Nissan X-Trail 2.5 Elegance (2003)
Nuttige én handige SUV
Sports Utility Vehicles zijn bij uitstek stoere auto's. De Nissan straalt kracht uit door strakke lijnen en subtiele welvingen op de juiste plaats. Hoogstens oogt hij wat smal. Van voren gezien komt dit misschien door de relatief grote koplampen, van achteren waarschijnlijk door de hoge, smalle achterlichten. Binnen in de Nissan SUV valt het strak gestileerde dashboard op. De zilverkleurige middenconsole knalt er gewoon uit en we zien ook nog eens drie klepjes naast en onder de radio. Achter het laatste vinden we slechts een opbergvak; in de eerste twee kun je een blikje of flesje kwijt, maar dat is nog niet alles. Nissan heeft aan de achterkant een ventilatieopening gemaakt. Die kun je afsluiten of openen, zodat de drank naar wens door de airco gekoeld wordt. Een slimme vinding! Er zijn ook nog twee 'klassieke' bekerhouders, uiterst links en rechts op het dashboard.
Doordrukken
Minder handig is de bediening van de ventilatie met een drukknop, waardoor je – als je wilt dat de aanjager iets minder hard blaast – eerst moet 'doordrukken' tot het maximum waarna hij weer bij de laagste stand begint. Het in het midden geplaatste instrumentarium is kennelijk een trend, waarvan wij denken (of is het hopen?) dat die overwaait. De meters zijn goed af te lezen, maar de chauffeur moet belangrijke info gewoon recht voor de neus hebben. Daarbij valt nog op te merken dat de snelheidsmeter van de X-Trail te bescheiden is: hij geeft minder dan de werkelijke snelheid aan. Oppassen dus!Een in lengte en hoogte verstelbaar stuur staat garant voor een goede zitpositie; de lengteverstelling ontbreekt echter en dat is jammer. Het zitmeubilair is ook niet optimaal, maar de stoelen geven door de opstaande randen nog enige, in SUV's zo nodige, zijdelingse steun. De Nissan X-Trail is vanbinnen toch onverwacht ruim. Sterker nog: achter in de Japanner heb je ondanks de hoge zitpositie veel hoofdruimte. De bedieningselementen voor de ramen zijn keurig in de armsteun verwerkt. Nissan heeft zijn SUV nog wat extra handigheidjes meegegeven, zoals een skiluik en een in hoek verstelbare achterbankleuning. Het Utility in SUV heeft de fabrikant dus heel goed uitgewerkt. En natuurlijk hoor je altijd de veiligheidsgordel om te doen, maar moet je de bestuurder daar echt met zo'n vreselijk irritante pieptoon aan herinneren als Nissan dat doet?
Trefzeker
We horen en voelen in de Nissan de viercilinder goed draaien, maar de versnellingsbak met vier trappen doet zijn werk niettemin naar behoren. Hoewel de Nissan een – voor terreinauto's zo kenmerkend – stevig onderstel heeft, is het best een fijne auto om mee te rijden. Hij stuurt strakker dan menig andere SUV en voelt daardoor in bochten ook trefzekerder aan. Een ruk aan het stuur in combinatie met gas los of remmen maakt de achterkant van de Japanner wat onrustig; dat biedt wél de mogelijkheid om een beetje te spelen, maar dat zal de eigenaar van een X-Trail niet zo snel doen. Uiterlijk en imago tellen zwaar bij SUV's. Wat dat betreft, scoort de Nissan goed. Hij heeft bovendien een fijne besturing. De behoorlijk rijk uitgeruste X-Trail kunnen we best wat minder luxe bestellen: maar zonder leren bekleding, elektrisch schuif-/kanteldak, verwarmde voorstoelen en elektrisch inklapbare buitenspiegels, kortom het Elegance-pakket, komen we gewoon terecht bij de 'Luxury'-uitvoering van de X-Trail.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | X-Trail 2.5 4WD Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 40.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.488 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.510 mm / 1.765 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 750 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 176 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,8s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 231 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail
