Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022) #2

Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)
Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)

UitvoeringAriya 87kWh Evolve
Bouwjaar2022

Nissan Ariya Evolve 87 Kwh

• 559 km

Wij beschikken nu een drietal jaren over zonnepanelen op ons dak en hebben daarbij rond de 2500 Kwh stroom over. Dus dachten wij de volgende auto zou elektrisch moeten worden mits deze een behoorlijk pakket aan accu's zou hebben.
Wij hebben verschillende merken bekeken zoals, VW ID 4, Mercedes EQB, Hyundai Ionic 5, Skoda Enyaq, Audi en de Nissan Ariya. Daarnaast hadden wij ook nog belangstelling voor de Toyota BZ4X.
Met de ID 4 hebben wij proef gereden maar waren absoluut niet te spreken over het interieur, dus deze viel gelijk af. Met de Mercedes EQB heb ik 170 km gereden, prima auto maar een verbruik van 18.7 Kwh bij 18 graden, kleine accu waardoor mogelijk maximaal 330 km was te halen en weinig bagageruimte.
Dus toen in maart de Nissan Ariya bekeken, prachtige auto wat betreft interieur en deze was ook aan de buitenkant modern van uiterlijk. Behoorlijke bagageruimte en diverse extra ruimtes in het interieur.
Mijn vrouw was weg van de kleur koper met zwart dak en het interieur en ik met een 87 Kwh accu waar wij toch een redelijke afstand mee moesten kunnen overbruggen.
Levertijd eind oktober 2022.
Vorige week donderdag 27 oktober was het dan zo ver. Toen ik hem ging halen stond er ongeveer 20 km op te teller met een voor 98% volle accu en een bereik van 575 km. Ik dacht nog wat krijgen wij nou, de WLTP is 530 Km dus het zal wel behoorlijk overdreven zijn.
In onze regio hadden wij ongeveer 60 km gereden en zijn afgelopen zaterdag naar Friesland op en neer geweest. Ik zat wel te denken zou dat wel gaan met een elektrische auto. Ik zat constant naar de meters te kijken, maar het was geen enkel probleem, gereden 474 km en nog 12% in de accu met een geschat bereik van nog 72 km. De temperatuur was 17 graden op de heen weg en terug 21 graden.
In de bebouwde kom gebruik ik het E-pedaal en op de snel weg zet ik dit uit en ik zet hem altijd in de Eco stand. Allemaal heel eenvoudig in de stellen naast je op de verschuifbare middenconsole.
Ik ben een rustige rijder, trek geen stenen uit de weg bij het stoplicht. Op de snelweg 100 km/p.u. op ProPilot met intelligent cruise control aan. Dit werkt perfect, komt er een snel voor je invoegen met hogere snelheid het systeem doet niets omdat hij harder gaat. Gaat hij remmen dan gaat de Ariya op een zeer prettige manier ook zachter en geeft je voorganger gas dan gaat de Ariya ook weer rustig naar 100 km/p.u.
Ketelbrug was open de Ariya gaat automatisch zachter rijden en stopt achter zijn voorganger.
Auto blijft met stuurhulp perfect binnen de lijnen, de afstand tot de voorligger kan men instellen. Ga je naar een afrit of andere weg dan krijg je geen rare ingrepen maar pakt hij na enkele seconden de belijning weer op.
Head up display is zeer prettig. Men kan de sterkte en de plaats zelf instellen. Ik heb de verkeersborden ingreep uitstaan maar zie ze wel in het head up display, dan staat er hoogstens een tekst in de ruit dat ik mijn snelheid aan moet passen maar verder doet het systeem niets.
Zitcomfort na 350 km naar Friesland op en neer is zeer goed totaal geen last na het uitsappen van mijn rug, dit was bij andere auto's weleens minder. Kortom een zeer prettige auto om in te rijden. Armsteun zou te laag zitten, heb ik totaal geen last van er zijn ook Duitse merken waar deze zo laag zit.
Radio geluid zeer goed. Navigatie met inzetten van route doormiddel van spraak zou beter moeten.
Nog even een belangrijk punt voor de ouderen onder ons, boven de 70, let op bij het kopen van een elektrische auto. Met 2 motoren krijg je hem, in de meeste gevallen, niet verzekerd te veel Pk's. Er was zelfs een verzekering waar ik deze Evolve 87Kwh met 1 motor niet meer verzekerd kreeg i.vm. leeftijd en met 40 schadevrije jaren. Bij mijn huidige verzekering was het trouwens geen enkel probleem. Wel zit er behoorlijk wat muziek in de premies.
Heb hem gisteravond aan mijn lader van Ratio Electric opgeladen van 15.00 uur tot 22.00 uur naar 90% met daarna een bereik volgens de app van de Ariya op mijn telefoon van 539 km. Ik heb een lader zonder kabel ik steek gewoon de laadkabel van de Ariya in mijn 3 fase Ratio Electric lader. (Nederlands fabricaat, zit goed en degelijk in elkaar)
Deze app van Nissan Ariya op mijn telefoon werkt perfect, ik kan zien hoe het met het laden staat, de verwarming of de airco aanzetten etc. etc.
Kortom na ongeveer 560 km te hebben gereden zijn wij zeer tevreden over deze Ariya en hopelijk blijft dat ook zo.

Na 6 weken een update.

Wij hebben hem nu 6 weken in ons bezit en de kilometerteller staat nu op 1710 km. In de winter rijden wij niet zo veel maar ik kan nu ook iets meer zeggen over het verbruik bij lagere temperaturen en gebruik in steden en op de snelweg.
Maar laat ik beginnen dat ik hem eens vergeleken heb met mijn vorige auto een MB. Deze was voorzien van een aluminium motorkap en voorspatborden, dat vond ik een groot voordeel. Nu heb ik dat ook recent bekeken of men bij de Ariya ook gebruik maakt van aluminium onderdelen. Motorkap, bovenkant spatborden, voor en achter en alle portieren zijn van aluminium en de achterklep is van een soort composiet materiaal. Dit komt bij mij hoogwaardig over.
Wat ook een voordeel is dat je altijd een schone drempel hebt bij het instappen omdat de onderkant van het portier over de drempel heen valt zodat de drempel altijd schoon blijft.
Dan was het zo dat bij mijn MB bij het wegrijden 's-morgens de remblokken automatisch zachtjes tegen de remschijven drukte om vocht en aanslag van de remschijven te verwijderen om gelijk bij een noodstop het volle remvermogen te hebben, veiligheid.
Nu vraag ik mij af of men bij de Ariya bewust heeft gekozen om het E-pedaal niet helemaal tot stilstand te laten werken maar dat je het laatste stukje bij een snelheid van ongeveer 5 km p/u nog moet remmen om tot stilstand te komen om zodoende ook de remschijven schoon te houden.
Navigatie. Zoals eerder aangegeven heeft via spraak ingeven niet mijn voorkeur. Ik doe dat nu handmatig door het ingeven van de postcode en huisnummer, dit werkt zeer goed. Ik heb deze week ook de navigatie ingegeven via de Nissan App op mijn telefoon en toen ik in de auto stapte vroeg deze gelijk of ik de ingegeven route wilde gebruiken, dit is een mooi systeem en werkt perfect. Ik hoef niet zo nodig routes in te geven maar wil gewoon zien hoe de dame de route instructie aangeeft en dat is gewoon zeer duidelijk en heb ik niets op aan te merken.
Het rijden. Ik zet hem op de snelweg gelijk op het Pro-pilot systeem. Dit is fantastisch. Deze week heb ik weer een rit gemaakt naar het noorden van het land en kwam op de terugweg in een behoorlijke file. De auto's voor mij gaan zachter rijden naar 70, 60, 40 en tot 0. De Ariya volgt dit helemaal en trekken de auto's voor mij weer op dan volgt de Ariya dat automatisch ook zonder dat ik maar iets aanraak. Ook blijft hij perfect binnen de lijnen op welke baan ik ook zit. Je moet onderhand oppassen dat je niet in slaap valt.
Stuurdemping kan men instellen op 3 standen, toen ik hem ophaalde stond dat zeer licht, dat vind ik niet prettig. Heb hem op standaard gezet en dan is het sturen zwaarder, vergelijkbaar met mijn MB.
Ook heb ik een stuk gereden over kasseien hoe de demping van de schokbrekers en het veersysteem was en ik moet zeggen dat ik hier ook niets op aan te merken had maar dat zal ook komen door mijn banden ik heb n.l. gekozen voor de standaard 19 inch en niet voor 20. Bij een ander auto heb ik zeer lage banden gehad en dat was in België op de binnenwegen niet prettig.
Laden op mijn 3 fase lader. Dit geeft tot nu toe geen enkel probleem. Het is ook prettig dat achter het laadklepje een Led lampje zit als je de stekker er in- of uit moet halen.
Als ik geen grote afstanden hoef te rijden laad ik hem op tot 90% moet ik grote afstanden rijden dan laad ik hem naar 100%.
Deze week naar Friesland gereden met een temperatuur van van 4 tot 6 graden. Totaal heen en terug en daar nog 30 km en thuis in de omgeving heb ik met een volle lading, bij maximaal 100 km p/u heb ik 424 km gereden en had nog 30 km over, dit was 6% accucapaciteit. Dus bij deze lage temperatuur kom ik uit op een bereik van ongeveer 454 km. Dit komt dus neer op een verbruik van 18,4 Kwh per 100 km. Als hij 10% accucapaciteit aangeeft krijg ik een melding op mijn scherm dat ik moet laden. Omdat het toch in mijn omgeving was ben ik hier mee door blijven rijden en bij 6% was ik thuis, ik zou toen nog ongeveer 30 km kunnen rijden. Toen ik enkele uren later de auto weer aan wilde zetten kreeg ik de mededeling dat dat niet ging en dat ik eerst moest laden.
Het gemiddelde gebruik over 1710 km komt nu uit op 16,6 Kwh.
In de bebouwde kom met veel stoplichten loopt het verbruik ook op door het vele remmen (met E-pedaal) en optrekken en dan is het snel te vergelijken met het oplopende verbruik bij een benzineauto in de bebouwde kom.
Bagageruimte is extra te vergroten door de laadvloer 12 cm te laten zakken. Je kunt dan de 2 platen van de laadvloer lager leggen.
Comfort van de auto is zeer goed. Hij is heerlijk rustig overal tref je isolatie aan en de dubbele beglazing helpt natuurlijk ook mee dat je zo weinig geluid hoort. En gelukkig geen pianolak in het interieur op de schakelhandel na.
Heb ik dan helemaal geen kritiek op de Ariya, tot nu toe 2 punten. Ik zou liever gehad hebben dat ik de Eco stand vast in kon zetten in het systeem zodat ik deze niet ieder keer aan moet zetten. Dit gaat overigens wel makkelijk omdat deze op de middenconsole zit en dat er een 12 volt aansluiting in de kofferbak zat. Dit kan ik overigens oplossen met een verlengkabeltje. Dus eigenlijk zijn dit geen problemen.
Ik hoop dat het bij deze 2 puntjes blijft maar tot nu toe zijn wij zeer tevreden met onze Ariya.

Correctie en toevoeging.

Even een kleine correctie op mijn bovenstaande update. Niet bij een snelheid van 5 km p/u stopt het E-pedaal maar bij ongeveer 10 tot 15 km p/u. Ik ervaar dat als zeer prettig om het laatste stukje toch zelf te remmen.
Dan het verbruik over de rit naar Friesland bij een temperatuur van 4 tot 6 graden, het aangegeven verbruik van 18,4 Kwh per 100 km is onjuist. Dit moet zijn 87 Kwh - 10% = 78,3 Kwh (90% lading) gereden 454 km. Dit komt neer op een verbruik van 17,24 Kwh per 100 km.
Het gemiddelde verbruik over de 1710 km van 16,6 Kwh per 100 km is wel juist.
Ontwaseming van de voorruit is perfect in deze koude dagen, even aanzetten en de verwarmde voorruit en de zijramen zijn in een mum van tijd schoon. Daarnaast is de verwarming van de warmtepomp zeer eenvoudig in te stellen. Tevens heeft men natuurlijk ook nog stuurverwarming en stoelverwarming zowel voor als achter. In de zomer kan men de voorstoelen zonodig ook nog koelen.
Als hij ander de lader hangt kan men de auto natuurlijk met de Nissan app op de telefoon voorverwarmen of koelen zonder dat dit ten koste zal gaan van de de accu capaciteit. Men kan het tijdstip van verwarmen of koelen ingeven.
Dan nog even het Pro-pilot systeem bij wegwerkzaamheden als er verschillende wegbelijningen in elkaar overlopen of elkaar kruisen dan stopt het systeem van tussen de lijnen blijven en zie je dat gelijk in je voorruit dat de 2 groene markeringen aan de zijkant van het Pro-pilot systeem uitgaan en heb je even later weer een normale belijning dat pakt het Pro-pilot systeem het gelijk weer op. Ik heb dit systeem nog niet kunnen betrappen op fouten.

PRIVATE LEASE Nissan Ariya