Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136 pk (2016)

Bakkenvol laadruimte

Opel Astra Sports Tourer

De Opel Astra wist indruk te maken, maar is de Sports Tourer net zo fijn?

De nieuwe Opel Astra Sports Tourer biedt bakken laadvolume en verder ontbreekt het ook aan niets. Achterin prop je zomaar 540 liter en dankzij allerlei haakjes en oogjes kun je bagage gemakkelijk fixeren. Bij de Innovation krijg je bovendien een elektrisch bedienbare achterklep. Kruis je zo'n beetje de hele optielijst aan, dan heb je ook de voetveegfunctie plus zaken als stoelventilatie, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, leren bekleding en led-matrixverlichting. Opel plaatst functie wel boven vorm: minder Sports, meer Tourer dus. De achterbankzitters hoor je niet klagen, want er is genoeg hoofdruimte, terwijl het voorcompartiment van de nieuwe Astra veel lof krijgt. Het interieur is tot in de puntjes verzorgd. De materialen zijn erg mooi, de bediening is vanzelfsprekend en het touchscreen werkt prettig snel. Enige puntje is dat er soms wel erg veel opties tegelijk op het scherm verschijnen, waardoor de navigatie moeilijk zichtbaar wordt.

Met 136 pk en 320 Nm op een gewicht van ruim 1.300 kilo is de 1,6-liter dieselmotor voldoende sterk, redelijk beschaafd en soepel. Maar anders dan wat Opel beweert is het geen fluisterdiesel. De Astra is niet overdreven snel, maar zeker rond de 2.000 toeren is de duw in je rug adequaat. De zestrapsautomaat heeft als voordeel dat de traditionele koppelomvormer heel smeuïg werkt en bij lage toerentallen vrij nadrukkelijk slipt om het toerental op het punt te houden waar het maximale koppel beschikbaar komt. Nadeel is dat de automaat behoorlijk de tijd neemt voor schakelmomenten. Zeker als je het gas langzaam intrapt en op het punt komt dat de techniek vindt dat er teruggeschakeld moet worden valt op dat het allemaal vrij lang duurt naar moderne maatstaven.

De 18-inchwielen doen iets af aan het comfort op grotere oneffenheden, maar de Astra is hooguit stevig en nooit echt hard. De nerveuze besturing waar Opels voorheen mee behept waren, is aangepakt. Rond de middenstand is er veel meer rust, terwijl je nog altijd niet heel ver hoeft te draaien om de neus van de Astra de bocht in de krijgen.

Oordeel

De Astra-stationwagon is praktisch en verwent met moderne technologie en een fijn onderstel.

Signalement

Merk Opel
Model Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.050

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.702 mm / 1.809 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.662 mm
Massa leeg 1.315 kg
Laadvermogen 660 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 680 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,5s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km)
CO2-uitstoot 119 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum