Naar de Klokje Rond-keuring - Barrelbrigade

Drie keer duim naar beneden

Barrelbrigade 2019
AutoWeek 20 2019
AutoWeek 20 2019

Je leest het in AutoWeek 20 2019

Genoeg gelachen. Het aanschaffen van een oud barrel is simpel, maar met de vraag of die technisch nog een beetje goed ist, hebben de mannen zich niet beziggehouden. “Als er wat profiel op de banden zit en hij remt nog, is dat voldoende”, luidde de instructie bij aankoop. Natuurlijk ontkomen ook de barrels niet aan een Klokje Rond-keuring. Daar worden ze langs de strenge meetlat van Joep Schuurman gelegd. Bovendien komen de mannen ook om te zien of ze wel veilig onderweg zijn.

MERCEDES-BENZ A 140 CLASSIC 1998 | 184.458 KM

We vallen maar meteen met de deur in huis: de sterren staan slecht voor de Mercedes A-klasse. Niet alleen heeft het raammechanisme het begeven, maar de collega’s lachen de auto uit omdat hij zich zijwaarts ‘als een krab’ over de weg beweegt. Hij zal toch niet krom zijn? En als klap op de vuurpijl is onlangs onderweg een aantal versnellingen uitgevallen. “Alleen de eerste, tweede, vierde en gelukkig ook de achteruit doen het nog.” Het baart Nic de Boer zorgen dat zijn barrel zo kort na aankoop al zulke serieuze tekenen van verval vertoont. “Ik hoop dat ik de eindstreep haal ...”

Als Joep Schuurman terugkomt van zijn proefrit zijn er echter al meteen zalvende woorden. “Is het je opgevallen dat, als je een bocht naar rechts maakt, die versnellingen het gewoon weer doen? Ik beloof je dat je weer met vijf versnellingen naar huis gaat. Sterker nog: ik beloof dat jullie alle drie één gratis reparatie krijgen.” Voordat Joep gaat schieten op de stand van de techniek krijgen we een college W168, zoals de eerste A-klasse in Mercedes-taal heet. “

Over deze auto is goed nagedacht. De motor ligt bijvoorbeeld onder een heel vreemde hoek, zodat hij bij een aanrijding onder de auto doorschuift. Het is echter een heel arbeidsintensieve auto om aan te sleutelen. De rekeningen lopen daardoor al gauw hoog op en dan kom je op een punt dat mensen het niet meer de moeite waard vinden om te investeren in een auto als deze. Als de koppeling moet worden vervangen, gaat de motor eruit en een dynamo vervangen bij deze auto is écht niet grappig”, aldus Joep. Kortom, de knakenrijder komt met een A-klasse van een koude kermis thuis.

Over dit specifieke exemplaar heeft Joep natuurlijk een boel te mekkeren. Zo is er een onmiskenbaar gezoem van de stuurpomp dat altijd onophoudelijk en hinderlijk aanwezig is. De buitengewone hoeveelheid roest, maakt nieuwsgierig. “Normaal vraag je je af wat er dan allemaal schuilgaat onder de plastic dorpelkappen, maar die halen we er bij de auto’s van lezers nooit van af. Zullen we dit keer eens het experiment aangaan? Als het afbreekt of scheurt, is het in dit geval niet zo erg”, zegt Joep.

Roest vinden we echter niet achter die beplating, wel remslangen die eigenlijk al enige jaren geleden hadden moeten worden afgekeurd. “Die ziet de apk-keurmeester niet, omdat al die onderdelen de boel afschermen. Ik weet niet wat verder de plannen met dit barrel zijn, maar gescheurde remslangen zijn gevaarlijk, dat weet je hopelijk toch wel?”

Bij nadere inspectie komen we bij deze auto, die is aangeschaft voor € 350, zelfs nog kwalitatief goede onderdelen tegen. Zo heeft hij nieuwe achterveren en lekt de motor geen druppel olie. Er is dus nog niet heel lang geleden best nog aandacht aan besteed.

ALFA ROMEO 156 1.8 TWIN SPARK 2002 | 351.680 KM

Joep Schuurman houdt wel van een kritische noot, maar als hij na een proefrit uitstapt met de vraag of er ook dríe duimpjes naar beneden kunnen, weet je dat je geen beste auto in huis hebt. En ook Jan Lemkes, die zijn € 500 stuksloeg op deze 156, heeft een bekentenis te doen. “De lpg-installatie doet het helemaal niet”, geeft hij toe. Daar hoort Joep van op. “Als je deze auto met een nieuwe apk hebt gekocht, zou dat eigenlijk niet moeten kunnen, want de hoofdbrandstof moet het gewoon doen”, vertelt Joep. Nog even oppert Jan dat het misschien wel een heel simpele reparatie is om de boel weer op gang te krijgen. Joep is verbaasd over die suggestie. “Als dat het geval was geweest, hadden ze dat bij de verkoop natuurlijk wel gedaan.”

Hij heeft met nog een opmerking de lachers op zijn hand: “Gaan jullie ook nog een rollenbankmeting doen met deze auto’s? Ik denk namelijk dat deze motor niet meer levert dan 100 pk ...”

Het komt er op neer dat Joep alles aan deze auto ‘moe en versleten’ vindt. “Ik zou niet eens weten waar ik moet beginnen met het opnoemen van zaken die moeten worden vervangen. Alle gebreken staan op een gegeven moment met elkaar in verbinding. De motor komt niet op temperatuur, maar ik zou niet aanraden de thermostaat te vervangen. Dan wordt hij namelijk wél goed warm en gaat hij nog meer olie verbruiken dan hij al doet”, waarschuwt Joep. Het valt hem namelijk op dat als de auto stationair staat te draaien in de werkplaats de Alfa olie staat te verbranden, want er rookt een blauwe pijp. Tijd om de peilstok er eens uit te trekken, “Hoe lang geleden heb je wat bijgevuld? Want er hangt niets meer aan ...”

Juist ja. Dat was dus een paar honderd kilometer geleden bij de aanschaf. “Voor deze Alfa geldt: olie tanken en benzine bijvullen. Beloof me dat je het peil goed in de gaten houdt”, drukt Joep Jan op het hart. Zijn gratis reparatie is dan ook geen reparatie, maar een flinke hoeveelheid verse olie.

Vervolgens tillen we de auto nog op. Het zoeken naar roest duurt bij dit type auto nooit lang. “Voor 156-begrippen valt het nog mee”, smaalt Joep als hij met zijn schroevendraaier een paar keer door de bodem prikt. “Dit is nog echt geen apk-afkeur hoor.” Wel heeft hij kritiek op een aandrijfashoes die met een klodder kit is dichtgemaakt en de uitlaat die ook met een paar klodders kit gasdicht is gemaakt. “De afgelopen tijd is het onderhoud met de hand op de knip gedaan”, concludeert Joep. Wel ontwaart hij een nieuwe draagarm en handremkabel. “Die zitten er nieuw op voor de apk”, aldus Jan, die toch wel een beetje is stilgevallen door de grote lijst aan gebreken en kritiekpunten van Joep. “De verkoper heeft woord gehouden.”

Wat Joep bevreemdt voor een auto met een nieuwe apk is dat het profiel van de voorbanden aan de binnenkant helemaal is weggesleten. “Dat is gewoon gevaarlijk. Ik durf je er eigenlijk niet meer mee op pad te sturen zo.” Verder heeft hij de 156 wel zo’n beetje gezien. “Aan deze auto moet je helemaal niets meer doen. Alleen nog het oliepeil in de gaten houden. Ik denk dat je er spoedig afscheid van moet nemen. Jan is de hospice voor deze Alfa Romeo...” Tja, dat zal je maar gezegd worden. Deze auto doet in elk geval zijn geuzentitel ‘barrel’ eer aan.

FORD THUNDERBIRD 4.6 V8 LX 1997 | 290.318 KM

Niet alleen de collega’s van Michiel zijn een beetje stilgevallen door de Ford Thunderbird die Michiel voor 500 pop binnenhengelde. Mag die auto het predikaat ‘barrel’ wel dragen? Ook Joep is zichtbaar onder de indruk. “Dit is wel een heleboel auto voor € 500”, zegt hij lachend als hij uitstapt na zijn proefrit. “En wat ook bizar is: het is de minst onderstuurde van de drie en dat zou je op het eerste gezicht niet verwachten.” Dat zegt meer over de ondersteltechniek van andere twee barrels dan over het raffinement van de Amerikaan van Willebrands.

Commentaar is er heus wel: “Het stuur trilt en trekt en voor het verkeerslicht voel je de automaat duwen. Als je dat kunt verhelpen, heb je een serieus lekkere cruiser”, aldus Joep. Het is allemaal koren op de molen van Michiel, die de loftuitingen dankbaar in ontvangst neemt. Heeft onze Amerikanen-liefhebber er misschien een zielsverwant bij? “Nee, hoor. Ik heb verder helemaal niets met dit soort auto’s.”

Als Joep de motorkap opentrekt en oog in oog staat met de typisch Amerikaanse 4,6-liter V8 blijft het ook stil. Natuurlijk heeft hij commentaar dat het allemaal heel grofstoffelijk en lowtech is uitgevoerd, maar op het technisch vlak heeft hij maar weinig te klagen. “Deze motor is zó lui dat hij een eeuwigheid mee kan. Ondanks de indrukwekkende specificaties heeft dit helemaal niets met sportief te maken. Dat luie karakter draagt bij aan het comfort.”

Als Joep wat verder loert, komt er toch een kritiekpuntje tevoorschijn. “De carterventitatie is kapot. Ik denk dat ook jij je gratis reparatie te pakken hebt”, zegt hij als hij op het punt staat om de boel bij te snijden, zodat alles weer de lucht krijgt die het nodig heeft. Als we het onderstel van de auto bekijken, beginnen er lijken uit de kast te vallen. “Onder het rijden merkte ik al een metaalachtig geluid op. Hier is wat aan de hand.” Al gauw wijst Joep ons op de ophanging van het rechter voorwiel, waar een rubberen reactiestang helemaal is verdwenen. “Dat is echt gevaarlijk. Je moet goed uitkijken dat dit wiel onderweg niet voor zichzelf gaat beginnen”, zegt Joep. Hij heeft wel een vermoeden hoe dat zo ver heeft kunnen komen.

“Onderdelen voor dit soort auto’s zijn vaak lastig te verkrijgen. Iemand die zo’n auto apk keurt, neemt liever het risico om een auto met een gebrek weer weg te sturen dan wekenlang te moeten wachten op een onderdeel.” Ook Michiel komt niet weg zonder de tip van Joep om toch ‘vooral voorzichtig’ te zijn onderweg. Maar daar blijft het niet bij: “Het onderstel van de auto is een stuk minder goed verzorgd dan de rest, want ook een rubber van de remzuiger ligt los.”

Onder de auto zoekt Joep nog verder naar roest, want de lelijk gelaste dorpels kun je op deze auto eigenlijk niet missen. “Moet je eens zien”, lacht Joep als hij met zijn schroevendraaier in de dorpels prikt. “Die lijken wel gevuld met purschuim. Maximaal beunwerk. Ik heb zoiets nog nooit gezien.” Op de valreep probeert Michiel nóg een gratis reparatie binnen te slepen. Hij zou graag zien dat beide bijzondere achterlichten het weer helemaal doen. “Dat is toch een beetje waar het bij deze auto om gaat”, zegt hij. Als Joep het kapotte licht loshaalt, is het algauw duidelijk: de verlichting is er uitgezaagd. Daar is vast eens kortsluiting geweest. Dus rijdt Michiel misschien door met de helft van de sensationele verlichting, zoals het een waar barrel betaamt.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De Mercedes is van deze drie de minst onveilige auto, gevolgd door de Thunderbird. De Alfa zet ik op de laatste plaats, want die is echt tot op de draad versleten. Dat is tevens technisch de meest complexe auto en hij heeft bovendien de hoogste kilometerstand, dus wat dat betreft kun je het die auto niet kwalijk nemen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren