Opel Astra 1.6 Essentia (2005)
Plezierige degelijkheid
Opel heeft het met de Astra over een geheel andere boeg gegooid dan voorheen. De jongste editie ziet er gespierd uit en tegelijkertijd elegant. De carrosserie heeft een hoge taille en een aflopende daklijn. Dit is overigens voor een deel suggestie, in de hand gewerkt door de achterportieren die sterk aflopen. De koets kent scherpe vouwen en de meest in het oog springende is die midden over de motorkap, die binnenin doorloopt over het dashboard; geinig detail! Helemaal volgens de laatste designtrend heeft de Astra grote lampunits. Aan de achterzijde staan die de Opel zeer goed. De bovenkant van de amandelvormige clusters lijkt uit melkglas te bestaan en dat geeft een heel apart effect. De koplampen zijn van een fraai ontwerp, met drie individuele met chromen ringen afgewerkte units achter helder glas. Ze zijn alleen een maatje te groot voor de Astra; ze maken de neus veel te zwaar.
Smaakvol
Het dashboard geeft een solide indruk. De chromen strips en de middenconsole in titaniumkleur geven het Astra-interieur een smaakvol accent. Dat er over de vormgeving diep nagedacht is, laat de eerdergenoemde vouw zien, die vanuit de motorkap doorloopt over de bovenzijde van het dashboard en afbuigt om vervolgens over de middenconsole af te dalen tot aan het asbakje voor de pook.
Opel heeft in z'n enthousiasme voor de vormgeving blijkbaar een detail over het hoofd gezien, namelijk dat het instrumentarium een motortemperatuurmeter mist; opmerkelijk. Wel is er een controlelampje dat oplicht als de krachtbron het Spaans benauwd begint te krijgen.
De bedieningsorganen waarmee je het klimaat regelt, zitten te laag in de middenconsole en gaan daardoor schuil achter de versnellingspook. In de Astra moet je de temperatuur op het gevoel instellen. De Opel heeft een draaiknop waarmee je het interieur met koelere lucht vult als je hem naar links draait en met warmere wanneer je 'm naar rechts verstelt. Een schaalverdeling is er niet, dus je hebt geen idee hoe warm het feitelijk is aan boord. Het is maar afwachten wat er gebeurt als je aan de temperatuurknop draait.
De Astra heeft een zestienhonderdmotor. Die moet behoorlijk in de toeren klimmen om te presteren. De Astra-motor laat alleen nadrukkelijk van zich horen bij vol accelereren. Verder blijft 'ie mooi op de achtergrond. Hij weet zonder al te veel moeite punten te scoren. De rauwheid die de concurrentie juist kenmerkt bij vollast, ontbreekt in de Astra. De motor profileert zich als soepele werker.
Gratie
Het onderstel van de Astra vaart een middenkoers. Trillingen en vibraties vanuit het onderstel dringen niet hinderlijk door tot het interieur. Oneffenheden in het wegdek worden verwerkt met gratie. De Opel is comfortabel, zonder week te zijn. In bochten is 'ie verregaand neutraal, om — als je aandringt — onderstuurd te raken. De directe en precieze besturing verhoogt de feestvreugde; je wordt betrokken bij het rijden. Jammer dat de zit achter het stuur voor verbetering vatbaar is. Zelfs in de laagste stand zit je nog vrij hoog en ook de zijdelingse steun van de zetels kan beter. Lange mensen biedt de Opel echter prima hoofd- en beenruimte voorin.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 1.6 Essentia |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.645 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.249 mm / 1.753 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.614 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 630 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,8 s / 9,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,2 s / 17,6 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |