Opel Astra Coupé 1.8-16V - 2001 - 375.174 km - Klokje Rond
Hard doorrijden, anders haalt de roest je in
51 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na een serie onbetrouwbare auto’s besloot Bas Kikkert het eens over een andere boeg te gooien. Hij ging op zoek naar een exemplaar dat het ook eens bleef doen. Hij kwam terecht in een Opel Astra Coupé met 350.000 kilometer op de teller. Niet de meest voor de hand liggende keuze. Heeft hij er een verstandige koop mee gedaan?
Bas heeft zijn Astra Coupé nog maar negen maanden, maar in die tijd reed hij er al 25.000 kilometer mee. De kilometerstand van zijn benzinegestookte 1.8 gaat al hard richting de vier ton. “Ik zocht naar een Astra van deze generatie. De Coupé was eigenlijk nooit in me opgekomen. De exemplaren die ik zag, waren zwaar versleuteld of behangen met foute accessoires. Deze sprong er echt uit: het is een mooi, goed verzorgd origineel exemplaar. Ik besloot me niet te laten weerhouden door de kilometerstand en ik heb hem dus gekocht. Het idee is om hem naar de 500.000 kilometer te brengen.”
Een gevoel bij zijn auto heeft Bas zeker wel. “Het is één van de weinige overgebleven originele Astra’s Coupé in Nederland. Ik ben zeker van plan om hem zo te houden en er voorzichtig mee te zijn. Hij wordt bijvoorbeeld altijd netjes warm gereden. En als ik hem was, lap ik de instaplijsten met de Bertonelogo’s altijd extra af. Dat is toch wel datgene wat deze auto bijzonder maakt.”
Bas is taxichauffeur, maar ook in zijn vrije tijd zit hij veel op de weg. “Ik rijd één keer in de twee maanden naar Londen, omdat mijn vriendin daar woont. Verder heb ik dagelijks veertig kilometer woon-werkverkeer en ga ik er graag op uit naar België om daar verlaten gebouwen te ontdekken.”
Joep wil als eerste over de Astra weten of de auto olie verbruikt. Dat blijkt hij te doen, elke 4.000 kilometer moet er namelijk een liter bij. “Voor een motor van deze soort met deze kilometerstand verbaast me dat niet”, vindt hij.
EEN DURE...
Als hij korte tijd later terugkomt van zijn proefrit is het eerste probleem al meteen duidelijk. De uitlaat lekt en dat is goed te horen. Als de auto op de brug staat, blijkt dat dit euvel het ongunstigste scenario voor Bas oplevert. “Er zit een scheur in het spruitstuk. Dat wordt een dure grap, want de katalysator zit ook in dat onderdeel verwerkt ...” Alhoewel: “Je zou kunnen kijken of je een gebruikt onderdeel op de sloop kunt vinden. Daar is zo veel voor deze auto’s te krijgen. Misschien ben je dan voor een paar tientjes klaar, al moet het dan nog wel worden gemonteerd.” Verder ontdekt Joep dat de distributieriem al vervangen had moeten zijn. “Daar staat een vervangingstermijn voor van vier jaar of 60.000 kilometer. Daar is hij al overheen.”
We laten de moed niet zakken en kijken verder: de motor blijkt bijvoorbeeld opvallend droog aan de onderkant. Dat is dan weer het goede nieuws. Wel ontdekt Joep een gerepareerde schade aan de rechtervoorzijde. “De ophanging van de bumper zit scheef en de mistlamp is er in gekit. Dat is natuurlijk niet zo in de fabriek gedaan.” Maar de reparatie van een kleine schade, scharen we onder het kopje ‘klein leed’. Verder heeft Joep vooral mooie woorden voor de staat van de bodem. “Daar zit een dikke laag tectyl op. Ik heb Astra’s gezien die veel roestiger waren.”
Als hij met zijn schroevendraaier begint te prikken in de uiteinden van de dorpels, verdwijnt het stuk gereedschap alsnog in het binnenste. Hij concludeert: “Als je de 500.000 kilometer wilt halen, zul je hard moeten doorrijden om te zorgen dat de roest je niet voortijdig inhaalt.”
GEEN BEWEGING
En over roest gesproken: de bouten van het subframe zijn ook flink aangetast. “Het is een enorme klus om die nog los te krijgen. Als de auto ooit een nieuwe koppeling nodig heeft, moet dat toch gaan gebeuren.” Bij de inspectie van de ophanging ontdekt Joep achter het rechtervoorwiel lekkende remvloeistof. “De remleiding is hier een keer vervangen en bij het koppelstuk lekt hij een beetje. Dat is wel heel slordig.” Joep probeert het probleem direct op te lossen door het koppelstuk aan te draaien. Maar enige beweging is daarin niet te krijgen. “Dat wordt dus een gang naar de garage, vrees ik. Je moet daar echt wel wat aan laten doen hoor”, drukt hij Bas op het hart.
Tot slot heeft Joep er moeite mee dat het ABS- en het ESP-lampje branden. En dat terwijl de auto een verse apk heeft. “Daar moet je toch ook eens achteraan, want je auto wordt er niet veiliger van, ook omdat de achterbanden niet van een heel goed merk zijn. Ik vind je Astra maar een saaie auto om mee te rijden, maar de combinatie van slechte achterbanden en die brandende lampjes kunnen hem ongewild ineens heel spannend maken.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Toen de Astra Coupé op de markt kwam, vond ik het een geweldige auto, maar ik ben bang dat de jaren hem in mijn optiek niet zo veel goed hebben gedaan. Deze auto is in de basis niet slecht, maar met brandende controlelampjes van veiligheidssystemen en remvloeistoflekkage kan ik geen goede beoordeling geven.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra Coupé 1.8i-16V |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.330 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.267 mm / 1.709 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.606 mm |
Massa leeg | 1.160 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 590 kg |
Banden | 205/50VR16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 187 g/km |
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.