Nissan Ariya - Eerste rijtest

Is er leven na de Leaf?

Nissan Ariya
AutoWeek 30 2022
AutoWeek 30 2022

Je leest het in AutoWeek 30 2022

Met de Nissan Ariya wil het merk een grote sprong voorwaarts maken. Nissan zetten met de Leaf als elektropionier in 2010 de EV serieus op de kaart. In deze test zoeken we uit of dat gaat lukken. De technische basis komt van de de Renault Mégane E-Tech Electric.

Op basis van dezelfde bouwstenen die we inmiddels kennen van de Renault Megane E-Tech Electric komt Nissan met de Ariya, alleen gebruikt Nissan niet al die bouwstenen. De lichtste motor en het compactste accupakket van de Megane zien we niet in de grotere Ariya. Wel zien we naast twee voorwielaandrijvers als topper in de range een 4x4. En waar die elektrische Megane een C-segment-hatchback is, is de Ariya een cross-over-SUV.

a href=

De Ariya is dan ook een forse verschijning. In alle richtingen is hij groter dan de Megane en zelfs ook groter dan de Qashqai. Voor- en achteras staan ook verder uit elkaar dan bij die benzine-SUV. Vooral dat laatste zorgt dat alle inzittenden beenruimte te over hebt. Zelfs wanneer je met een lengte van twee meter op de achterbank moet zitten achter iemand die net zo lang is als jij, komen je knieën niet tegen de rugleuning van de voorstoelen. De flinke hoogte van de auto wordt – als gevolg van het accu­pakket in de bodem – daarentegen niet omgezet in bruikbare interieurruimte. Zowel achter het stuur als op de achterbank valt de hoofdruimte tegen. Zeker wanneer je wat langer bent, schuurt je kruin al snel langs de hemelbekleding. De rugleuning iets achterover kantelen biedt soelaas, maar geeft dan weer net niet de optimale zitpositie. Jammer.

Nissan Ariya

Het interieur oogt strak en opgeruimd. Waar het in de Qashqai lijkt alsof alle knopjes bij een andere leverancier vandaan komen, ziet het er in de Ariya uit als een echte eenheid. Hierbij moet worden opgemerkt dat er überhaupt niet veel knopjes meer zijn overgebleven. De inrichting is vrij minimalistisch, wat direct bijdraagt aan een verzorgde indruk. Het over de hele breedte met een alcantara-achtig materiaal beklede dashboard wordt gedomineerd door een groot zwart paneel met daarin recht voor de bestuurder een digitaal instrumentarium en in het midden het multimediascherm. Het instrumentarium is naar eigen inzicht in te delen; er zijn meerdere overzichtelijke opstellingen mogelijk. Het infotainmentsysteem is vrij uitgebreid, maar met heldere widgets toch eenvoudig te bedienen. Onder het scherm zijn op een van houtreliëf voorziene kunststof strip pictogrammen aangebracht die we herkennen als die van aircoknoppen. Drukken op de pictogrammen geeft een haptische feedback en uiteraard direct de gewenste aanpassing van je klimaatinstellingen.

Nissan Ariya advertorial (ON-50065)

Ariya komt verder dan verwacht

Nissan geeft je de keuze uit drie aandrijf­varianten. De basisversie heeft een accupakket van 63 kWh in combinatie met een motor met 217 pk, de iets potentere uit­voering een accu van 87 kWh plus een bij 242 pk piekende motor. Beide hebben ze een maximumkoppel van 300 Nm. De dikste versie – dankzij een extra motor een vierwielaandrijver – heeft ook de accu van 87 kWh, alleen pieken de motoren nu samen bij 306 pk en 600 Nm. We zijn volgens Nissan op pad geweest met de lichtste variant. Geen moment hebben we het gevoel iets tekort te komen. Met een druk op de e-pedal-knop laat je de auto sterker op de motor afremmen, wat prettig is in fileverkeer. Voor het overige vinden we het fijner wanneer er niet zo veel wordt ge­recupereerd als we het stroompedaal loslaten. De dosering steekt nogal nauw. Bij het wegrijden met een volle accu meldt de boordcomputer dat we 460 kilometer ver zouden moeten komen, verder dan verwacht. Opmerkelijk. Volgens de specificaties hebben we met de 63-kWh accu namelijk een WLTP-actieradius van 403 kilometer. Zouden we dan toch met de potentere versie op pad zijn geweest, die volgens de WLTP 520 kilometer moet halen? Een zoektocht in het dashboard­kastje levert alleen een verzekeringskaart op, maar geen kentekenbewijs of iets anders wat informatie kan verschaffen over het motorvermogen (en dus de accu­capa­citeit) van de auto waarin we rijden. We houden het er maar op dat degene die voor ons op pad is geweest met deze Ariya zich voorbeeldig heeft gedragen, zodat de boordcomputer de verwachte actieradius daarop heeft gebaseerd …

Alleen CCS-stekker

Het accupakket is niet meer zoals bij de Leaf luchtgekoeld, maar wordt met vloeistof op temperatuur gehouden. Dit heeft als voordeel dat de batterij bij het laden actief op de juiste temperatuur kan worden gehouden. Ook is het hierdoor nu mogelijk om wanneer je bijna bij de (snel)lader bent de accu alvast te preconditioneren, alles voor een sneller laadproces. Verder heeft Nissan bij de Ariya de CHAdeMO-aansluiting gelaten voor wat hij is ten faveure van de in Europa gebruikelijke CCS-stekker. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat er met 130-kW gelijkstroom kan worden geladen. Aan de wisselstroomlaadpaal wordt standaard met maximaal 7,2 kW geladen. Tegen bijbetaling van € 1.000 wordt de Ariya geleverd met een 22-kW 3-fasenlader, een investering die zeer zeker het over­wegen waard is. Met een vanafprijs van € 48.290 loopt de goedkoopste Ariya keurig in de pas met een vergelijkbaar gemotoriseerde Volkswagen ID.4, al heb je met die laatste dan wel een grotere accu en dito reikwijdte. De Ariya verzet geen bakens zoals destijds de Leaf, maar is zeker een prima aanvulling in EV-land.

PLUS & MIN

  • +Strak interieur
  • +Comfortabel onderstel
  • -Weinig hoofdruimte
  • -Standaard 7,2-kw laadvermogen

PRIVATE LEASE Nissan Ariya

Gerelateerde forumtopics