Nissan X-Trail 2.2 dCi Sport Outdoor (2004)
Fijne spoorzoeker
Nissans Sports Utility Vehicle is recent onder handen genomen, maar de wijzigingen aan de X-Trail moet je met een vergrootglas zoeken. De grille en bumper zien er iets anders uit, bovendien monteert Nissan grotere dakrails, met op de Sport Outdoor geïntegreerde mistlampen.
Onder de motorkap ging Nissan rigoureuzer te werk. De 2,2-liter commonraildiesel onderging een krachtkuur: het vermogen steeg naar 136 pk, trekkracht heeft 'ie met 314 Nm in overvloed. De dieselmotor van partner Renault weet uitstekend raad met de ruim 1.500 kg zware X-Trail. De turbo fluit je om de oren terwijl je met je 'terreinwagen' menigeen het nakijken geeft. Bijkomend pluspunt van de dCi is dat 'ie z'n werk in betrekkelijke rust doet. De 'snelle' beleving die de X-Trail je geeft, wordt versterkt door de sportief en exact schakelende zesbak met korte slagen. Als het parcours wat bochten vertoont, komen de nadelen van de hoge koets en dito banden bovendrijven. De Nissan helt flink over en door de hoge wangen van 't rubber krijg je een wat zweverig gevoel in het stuurwiel. Een paar aanpassingen aan het onderstel en sportievere banden kunnen wonderen doen.
Je hebt de mogelijkheid om te kiezen tussen 2WD permanente voorwielaandrijving, AUTO (4WD indien noodzakelijk) of LOCK. Bij die laatste mogelijkheid zet je het centrale differentieel vast. De verdeling voor/achter wordt 57/43, handig als de grip in het terrein te wensen overlaat. Het Active Brake Limited Slip Differential (LSD) zorgt ervoor dat wielen die doorslippen, worden afgeremd en dat de aandrijving naar de wielen gaat die nog wel grip hebben.
Doortimmerd
Futuristisch, da's het eerste wat in je opkomt bij het instappen in de X-Trail. De meters huizen in het midden van het dashboard. Van ons hadden die klokken gewoon achter het stuur gemogen. Toch zit het allemaal logisch en ergonomisch in elkaar. Kwalitatief komt het doortimmerd over en de gebruikte materialen voelen prettig aan. Over het meubilair voorin zijn we erg te spreken. De stoelen zijn stevig en bieden lekker veel zijdelingse steun. Ook aan klepjes en vakjes is geen gebrek in de X-Trail; je kunt er genoeg spul kwijt.
De aluminiumlook van de middenconsole geeft het geheel wat cachet, evenals de 'sportieve' pedalen, de leren pookknop en 't strakke design van de stoelbekleding. Het is zonde dat het portier nogal blikkerig klinkt als je het opent, dat gaat ten koste van de kwaliteitsbeleving. Bij het sluiten hoor je gelukkig wel 'n vertrouwenwekkende, solide plof. De achterbank laat zich in de verhouding 60/40 omklappen, wat resulteert in een prachtig afgewerkte, compleet vlakke laadvloer. Je kunt de hoek van de achterbankleuningen trouwens verstellen, waardoor de passagiers het zichzelf wat gerieflijker kunnen maken.
De prijs van 38.140 euro maakt de X-Trail wel erg aantrekkelijk. Mist hij dan belangrijke zaken in zijn standaarduitrusting? De Sport Outdoor heeft stoere dakrails en lichtmetalen 16-inchwielen. Verder heeft hij geheel in kleur gespoten bumpers. Elke X-Trail beschikt over volautomatische airco, maar vreemd genoeg is de Nissan niet met cruise control te bestellen. Het is sowieso behelpen qua elektronica. De X-Trail heeft weliswaar ABS met elektronische remkrachtverdeling, maar hulpsystemen als traction control en stabiliteitsregeling moet hij ontberen.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | X-Trail 2.2 dCi 4WD Sport Outdoor |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 38.895 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.184 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 314 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.510 mm / 1.765 mm / 1.750 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.490 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,6 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail
