Opel Astra Coupé Turbo (2001)

Geweldsexplosie

Opel Astra Coupé Turbo
Opel levert de Astra Coupé al weer enige tijd, maar het Turbo-topmodel blijft imponeren. Wij gingen voor de verandering eens met de bloedsnelle Turbo de Spaanse binnenlanden in. Genieten in meer dan één opzicht!

Binnen het Opel-gamma is de Astra een uiterst robuuste pijler, zeker op de Nederlandse markt. Astra"s gaan hier als warme broodjes over de toonbank, waarbij vooral de vijfdeurs en Stationwagon geliefd zijn. Daarnaast rijden er nog redelijk wat sedans rond, maar je moet wel een volleerd autospotter zijn om hem van de vijfdeurs te kunnen onderscheiden. Minder vaak kom je de vlot gelijnde driedeurs tegen, en de vaandeldrager van de reeks, de Coupé, is echt een zeldzaamheid. Zo"n Coupé is meer een auto voor fijnproevers en dat geldt helemaal voor de turboversie. Even snel een Turbo van een gewone Coupé onderscheiden is geen makkelijke klus. Die chroomstrip onderaan het kofferdeksel, denk je dan, maar die hebben de 1.8 16V en de 2.2 16V inmiddels ook gekregen. Vinden we trouwens een behoorlijk misplaatst ding op een auto die verder volledig strak in het matzwart is gehouden. Nee, het komt bij de Turbo echt aan op de grotere wielen en een iets ander eindstuk van de uitlaat. Val je dus niet echt mee op. Frappant vinden we nog steeds dat de daklijn van de Astra Coupé zo enorm doet denken aan die van de Calibra; alsof ze bij Opel nog even een oude mal van die aalgladde coupé hebben afgestoft. De onderste helft van het koetswerk is onvervalst Astra en dat betekent dat deze coupé beduidend minder opwindend is dan de Calibra en de Tigra. Eigenlijk meer in lijn met de vele coupé"s op basis van de Rekord en de Kadett en dus wel heel erg Opel. Deze Coupé is een zuivere vierzitter met ook achterin behoorlijk wat ruimte. De kofferbak is met 460 liter inhoud ongewoon royaal voor dit type auto.
Van binnen verschilt de Coupé weinig van zijn minder exotische broertjes. Dat dashboard herken je meteen uit de familie-Astra; het kreeg voor de Coupé een aluminium- of bronskleurige console. Naar keus zijn er zwarte of witte wijzerplaten leverbaar en op verzoek een navigatiesysteem. Extra muntjes ben je ook kwijt voor leer/alcantara bekleding.

Fraaie krachtpatser

Waar het hier allemaal om gaat, is die krachtcentrale achter de grille. Een tweeliter zestienklepper is door de techneuten voorzien van een heel moderne, compacte turbo-installatie. Geen absoluut nieuwtje, want de Calibra kende ook al zo"n turbomotor: weliswaar sterker, maar minder geraffineerd dan deze Astra-variant. De motor is goed voor 190 pk en een maximum koppel van 250 Nm dat al bij 1950 toeren paraat is en constant blijft tot 5300 toeren! Dat je daar wat mee kunt, blijkt wel uit de prestaties die Opel opgeeft. Deze Astra jaagt in 7,5 tellen naar de 100 km/h en de topsnelheid bedraagt een imponerende 245 km/h. Astraatje hadden we het toch over? Jazeker, maar dan wel een echte volbloed. En ook nog eens zuinig als je Opel mag geloven, maar dat valt bij turbo"s in de dagelijkse praktijk vaak wat tegen. Of niet... Want met 10,7 l/100 km scoorden wij een heel net gemiddelde.
Maar eens een stevig stukje sturen over verlaten weggetjes door de Spaanse binnenlanden. De Astra Coupé Turbo snelt in hoog tempo van de ene bocht naar de andere. Van echte turbovertraging is nauwelijks iets te merken en de motor doet zijn werk opvallend rustig. Geen rauwe geluiden uit de machinekamer en een bescheiden uitlaatgeluid. Door het enorm breed gespreide koppel hoef je nauwelijks te schakelen. Die bochten vreet de Astra best goed, maar de auto mist wel het scherpe gevoel van een GTI. Daarnaast is de Coupé Turbo niet vrij van aandrijfreacties in de besturing; 190 pk en 250 Nm is toch een grensgeval voor een auto met voorwielaandrijving. Met het onderstel van deze Astra hinkt Opel op twee gedachten. Enerzijds moet de auto een goed veercomfort bieden en anderzijds wil Opel dit model toch als uiterst sportief presenteren. Resultaat is een onderstel dat korte richels nauwelijks gefilterd doorgeeft aan de inzittenden die ook nog eens op erg harde stoelen zitten. Op langere oneffenheden vertoont de auto haast deinneigingen. Van een mooie veerbalans is dus geen sprake. We denken dat Opel met de montage van 17 inch-velgen in combinatie met superplatte 40-serie banden net te ver is gegaan. Zo"n band heeft een keiharde wang die nauwelijks meegeeft: weinig comfort dus en de eigenschap om weg-
oneffenheden als spoorvorming nadrukkelijk te volgen. Hoewel Opel deze Astra Coupé Turbo zelf geregeld omschrijft als sportwagen, zien wij hem toch meer als een supersnelle reiswagen met als bonus toch nog heel wat praktisch gemak.

Signalement

Merk Opel
Model Astra Coupé Turbo
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.330

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.267 mm / 1.709 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.606 mm
Massa leeg 1.245 kg
Laadvermogen 395 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden215/40WR17Prijzen
Topsnelheid 245 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,4 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum