Mitsubishi Pajero

Heftige concurrent

Mitsubishi Pajero
AutoWeek 2000 week 20
AutoWeek 2000 week 20

Je leest het in AutoWeek 2000 week 20

Met de derde generatie Pajero zet Mitsubishi een sterke concurrent neer in de weer opbloeiende 4WD-markt. Toch komt dit vlaggenschip van het merk met de drie diamanten niet zonder kritiek door onze eerste keuring.

'We zullen niet alleen meer de LandCruisers en Patrols tegenkomen als concurrent, maar nu óók de Discovery's,de Cherokee's en de ML's. En misschien zelfs wel de Range Rovers!' Boudewijn Finson, de president-directeur van Mitsubishi Motor Sales Nederland, klinkt bijzonder enthousiast over de derde generatie Pajero. Logisch, want hij moet ze verkopen.
Het 4WD-segment mag zich de laatste tijd verheugen in een sterke groei. De voorspellingen wijzen bovendien uit dat die progressie zich de komende jaren voort zal zetten. Als specialist op het 4x4-gebied denkt Finson van die stijgende verkoop een behoorlijk graantje mee te kunnen pikken. Hij kondigt aan: 'We gaan nóg harder aan de weg timmeren. We hebben nog niet geadverteerd met de Pinin, die we twee maanden geleden introduceerden. Dat advertentie-geweld gaat nu losbarsten. De Pinin promoten we dan samen met de publieksintroductie van de Pajero, waarvan we er dit jaar 500 denken te verkopen.'
Enthousiasme kan de Mitsubishi-baas niet worden ontzegd. Van het vorige model Pajero werden in 1999 400 stuks verkocht. Of het werkelijk zal lukken het hogere doel van 500 stuks in driekwart jaar te verkopen, moeten we nog zien. De nieuwe Pajero mag in zijn soort zeker tot de top worden gerekend. Maar voor prijzen tussen de 80 en 130.000 gulden is er nog veel meer moois te koop. Waarmee we onder meer doelen op een fraai gelijnde sedan. Waarom zou iemand een grote, zware 4WD kopen als er voor hetzelfde geld een mooie sportwagen in het verschiet ligt? Nou... bijvoorbeeld om een flinke caravan of paardentrailer te trekken. Vaker nog om voor de viskar te zetten of andere handelswaar naar de markt te brengen. Als trekker die een aanhangergewicht van 3.300 kg kan hebben, zal de dikke Mitsu vast een gewild stuk gereedschap worden. Van de nieuwe Pajero zullen dus ongetwijfeld de meeste op grijs kenteken worden afgeleverd.

Geen chassis

Op een belangrijk punt kunnen we de nieuwe Pajero bijzonder in zijn soort noemen. Want bij deze grote Mitsubishi is men afgestapt van het gebruikelijke ladderchassis plus aparte opbouw. Er is een carrosserie ontwikkeld met een ingebouwd frame. Daardoor is een zeer stevige zelfdragende constructie ontstaan. Voor en achter is een subframe gemonteerd waaraan de wielen onafhankelijk zijn opgehangen. Voor, met dubbele wishbones, achter door middel van een multi-linkconstructie. Deze bouw heeft een aantal voordelen. Door de grote stijfheid van de carrosserie biedt de auto driemaal meer weerstand tegen torsiekrachten dan het vorige model. Het zwaartepunt licht lager. Hij heeft een hogere bodemvrijheid gekregen, waar de bestuurder merkbaar voordeel van heeft. Want zowel in het terrein als op de weg levert dat extra comfort en een beter wegligging op. Met name bij het nemen van een bocht is het goed voelbaar. De Pajero III zet zich keurig in de bocht. Geef gas bij en de zware auto gaat heel voorspelbaar schuiven over de grote banden. Overstuur dus. De meeste 4WD's, zeker met starre achteras, gaan dan wippend met hun achtersteven door de bocht. De nieuwe Mitsubishi niet. Hij is heel simpel met licht tegensturen en langzaam gas terugnemen keurig weer op het juiste spoor te brengen.
Bij het bochtenwerk gaan wel twee punten van kritiek meespelen. Ten eerste: bij het ingaan van de bocht duikt de auto lichtjes in, waardoor hij minimaal overhelt. Dat is te danken aan de lange veerwegen die bij het terreinrijden juist voordeel bieden. Het is niet echt vervelend, maar als de auto alleen voor de gewone weg wordt gebruikt zou de vering wellicht ietsje strakker kunnen worden gezet om dat ongemakje weg te werken. Een echt nadeel is de indirecte besturing. 'Daar moet je aan wennen,' wuift de technische man van Mitsubishi onze kritiek weg. Nou, dat doen we niet. Wij zouden de naar onze mening te lichte besturing graag inruilen voor een systeem dat een duidelijker contact tussen de voorwielen en de vingertoppen bewerkstelligt.
Nu we het toch over de bediening hebben. De handgeschakelde versnellingsbak krijgt een dikke voldoende. Daar is prettig mee om te gaan. Ook de vijftrapsautomaat met sportschakelprogramma, waarbij de chauffeur zelf sequentieel kan schakelen, voldoet aan alle eisen van modern rijcomfort. Naast de versnellingshendel zit een stevige pook voor de SuperSelect4-II, een verbeterde versie van de SS4-I, waarmee tot 100 km/h de 4x4-aandrijving kan worden ingeschakeld. In de standen 4HLc en 4LLc, dus hoog en laag in 4x4, wordt het centrale differentieel tevens ingeschakeld. Bijzonder daarvan is de elektronisch aangestuurde viscokoppeling met automatische lockpositie. Die verdeelt de aandrijfkrachten variabel over de voor- en achterwielen in de verhouding 33:67 tot 50:50. Het systeem vermindert het bij 4WD's dikwijls kenmerkende onderstuur en leidt tot een neutraal stuurkarakter. Het biedt bovendien voordeel bij rijden in 4H op natte en/of zanderige wegen.
In de versie met automaat zouden die twee forse schakelpoken net zo goed weggelaten kunnen worden. Maar omdat de klanten een flinke middenconsole met twee stevige hendels zo stoer vinden, hebben de ontwerpers ze erin gezet. Zowel de versnellingsbak als de vierwielaandrijving wordt volledig elektrisch ingeschakeld. Dus met een paar knoppen op het stuur zou hetzelfde effect bereikt kunnen worden. Kan op de plek van de middenconsole een koelkast worden gezet. Is dat niet veel stoerder?

Twee nieuwe motoren

De nieuwe Pajero wordt geleverd in een korte en een lange versie. Uiteraard met verschillende uitrustingsvarianten, waarbij ABS, lederen bekleding, extra opklapbare achterbank, airbag in beide voorstoelen en meer veiligheidsverhogende of luxe voorzieningen als optie leverbaar zijn. Verder is er keuze uit drie motoren. De goedkoopste blijft de 2,5-liter direct ingespoten turbodiesel, die op een aantal punten is verbeterd. Daarnaast zijn er twee nieuwe motoren. Op basis van de 2.8 TD van de vorige Pajero is de 3,2 DI-D ontwikkeld. Een 16-klepper met directe, elektronisch gecontroleerde inspuiting en dubbele bovenliggende nokkenassen. Fijne motor, ervoeren we. Sterk in het terrein, soepel op de autosnelweg. Waarbij we moeten opmerken dat hij in de lange versie een iets betere geluidsisolatie kan hebben.
Voor het duurste model van Mitsubishi's vlaggenschip kunnen we in Europa voor het eerst kennismaken met de 3,5-liter GDI, een V6 met 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. Een beul, die 202 pk levert bij 5.000 toeren en een koppel van 318 bij 4.000 tpm. Maar bij 1.500 tpm biedt hij al een koppel van 270 Nm. Dus, prima trekker.

Conclusie

Mitsubishi zet met de nieuwe Pajero inderdaad een stevige concurrent op de 4WD-markt. De auto is voorzien van technisch hoogstandjes die het rijden comfortabel en plezierig maken. De nieuwe motoren leveren veel kracht en zijn milieutechnisch gezien van deze tijd omdat ze een gereduceerd geluidsniveau hebben en een laag brandstofverbruik. Het meubilair zit uitstekend en het interieur ziet er zeer verzorgd uit. Zelfs met de nephouten omlijsting op het dashboard. Z'n stoere voorkomen, met de uitgeklopte spatschermen, zal ongetwijfeld de liefhebbers van dit soort automobielen aanspreken.
Tot slot nog een opmerking. We kunnen begrijpen dat de Pajero de best verkochte 4WD ter wereld is. Hij zal dat wellicht ook blijven. Maar waarom zijn de ontwerpers er zelfs bij de derde keer nou niet opgekomen om voor het grootste deel van Europa en de hele USA een achterdeur te maken die naar links openslaat?