Mitsubishi Pajero Long Body 3.2 DiD Instyle (2007)
Moderne klassieker
Dit is een echte klassieke 4x4's, met een lekker hoekige neus en zonder overdreven
welvingen. Natuurlijk heeft de nieuwe Mitsubishi Pajero een lage gearing, die je nog met zo'n ouderwets tweede pookje inschakelt. De Pajero heeft onder normale omstandigheden achterwielaandrijving.
Al lijkt hij nog sterk op de vorige, Mitsubishi meldt dat de Pajero geheel nieuw is. De neus oogt stoer en hoekig. Stroomlijn? Niet belangrijk wanneer je met 10 km/h over een modderspoor rolt. De neus kon zo kort gehouden worden dankzij de ver naar achteren opgehangen motor. En door die korte neus klautert de Pajero nog gemakkelijker tegen een berg op. De aanrijhoek bedraagt 36,6 graden, dat zegt genoeg.
Stampende potten
In de Pajero zit een viercilinderdiesel met een inhoud van maar liefst 3,2 liter. Dat zijn dus vier stampende potten. Niet echt een toonbeeld van verfijning, die DiD. Common-railinspuiting heeft-ie echter wel. De motor is nogal luidruchtig, zeker wanneer de automatische versnellingsbak hem flink toeren laat maken. De
3,2-liter DiD schopt het in combinatie met de automaat tot 170 pk en 373 Nm. Bestel je de Pajero-diesel met handbak, dan levert-ie 160 pk en 381 Nm.
Nog net binnen de 14 seconden dendert de Mitsubishi vanuit stilstand naar 100 km/h. En op de tussensprints komt-ie ook wel verdienstelijk mee met het verkeer. Dat hij zwaar is en de stroomlijn heeft van een zeecontainer, zien we terug in het brandstofverbruik; 1:8 halen we niet.
Vijf standen
De Pajero kent vijf transmissiestanden. In de hoge gearing kun je zowel met achterwielaandrijving als met vierwielaandrijving rijden. In de lage of hoge gearing, met de 4WD ingeschakeld, kun het centrale differentieel vergrendelen. Je kunt ook het achterdifferentieel apart vastzetten. Met de engine brake assist control in de lage gearing kun je zonder gas te geven afdalen. Het is een afdaalhulp die automatisch in actie komt wanneer de Pajero in de eerste versnelling en de lage gearing staat, de bestuurder niet remt en een van de wielen doorslipt.
Mooiere materialen
In de Pajero is het stuur niet axiaal verstelbaar, waardoor je er nogal dicht op zit. Ook de hoogteverstelling van de stuurkolom kan beter. Het nieuwe dashboard heeft nog de vertrouwde hoekige vormen die we van de Pajero gewend waren. Mitsubishi past nu wel mooiere materialen toe.
Ruimte zat aan boord van de Pajero, al zit je op de tweede zitrij met je benen vrij hoog opgetrokken. Er is ook nog een derde zitrij, die je inklapt, omdraait en dan onder de vloer kunt laten verdwijnen. Het is overigens een uiterst klein bankje, dat gemaakt lijkt voor twee kinderen. De enorme hoofdsteunen moet je er zelf opzetten. Het is een hele klim helemaal achterin te geraken. Voor het rijden op de weg heeft Mitsubishi de Pajero manieren bijgebracht. De auto helt minder dan de vorige en de demping is vrij stevig. Je hoort nog altijd flink wat rolgeluiden van de grove banden en ook de aandrijflijn is niet fluisterstil.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Pajero LWB 3.2 DiD Instyle |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 83.399 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.200 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 373 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.900 mm / 1.875 mm / 1.870 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 2.300 kg |
Laadvermogen | 730 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.300 kg / 750 kg |
Banden | 265/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,1s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 280 g/km |