Vergelijkende Test: Nissan Qashqai - handbak vs automaat

Kwestie van voetenwerk

Nissan Qashqai
AutoWeek 16 2022
AutoWeek 16 2022

Je leest het in AutoWeek 16 2022

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil in eerste instantie merken: de een heeft een handbak en 140-pk vermogen, de ander een automaat en 158 pk. Hoe hard moet je linkervoet werken in de eerste? En hoeveel krachtiger en sneller is de tweede onder je rechtervoet?

De verschillen tussen de twee geteste Qashqais zijn overigens nog iets groter dan alleen de aandrijflijn, want ook de uitrustingsvariant is anders. De duurtest-Qashqai is een kerstboom: het is de meest luxe Tekna Plus-versie, en dan ook nog voorzien van wat opties. De andere is een meer doorsnee N-Connecta-variant. Dat drijft het prijsverschil tussen de twee nog wat verder op, maar de toeters en bellen laten we voor dit verhaal even voor wat ze zijn.

GEEN MOER

We beginnen dus met het openen van de motorkappen en kijken eerst eens of we de verschillen kunnen aanwijzen. Nou, daar kunnen we kort over zijn: nee. Onder de kap zijn ze identiek, en dat is ook helemaal niet vreemd, want beide auto’s hebben exact dezelfde 1,3-liter viercilinder turbomotor. Het is een bekende motor, want niet alleen Nissan maakt er gebruik van. Renault monteert hem in bijvoorbeeld de Captur en Mercedes-Benz in de A-klasse. Het is een mild-hybrid, wat wil zeggen dat er een kleine elektromotor aanwezig is die op 12 volt werkt en de dynamo en de startmotor vervangt. Een deel van de remenergie wordt opgeslagen en opnieuw gebruikt als tijdelijke koppelbooster (6 Nm extra gedurende maximaal 20 seconden) of om het elektrische systeem draaiend te houden als het startstopsysteem de motor heeft uitgeschakeld wanneer je de auto afremt en onder de 18 km/h bent gekomen. Al met al bespaar je zo druppels kostbare benzine en wordt de gemiddelde uitstoot een paar gram lager.

Nissan levert deze motor dus met twee vermogens: 140 en 158 pk. Ook de trekkracht verschilt iets, namelijk 240 Nm versus 270 Nm. Geen hemelbestormende verschillen, en als we eerlijk zijn, merken we er in het dagelijks gebruik eigenlijk geen moer van. Met de gps-meetapparatuur erbij zien we wel dat de 140-pk versie op al onze sprintonderdelen een fractie trager is. Het is echt ‘meten is weten’, want gevoelsmatig scheelt het niets. Caravantrekkers zullen naar een ander getal kijken in onze lijst met specificaties, want het verschil in maximale trekkracht is liefst 400 kg. Dat is misschien wel het sterkste argument om voor de 158 pk-variant te kiezen.

NIET THUIS

Die trekkracht is niet het enige argument. Wie per se een automaat wil, kan eigenlijk nu stoppen met lezen; die kun je alleen krijgen op de 158-pk variant, er is geen keuze. Een handbak is er op beide versies.

We hebben de handbak ervaren als een typische Nissan-bak. Dat is een compliment én een punt van kritiek tegelijk. Het goede is dat hij gemakkelijk schakelt, en nooit zwaar of stroef voelt. Het is een ouderwetse klikklakbak. Maar daar zit meteen ook een wat mindere kant aan: de slagen zijn lang en helemaal geen weerstand bij het schakelen vermindert ook het gevoel in de bak. Het is juist fijn als hij een klein beetje weerstand geeft. Opvallend is dat de auto onder 1.800 tpm niet echt thuis geeft en dat je hem dus een klein beetje moet opwinden. Als hij koud is, is hij wat nerveuzer dan wanneer hij warm is. Dat is iets wat ook voor de duurtest-automaat geldt. Het verschil tussen warm en koud is opvallend groot.

PRIJSVERSCHIL

Je zou misschien verwachten dat een trap­loze cvt alle plooien gladstrijkt, maar dat is niet het geval. Zoals we onlangs al opmerkten in een dubbeltest van deze auto tegen de Mazda CX-30 (AW13/2022) is de motor-bakcombinatie niet de meest verfijnde. Met name bij wegrijden valt dat op; je moet erg je best doen om niet met een sprongetje weg te rijden. Overigens kun je de automaat ook bedienen met flippers aan het stuur. Je schakelt dan tussen vooraf geprogrammeerde overbrengingen en dat geeft dan wel een beetje het gevoel van een handgeschakelde versie weer. Een goed punt van de 1,3-litermotor is dat hij op constante snelheid geen geluid van betekenis doorgeeft en zijn werk dus in relatieve rust doet.

Voordat we de startvragen beantwoorden, moeten we het nog even over het geld hebben. Want hoeveel scheelt het nou eigenlijk? Voor de eerlijkheid rekenen we met hetzelfde uitrustingsniveau, uiteraard, en dan is het prijsverschil precies 4.000 euro tussen 140 pk met handbak en 158 pk met automaat. Wil je wél 158 pk hebben, maar geen automaat, dan verschillen die twee versies maar 2.000 euro met elkaar. Het werkelijke prijsverschil tussen de twee afgebeelde auto’s is heel veel groter, maar dat komt dus door het uitrustingsniveau.

De eerste vraag was of je hard moet werken in de handbak. Nou, dat valt dus wel mee, want het schakelt bijzonder soepel. De cvt daarentegen strijkt niet alles vlak en maakt daarmee in deze vergelijking geen verpletterende indruk. De tweede vraag die we wilden beantwoorden: hoeveel krachtiger en sneller is de 158 pk? Het antwoord daarop: het scheelt bijzonder weinig als je kijkt naar de prestaties. Zo weinig dat je er in het dagelijks leven niets van merkt. Alleen caravanners zouden die extra investering moeten doen. En dat is meteen de conclusie van dit verhaal.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Praat verder op het forum