Eerste Rijtest: Mitsubishi Grandis

Space genoeg

Mitsubishi Grandis
Mitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi GrandisMitsubishi Grandis
AutoWeek 13 2004
AutoWeek 13 2004

Je leest het in AutoWeek 13 2004

Geen Space Runner, -Wagon of –Star; Mitsubishi's jongste MPV heet Grandis en is een duidelijk exponent van de nieuwe wind die door Mitsubishi's modellenreeks waait.

Met het ontbreken van de Space-familienaam op de achterklep komt er een einde aan een traditie die begon in 1983, toen Mitsubishi zich met de Space Wagon als één van de eerste autofabrikanten het strijdperk van de ruimteauto's betrad. Bij het merk met de drie diamanten in het logo wordt een nieuwe koers gevaren en daar hoort voor de fullsize MPV blijkbaar een nieuwe naam bij. Net als de Outlander, de Lancer (Station Wagon) en straks ook de nieuwe Colt is de Grandis een duidelijke exponent van Mitsubishi's nieuwe designstroming. Hij heeft een snel, strak en spannend uiterlijk met een neus waar het logo duidelijk op naar voren komt. Het koetswerk heeft allerminst een verschijning van dertien in een dozijn, het straalt een zekere trots uit en komt robuust over. In tegenstelling tot een aantal inwisselbare MPV-ontwerpen van de concurrentie laat de Grandis zien dat een people-mover er best aardig kan uitzien. Mitsubishi toont durf, niet in de laatste plaats door de auto ook aan te bieden in paars metallic.

Veel plastic

Helaas blijft de uitstraling van het interieur achter bij het uiterlijk. Het is niet saai maar komt enigszins goedkoop over. Jammer, want Mitsubishi heeft er wel aandacht aan besteed: de fabrikant rept zelfs over een speciale coating op het dashboard, zodat de kleur verandert onder invloed van het invallende licht. Helaas reden wij in een sneeuwbui en is het ons niet opgevallen. Het grote, speels vormgegeven dashboard is een grote partij plastic en straalt dat ook uit. De kunststof panelen in aluminium-look die op verschillende plaatsen in het interieur gebruikt zijn, hebben we nu wel een beetje gehad.
Gelukkig is vorm niet boven functionaliteit gegaan. Het duidelijk afleesbare instrumentarium zit recht voor de bestuurder en alle belangrijke bedieningsorganen zitten direct onder handbereik. Een goed voorbeeld van dit laatste is de korte versnellingspook, die op een console aan het dashboard zit. Da's lekker dicht bij het stuur, waardoor je voor het kiezen van een andere versnelling je arm weinig hoeft te bewegen en niet met je rug uit de leuning hoeft te komen. Minder gelukkig zijn we met de vorm die de console heeft gekregen, hij drukt nu net iets te veel tegen je rechter been aan.

Geurvreter

Een ander punt dat voor verbetering behoeft, is de verstelling van het stuur. In hoogte gaat het goed, alleen axiaal zit er geen beweging in. Hiermee hebben we meteen het enige minpunt te pakken bij het instellen van de ideale zitpositie. Wanneer je de volle lengte van de stoelrails gebruikt, wil je het stuur namelijk naar je toe kunnen halen. Bij een auto in deze klasse mag je dat verwachten. Verder is er niets mis met de zitpositie. Je zit gewoon lekker rechtop, het bus-effect. Hoewel de Grandis lager is dan de meeste andere volwaardige MPV's, is er voorin niets te klagen over hoofdruimte. Alleen wanneer je een zitplaats op één van de zitrijen achterin krijgt toegewezen, wens je dat aflopende daklijn - leuk voor het uiterlijk - iets hoger zou liggen. Nu zit je met je kruin tegen de hemelbekleding. Overigens niet zomaar een hemelbekleding, maar eentje die sigarettenrook en geurtjes absorbeert, afbreekt en omzet in water en CO2.

Variabel interieur

De opstelling van de stoelen is variabel, erg variabel zelfs. Allereerst is er de keuze uit een zes- en een zevenpersoonsuitvoering. Voor de extra zitplaats wordt geen meerprijs in rekening gebracht, de keuze kan dus puur op basis van behoefte gemaakt worden. Zoals bij een echte MPV hoort, kun je meerdere opstellingen kiezen, alleen is geen van de stoelen uitneembaar. De derde zitrij kun je onder de vloer van de bagageruimte wegvouwen, de middelste zitplaatsen kun je, wil je een maximale bagageruimte creëren, alleen met omhoog geklapte zitting tegen de voorstoelen te schuiven. In de meest ideale situatie kun je via de achterklep bagage met een volume van 1.545 liter inladen. Dit is behoorlijk, maar zeker niet extreem: in een Volkswagen Touran kun je 2.610 liter kwijt en in de Renault Espace zelfs 2.860.
In eerste instantie wordt de Grandis alleen met een 165 pk sterke 2,4-liter benzinemotor geleverd. Deze krachtbron heeft net als bij de Outlander het MIVEC-systeem, wat inhoudt dat de inlaatkleppen variabele timing en lichthoogte hebben. Dit zorgt voor een optimale ademhaling, met als doel een gunstiger verbruik en betere prestaties. Het resultaat is een motor die genoeg pit heeft om de 1.620 kg zware auto vlot op snelheid te brengen en te houden, ook als het bergopwaarts gaat. Een echte prestatiepiek is er niet, de viercilinder doet over een breed toerengebied goedmoedig z'n werk. Veelvuldig schakelen is niet nodig, al is het geen straf wanneer dat wel moet. De vijfbak werkt licht en precies, alleen is hij niet altijd vrij van hakerigheid. Wie helemaal niet wil schakelen, kan optioneel een viertrapsautomaat bestellen. Kilometervreters die een dieselmotor willen hebben, moeten nog even hun geduld bewaren. Voor volgend jaar staat er een zelfontbrander gepland die goed moet zijn voor 136 pk. Deze motor is het resultaat van een joint venture tussen DaimlerChrysler en Volkswagen.

Relaxed cruisen

De Grandis laat zich licht, maar niet zonder gevoel besturen. Je voert het commando weliswaar vanaf een hoge zitpositie, het typische weggedrag van een busje is hem vreemd. In bochten helt het koetswerk niet meer over dan van een gemiddelde stationwagon. Om nu te zeggen dat het een echte rijdersauto is, gaat wat ver, maar voor een MPV is het niet verkeerd. Absoluut ook geen nerveus gedoe, maar relaxed cruisen. Tijdens snelwegtrips hoor je alleen wat wind rond de spiegels, verder dringen er geen noemenswaardige geluiden door tot het interieur.
Met een vanafprijs van € 29.995 is de Grandis € 500 duurder dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Space Wagon. Hij is echter een stuk goedkoper dan een Espace of Touran, je moet bij Renault en Volkswagen behoorlijk afdingen om een tweeliter basisversie mee te krijgen. Alleen een Chrysler Voyager is voor een paar honderd euro minder verkrijgbaar. De Grandis mag dan wel over iets minder laadvolume beschikken, de uitrusting is niet karig. Zo beschikt hij standaard onder meer over cruise control, elektrisch verwarmde buitenspiegels en climate control. Het maakt de Grandis een aantrekkelijke MPV met een zeer vlotte vormgeving en keurige prestaties.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.