Opel Astra 1.6 Elegance Easytronic (2004)

Nederlands nummer 1?

Opel Astra 1.6 Elegance Easytronic
Een goed doortimmerde auto, die nieuwe Astra. Maar de vanzelfsprekendheid waarmee Kadett en Astra in het verleden nummer één werden, is er niet meer. De Astra kan zich heus met zijn opponenten meten, maar hij blinkt nergens in uit.

We geven in het achterland van Saint-Tropez de Astra de sporen. Het valt meteen op dat trillingen en vibraties vanuit het onderstel niet hinderlijk doordringen tot het interieur. De testauto is voorzien van ESP, dat zich af en toe in de strijd mengt om al te veel onderstuur te voorkomen. Dat gebeurt alleen op momenten dat we de auto – bewust – te hard een haarspeldbocht in jagen. Maar de grip is erg goed en dat zorgt er samen met de directe en exacte besturing voor dat je met veel plezier zit te sturen. De Astra betrekt zijn bestuurder zeker bij het rijden.
Wat ook in positieve zin opvalt, is de rust in het interieur. Het afrolgeluid van de banden bereikt het interieur nauwelijks,wat ook geldt voor het motorgeruis. De 1.6 produceert alleen bij vollast een stevige brom. Wat motorisering betreft, is de 1.6 een echte middenmoter. Hij levert 105 pk. Op de achterklep zien we de aanduiding Twinport. Elke cilinder heeft een klep in het dubbele inlaattraject, zodat er altijd sprake is van een optimale vulling en een dito verbranding. De zestienkleppenmotor heeft toeren nodig om te presteren. Alleen dan laat hij van zich horen, verder is de vierpitter mooi stil.
Op het gebied van het rijgedrag is de nieuwe Astra een grote stap vooruit. Over de zitpositie zijn we iets minder goed te spreken. De stoel staat ook in zijn laagste stand vrij hoog. De binnenspiegel, die door de vlak liggende voorruit ver naar

binnen komt, zit daardoor hinderlijk in het zicht. Op de achterbank biedt de Astra voldoende hoofdruimte en als de bestuurder niet al te ver naar achteren gaat, komen de benen ook niet in de verdrukking. Er is plek voor drie, maar een hoofdsteun in het midden kost wel 100 euro extra.

Pretknop
Op het dashboard zien we een knop met het opschrift 'sport'. Daarmee activeer je een systeem dat de respons op het gaspedaal verandert, de besturing verscherpt, de werking van de elektronisch geregelde schokdemping aanpast en de schakelmomenten van de Easytronic-transmissie wijzigt.
Het werkt uitstekend! De Astra stuurt nóg lekkerder, helt minder over en de motor blijft goed op toeren. Deze optie is standaard op de Sport en kost op de andere modellen (1.4 en 1.7 CDTi 80 pk uitgezonderd) 975 euro extra. De enige onvolkomenheid waarop we het systeem kunnen betrappen, is dat het soms erg lang een lage versnelling vasthoudt. Dan zit er niets anders op dan de sportknop zelf een mep te geven.
De afwerking van de Astra staat op hoog niveau. De gebruikte materialen zien erduurzaam uit. De Astra is een elegante auto, met een hoge taillelijn en aflopendedaklijn. Leuk detail zijn de amandelvormige achterlichten met het bovenste deel dat uit melkglas lijkt te bestaan. De koplampen zijn in onze ogen iets te groot. Ze rekken het ontwerp een beetje uit balans en maken de neus optisch te 'zwaar'. De voor- en achterkant zijn getooid met een fikse chroomstrip, kenmerkend voor de Elegance. Midden over de neus loopt een scherpe vouw. Een ontwerpkenmerk dat we ook in 't dashboard en zelfs in de contactsleutel terugvinden.
Het interieur is smaakvol en steekt goed in elkaar. Het instrumentenpaneel ontbeert een meter voor de koelvloeistoftemperatuur. Er is alleen een controlelampje dat oplicht als het er onder de motorkap te heet aan toe gaat.

Signalement

Merk Opel
Model Astra 1.6 Elegance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.249 mm / 1.753 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.614 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 630 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 13,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,6s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 156 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum