Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2021) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Captur Plug-in Hybrid 160 Intens |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Na 35 jaar zélf een auto gekocht,,,.
- 2.500 km
Met grote regelmaat lees ik hier de reviews van auto's. Nu wil ik mijn ervaring met mijn nieuwe auto ook delen met anderen.
Ik heb eigenlijk altijd een auto van de zaak gereden en kon elke vier tot vijf jaar een ander model of type uitzoeken. De laatste twee keer heb ik zelfs (erg uitzonderlijk!) twee keer dezelfde auto gekozen, een Volvo V60, zó tevreden was ik met het eerste exemplaar en met de tweede ook. Omdat ik gestopt ben met werken, was juli 2021 het moment aangekomen dat ik niet alleen weer een auto moest uitzoeken, maar dit keer deze ook moest betalen….
Allereerst heb ik een lijstje met eisen gemaakt met daarop de opties die ik wilde hebben in mijn nieuwe auto of die ik niet meer wilde missen. Ook heb ik mijzelf een maximaal budget gesteld. De auto mocht best iets kleiner zijn (makkelijker parkeren) en de zit hoger (eis van de directrice). Aan de hand van het opgestelde lijstje en het budget is de keuze gevallen op een Renault Captur plug-in hybride. De auto kwam het beste overeen met de wensen. Alternatieven vielen af, zoals bijvoorbeeld een Peugeot 2008 (de verkoper had geen tijd om mij te helpen), een Honda Jazz (toch wel een beetje oubollig), Toyota Yaris Cross (toen alleen beschikbaar vanaf een plaatje). Volledig elektrisch gaf toch ook wat laadstress, die vielen ook af. Uiteindelijk heb ik de auto in juli 2021 gekocht en werd deze eind december 2021 afgeleverd. De oorzaak van de lange levertijd is bekend: chip tekort, corona, etc. Elk nadeel heeft zijn voordeel, ik had in ieder geval voldoende tijd om een laadpunt te laten installeren bij mij thuis (ook hier vertraging, ook chiptekort).
In eerste instantie moest ik wel erg wennen want het bleek géén Volvo maar een Franse auto. De instructieboekjes zijn niet altijd even duidelijk en bij aflevering was de uitleg erg summier (nee, dit keer geen chiptekort maar alleen corona). De bediening van het multimedia systeem is niet erg intuïtief, je moet er even voor gaan zitten om je weg te vinden door alle instellingen van de auto.
De eerste weken had ik last van enkele vervelende dingen zoals een multimedia scherm dat plotseling op zwart springt (lastig als je op dat moment afhankelijk bent van de navigatie) en een achteruitrij camera die ook actief blijft als je naar voren rijdt. Ook moest ik erg wennen dat je het pookje van de automatische versnellingsbak naar voren zet als je naar achteruit wil rijden en naar achter als je vooruit wil rijden…
Inmiddels heb ik nu zo’n 2500 km met mijn Captur gereden en eigenlijk ben ik er nu wel aan gewend. Het is een prima comfortabele auto die zowel van buiten als van binnen netjes is afgewerkt. Ik probeer zo veel mogelijk elektrisch te rijden en laadt de auto thuis op. Het gemiddeld verbruik is nu 16 kWh/100 km en 2.7 l/100 km en dat vindt ik keurig. Overigens, wanneer de auto tijdens het rijden schakelt van elektrisch rijden naar de verbrandingsmotor merk je er niet veel van, ook niet wanneer de motor de accu bijlaadt. De vervelende dingen zoals het scherm en de camera zijn via een software update opgelost. Sinds de laatste update werkt de DAB+ radio beter: simulcast werkt nu. De spiegels klappen nu ook vanzelf in (dit ontbrak, chiptekort), het ontbrekende chipje is door de dealer gemonteerd.
Wanneer ik kritisch naar de auto kijk vind ik nog steeds dat de auto voldoet aan het lijstje met eisen en mijn verwachting.
Nadelen van de auto:
• De adaptieve cruise control: is wat grofstoffelijk en reageert soms wat abrupt;
• De dode hoek signalering: werkt prima, maar die dode hoek valt eigenlijk reuze mee en heb je deze optie niet direct nodig (anders dan in mijn vorige Volvo);
• Het opbergvakje met beweegbare armsteun: je kan het vakje niet makkelijk openen wanneer je de armsteun naar voren hebt verschoven.
Voordelen:
• Navigatiesysteem: de kaart voor Nederland wordt OTA geactualiseerd;
• Achteruitrijcamera: is toch wel makkelijk;
• Automaat: waarom heb ik dit niet eerder gekozen?
• Verbruik: is gunstig;
• Autohold functie: makkelijk bij stoplichten, filerijden, etc.
• De My Renault app: bestemmingen doorvoeren, het laden stoppen, starten of programmeren en de auto voorverwarmen (dat werkt eindelijk na een laatste update). Weliswaar wat minder uitgebreid als Volvo-on call, maar het werkt prima.
Een vakantie verder
- 9.000 km
Bijna negen maanden gereden met mijn Captur PlugIn Hybride en ik ben eigenlijk prima tevreden over de auto. Geen enkel probleem, geen rammeltje, niets, nada, zippo, alles werkt als een zonnetje.
Deze maand op vakantie geweest in Beieren en dan merk je op lange afstanden dat de adaptieve cruisecontrol in combinatie met de automaat prettig rijden is, ook op de Autobahn. Bij file stopt de auto, rijdt het weer verder, gaat de auto ook verder.
Het was wel even wennen dat de kofferbak wat klein is, maar de achterbank kon nog wat naar voren dus alles paste er prima in.
Opladen heb ik in Duitsland niet gedaan, maar met een verbruik van 4.1 l/100 km (1 op 24.4) ben ik dik tevreden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Captur

