Test: Nissan X-Trail DIG-T 163 (2015)

Net even anders

Nissan X-Trail
Nissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-Trail
AutoWeek 52 2015
AutoWeek 52 2015

Je leest het in AutoWeek 52 2015

De derde generatie Nissan X-Trail is al sinds de zomer van 2014 onder ons, maar tot dusverre was hij uitsluitend als diesel verkrijgbaar. Inmiddels is er ook een benzineversie te koop, reden voor een hernieuwde kennismaking met de grote broer van de Qashqai.

Dat de X-Trail nu ook als benzine leverbaar is, wil nog niet meteen zeggen dat de prijslijst een lijvig boekwerk is geworden. Net als bij de diesel is er voor benzineliefhebbers maar één mogelijkheid en dat is in dit geval de 163 pk 1.6 DIG-T, een benzinemotor met turbo, die we eerder tegenkwamen in de Qashqai. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want de X-Trail deelt het gros van zijn techniek met zijn kleinere broer, en niet alleen dat. Tot de achterportieren lijken ze verdacht veel op elkaar, hoewel het in detail wel degelijk allemaal verschilt; feitelijk is de derde generatie X-Trail niet de opvolger van de tweede generatie, maar van de vorige Qashqai+2. Waar je bij de X-Trail diesel nog kunt kiezen tussen een automaat en vierwielaandrijving, is er in combinatie met de benzinemotor uitsluitend voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak.

Bijna vier jaar geleden spraken we op de beursvloer van Genève bij de Hi-CrossConcept het vermoeden uit dat we hier naar de toekomstige X-Trail stonden te kijken. We hebben de beelden er weer even bij gehaald en kunnen onszelf zonder valse bescheidenheid op de borst kloppen: dit is hem. De combinatie Qashqai-looks en grotere maten staat de X-Trail in elk geval erg goed. Het is een indrukwekkende verschijning, stoer en robuust. Vergeleken met zijn kleinere broer is de X-Trail 8 cm langer, 1,4 cm breder en 12 cm hoger. Ook de wielbasis is groter en meet nu om precies te zijn 2.705 mm. De 19 inch-wielen onder ons exemplaar (waarvoor je wel de Connect Edition of, zoals wij, de Tekna moet nemen) maken het helemaal af. Het is dat we weten dat hij alleen voorwielaandrijving heeft, anders zou je er zo de woestijn mee door durven.

Amerikaans

Het dashboard van de X-Trail is echt één op één overgenomen uit de Qashqai, met als enig verschil het stukje tussen dashboard en middentunnel (waar de usb-, aux- en 12V-aansluitingen zitten) om de grotere hoogte te overbruggen. Het is niet heel spannend, maar wel keurig afgewerkt en overzichtelijk. Hoogglans panelen in grijs en zwart en aluminiumkleurig kunststof doorbreken de sleur. De X-Trail heeft grote, Amerikaans aandoende stoelen. Veel zijdelingse steun bieden ze niet, maar ze zitten verder erg goed waardoor het ook op lange ritten aangenaam blijft. Een hoge, brede armsteun tussen de stoelen zorgt ervoor dat je een relaxte houding kunt aannemen, van waaruit je op mooie hoogte het verkeer om je heen kunt overzien.

Minstens zo riant zit je achterin. Het is vooral daar waar de winst van de verlengde wielbasis wordt uitbetaald. Vooral de beenruimte doet amper onder voor die van een limousine; van de rugleuning is de hellingshoek verstelbaar. De achterbank is bovendien in de rijrichting verschuifbaar, zodat je een stuk van die riante beenruimte kunt opofferen om de kofferruimte te vergroten. Zelfs zonder dat heb je ook achterin een zee van ruimte. Dat is wel nodig ook, want de X-Trail is optioneel leverbaar met een derde zitrij (dat kost € 800 extra), maar dat heeft ons testexemplaar niet meegekregen. In plaats daarvan heeft hij een extra laadruimte onder de vloer. Daarboven kun je bij normale configuratie 550 liter kwijt, met de rugleuning neergeklapt zelfs een kleine tweeduizend liter. En nu we het toch over spullen sjouwen hebben: deze X-Trail mag, mits geremd, 1.800 kilo schoon aan de haak trekken.

Snelwegcruiser

Eenmaal op toeren is de 1,6-liter krachtig en vlot, maar je moet wel even door een dood gat heenkomen. Dat vergt enige gewenning met koppeling en gas, omdat de motor onderin nogal nukkig is. Waarschijnlijk zou hij beter tot zijn recht komen met een koppelomvormer, maar die is niet leverbaar. Een erg prettige filerijder is deze X-Trail daardoor niet, maar eenmaal op tempo ontpopt hij zich als een heerlijke, comfortabele snelwegcruiser. Het onderstel weet lange oneffenheden mooi te neutraliseren en hoewel de besturing wat licht en gevoelloos is, is deze in de rechtuitstand mooi neutraal. In scherpe bochten voert de nieuwe X-Trail net wat meer onderstuur op dan ons lief is en dan voel je de aandrijfkrachten vrij nadrukkelijk in het stuur. De voorwielen hebben dan ook een niet geringe 1.400 kg op koers te houden. Daar zou vierwielaandrijving dan weer wat aan kunnen doen, maar ook dat rolt met deze motor niet van de band. Erg prettig is dat de motor ook op hogere snelheden mooi stil blijft en ook dat draagt bij aan zijn karakter van een fijne reisauto.

Vier uitvoeringen

De X-Trail is leverbaar met in vier verschillende uitvoeringen. De eenvoudigste heet Visia en heeft standaard onder meer handbediende airconditioning, infotainment met tft-scherm en Bluetooth, elektrische raambediening voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel en 17 inch lichtmetalen wielen. Voor die samenstelling ben je € 28.250 kwijt. De Acenta biedt voor € 2.500 meer parkeersensoren voor en achter, mistlampen voor, klimaatregeling met 2 zones, panoramadak met zonwering en regensensor. Doe er nog eens drie mille bij en je krijgt de Connect Edition met elektrisch bedienbare achterklep, 19 inch lichtmetalen wielen, zilverkleurige dakrails, rondom camera, verkeersbordenherkenning, botspreventie en rijbaanhulp. De Tekna op deze pagina's doet daar nog eens twee mille bovenop en voor € 35.750 heb je dan driver alert, dodehoeksensoren, detectie van bewegende objecten, lederen bekleding, elektrische verstelling van de bestuurderstoel, parkeerassistent en led-koplampen.

PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Nissan
Nissan X-Trail e-Power 2WD Acenta (5D/CVT)
€ 769
 

Lezersreacties (84) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.