 Turbo Business+ (Automaat) + Trekhaak

    Opel Astra 5-drs 1.4 Turbo Business+ (Automaat) + Trekhaak

    • 2017
    • 100.220 km

    € 16.950

    Opel Astra Wagon 1.6 Cosmo Airco, Cruise Control, Navigatie, Trekhaak, NAP

    Opel Astra Wagon 1.6 Cosmo Airco, Cruise Control, Navigatie, Trekhaak, NAP

    • 2010
    • 123.021 km

    € 5.444

    Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo

    Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo

    • 2010
    • 69.300 km

    € 8.000

Meer Opel Astra occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Astra K / Buick Verano | Nieuw: Astra facelift 2020

    1070
    • 10 maart 2020
  • Opel Astra (L) - Sports Tourer, p. 2.

    135
    • 7 mei 2022

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Astra specificaties
  • Opel Astra occasions
  • Opel Astra video's
Advies en informatie
  • Opel Astra tests
  • Opel Astra gebruikersreviews
  • Opel Astra index
PREMIUM
Opel Astra Sports Tourer - Hyundai i30 Wagon

Opel Astra Sports Tourer - Hyundai i30 Wagon

De nieuwe Hyundai i30 Wagon is een wake-up call voor de Europese autofabrikanten: het snelgroeiende...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2017)

    Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2017)

    3
    • 22 december 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.6 CDTI 110pk Innovation (2018)

    Opel Astra 1.6 CDTI 110pk Innovation (2018)

    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Cabrio 1.8i-16V (2004)

    Opel Astra Cabrio 1.8i-16V (2004)

    • 10 november 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+ (2012)

    Opel Astra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+...

    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Business (2016)

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk...

    2
    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business Executive (2018)

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk...

    1
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.0 Turbo Online Edition (2017)

    Opel Astra 1.0 Turbo Online Edition (2017)

    • 24 oktober 2021
meer reviews
Test: Opel Rocks-e

Test: Opel Rocks-e

68

Als een pop-up-tentje in een villawijk staat de elektrische Rocks-e tussen de andere modellen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    90
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022
  • Achtergrond
    Hoe de eerste Opel Astra direct een voltreffer werd

    Hoe de eerste Opel Astra direct een voltreffer...

    42
    • 6 maart 2022
  • Nieuws
    Opel Astra krijgt traditiegetrouwe Irmscher-behandeling

    Opel Astra krijgt traditiegetrouwe Irmscher-behandeling

    27
    • 1 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    90
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Test: Opel Rocks-e

    Test: Opel Rocks-e

    68
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie C is een ware overlever

    Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie...

    53
    • 21 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    133
    • 15 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden