Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)

Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)
Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)

UitvoeringAriya 87kWh Evolve
Bouwjaar2022

De eerste kilometers

Op mijn vorige KIA eNiro was werkelijk niets aan te merken, maar het design van de Ariya ging niet meer uit mijn kop. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus maar eens een paar offertes opgevraagd. Zeeuw & Zeeuw had een witte 87kwh Evolve vooruit besteld, precies de uitvoering die ik wilde en ook nog eens de beste inruilprijs.

Uiteraard had de vrouw geen idee waarom we nu alweer een nieuwe auto "moesten", dus werd het een lekker irrationele beslissing: Als vader van 2 kleintjes moet je jezelf ook wat gunnen.

Het is in alle opzichten een stap vooruit. Weet niet of ik het een tank of vliegend tapijt moet noemen, want beide termen komen in aanmerking - maar je wordt er helemaal zen van. De dubbele beglazing rondom en hoge zit doen een belangrijke duit in het zakje. Ook het alcantara, nephout en de sfeerverlichting geven je een behaaglijk gevoel. Het is zeker geen perfecte auto: zo is de navigatie niet vrij van bugs (OTA update komt vast nog), hadden ze het scrollwieltje voor het volume moeten gebruiken en zit ik met mijn 1.85m nét niet tegen het (panorama)dak aan. Ook zou het stuur iets lager moeten kunnen.

Maar één blik over je schouder en je bent het allemaal vergeten: ik ken geen auto die van binnen en buiten zo goed klopt. De buurt hier is ook unaniem, het is een bloedmooi ding. Onderweg worden zelfs foto's van je gemaakt.

In de Niro mistte ik een bird's eye view, HUD en een panoramadak - nu weet ik weer waarom. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Zo zijn ook de kickfunctie om de achterklep te openen en sleutels die zit-, middensteun en stuurpositie onthouden subliem. Ook op het Bose systeem is niet bespaard, toch andere koek dan JBL of Harman Kardon.

Meer ervaringen volgen snel, maar ik kan je nu al zeggen dat het verbruik niet mals is: Onder de 20kwh/100km lukt nauwelijks (17 graden, nauwelijks wind, max. 110 op de snelweg). Ook niet zo gek gezien het feit dat alle denkbare opties erop zitten. Gelukkig heb ik een vast energiecontract met 12 zonnepanelen. Snel laden nog niet geprobeerd, maar reviews op YT beloven een aardige laadcurve.

Bezoekje schoonouders Dresden

Dit stuk heb ik inmiddels zo'n 30 keer gereden, maar dit was de vuurdoop voor de Ariya. Het navigatiesysteem heb ik uitgebreid kunnen testen, maar het is helaas nog niet uitontwikkeld. Tomtom live viel 2x langdurig weg in landelijk gebied waardoor je zomaar een afslag mist, al staat de (her)berekende route nog wel op de kaart. Verder kun je de voorgestelde laadstops weglaten, maar het systeem is zo ongebruiksvriendelijk dat dit flink verstopt zit, zelfs voor mij als nerd. Uiteindelijk dus maar overgeschakeld op Google Maps via Android Auto - simpel maar goed.

Andere minpunten zijn dat de auto in de war raakt qua stoel- en stuurinstellingen als er 2 sleutels aan boord zijn met verschillende profielen. Daarnaast had ik nog 2 snellaadpalen van Pulse die de Ariya niet blieften (zuil of stekker daarnaast gaf gelukkig soelaas) en de app die mijn auto af en toe kwijt was. O ja en de klimaatregeling is, net als de rest van het infotainment, totaal niet intuïtief en nodeloos complex.

Het comfort daarentegen is waanzinnig. Het dubbelglas rondom is echt uniek en het is heerlijk stil aan boord. Je zit ook hoog als een vorst, mijn vorige Kia eNiro lijkt ineens een dinky toy naast dit ding. De 2.200kg wreekt zich wel in de bochten, al houden de Michelin Crossclimates 2 en 20" best ferm stand. Maar je gaat vanzelf heel relaxed rijden met deze auto.

Voor de rest valt het mij ook op dat er veel meer mensen aan de kant gaan op de linkerbaan dan bij de Niro. Kortom, het is een ronduit indrukwekkende auto die in mijn omgeving louter positieve reacties oproept.

Dan nog het verbruik: ik heb regelmatig de cruise control op 130 gehad en dat betekende bij zo'n 23 graden (eind oktober, absurd) zo'n 23kwh/100km. Met een capaciteit van 87kwh betekent dat dus een krappe 400km wat prima is - na ruim 3 uur moet je toch even pauzeren.

Het laden ging als een raket: Bijna zonder uitzondering 115kw en vlakt pas bij zo'n 60% af naar 90kw. Die curve is gewoon mooi: Leuk dat je met een 800v auto veel hoger begint, maar het brokkelt daarna ook snel af. Als je al op 250kw kan laden. Enfin, voordat we allemaal naar het toilet waren en de Maccie D besteld was, zat het beestje al weer vol.

Conclusie zover: Ze heeft een gebruiksaanwijzing maar het is een pareltje.

PRIVATE LEASE Nissan Ariya