Mitsubishi Grandis 2.4-16V – 2005 – 420.341 km - Klokje Rond

“Meneer Wouters rijdt wel …”

50 reacties

Video
AutoWeek 5 2020
AutoWeek 5 2020

Je leest het in AutoWeek 5 2020

Omdat Frans Wouters vier kinderen heeft, kocht hij in 2009 een zevenzits Mitsubishi Grandis met 80.000 kilometer op de teller. Inmiddels zijn de kinderen de deur uit. Een zevenzitter heeft Frans nog steeds nodig – inmiddels is dat voor de kleinkinderen. Zijn auto is nog steeds dezelfde. Vandaag maken we de balans op en kijken we hoe lang de Grandis nog kan blijven.

Frans Wouters is door de jaren heen steeds meer met zijn Mitsubishi Grandis gaan rijden. “Toen ik hem kocht, dacht ik dat een benzineauto voldoende zou zijn, maar doorgaans rijd ik nu zo’n 30.000 kilometer per jaar. Ik kan dus beter een andere brandstof gaan rijden.” Toch piekert Frans er niet over een andere auto aan te schaffen. “Het is mijn bedoeling om het half miljoen te halen. Dat zal nog wel een jaar of drie duren. Het is nog steeds een auto die aan mijn wensen voldoet. Voor mij is hij een miljoen waard.

Nu heb ik er weer veel plezier van met de kleinkinderen. Die vechten om een plek op de achterste zitrij, want dat blijft iets bijzonders. Als er grote groepen moeten worden vervoerd, weten ze mij altijd te vinden. Meneer Wouters rijdt wel.” En zo gaat hij dus met zijn Grandis van volleybalwedstrijd naar kinderfeestje naar schoolreisje. Je zult van Frans dan ook geen kwaad woord horen over zijn Mitsubishi. In al die jaren heeft zijn auto hem nog nooit voor nare verrassingen geplaatst, al was er vrij vlot een versnellingsbakrevisie nodig. Voor onze techneut Joep Schuurman komt dat niet als een verrassing. “Deze auto’s ken ik als volledig probleemloos – afgezien dus van de lagers in de versnellingsbak. Dat is het enige waarvoor ze nog wel eens aanklopten.”

Frans wil nog even zijn hart luchten over het wisselen van de koplampen: “Als er een kapot is en ik ga ermee naar de garage, dan duiken alle monteurs weg, want dat is een ontzettende rotklus. Lampjes zou je toch gemakkelijk zelf moeten kunnen vervangen?”

GEEN ROEST

Als Joep na de proefrit de motorkap opent, valt hem daar niets bijzonders op, al is er wat lekkage aan de stuurpomp zichtbaar. “Eigenlijk is er hier maar één ding opvallend en dat is de afwezigheid van roest. Dat is bijzonder bij een Japanse auto. Die blijven met het verstrijken van de jaren technisch goed, maar de roest doet ze de das om.” Al gauw komt de aap uit de mouw: “De Mitsubishi is een binnenslaper.” Frans is blij met het compliment dat zijn auto nog in een goede staat verkeert. “Ik heb vaak discussies met mensen die zich afvragen waarom ik de garage niet als klusruimte gebruik. Ik kan hun nu mooi de mond snoeren. Een garage is toch echt bedoeld om een auto in te stallen.” Ook krijgt Frans lovende woorden over het feit dat zijn auto nauwelijks steenslag heeft. Dat zijn we niet gewend van de meeste auto’s die we binnenkrijgen bij Klokje Rond.

Hoe netjes een auto met een hoge kilometerstand ook oogt, de steenslag verraadt hem altijd. Maar nu dus niet; kennelijk is Frans een rustige bestuurder die voldoende afstand houdt. Joep geeft nog het advies om de koplampen te polijsten en de stekkers van de mistlampen los te trekken als er bij de apk wordt gemekkerd over de barst in de linker koplamp. “Want die verstoort nu het lichtbeeld”, aldus Joep. Een tweede blik op de koplamp leert dat die niet goed is bevestigd. Er ligt een onderdeel los achter de lamp. “Zie je wel”, roept Frans. “zelfs bij de garage weten ze niet hoe die precies moet worden teruggeplaatst!”

GEVAARLIJK

Er is ook slecht nieuws. Zo ontdekt Joep dat het middelste deel van de uitlaat lekt. “Dat wordt een dure reparatie, want dan moet de katalysator ook worden vervangen.” Dat is echter niet het enige. We zijn verbaasd over de staat van de banden. “Bij een auto die zo netjes wordt bijgehouden, is het héél vreemd dat de voorbanden tot onder het wettelijke minimum van 1,6 millimeter zijn afgesleten. Dit is écht gevaarlijk. Het kan niet anders of de banden waren vorig jaar tijdens de apk-keuring al een punt van aandacht. De garage hoort het de klant te melden als er minder dan 2,5 millimeter profiel op de banden zit. Daarbij komt dat de achterbanden aardig zijn gecupt. Als je vier nieuwe banden koopt van een goed merk, haal je deze Grandis meteen flink op.”

Tijdens de inspectie komen er echter steeds meer aandachtspunten bij. “Ook die stuurpomp, die we daarnet zagen lekken, zou eigenlijk moeten worden vervangen en dat is een flinke klus. Het is zonde als je dat laat zitten, want daarmee treedt het verval in. Verder is het nog zo’n knappe auto, dat ik het de moeite waard zou vinden om er nog één keer in te investeren.” Frans knoopt dat in zijn oren. Vooral dat hij gauw moet zorgen voor nieuwe banden. “Maar ook de rest van de gebreken hebben mijn aandacht”, zegt hij. “Ik wil er nog een tijdje mee doorrijden. De auto is nu afgeschreven en kost me niet meer zo veel. Dan is het misschien tijd om nog wat te investeren in het onderhoud.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“In de bebouwde kom vond ik het geen prettige auto. Pas op de snelweg, waar hij ook het meest aan gewend is, kwam hij goed tot zijn recht. Jammer dat er toch nog flink wat gebreken zijn.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Grandis 2.4 Intense
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.199

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.378 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 217 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.795 mm / 1.655 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.630 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 570 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.