MG F 1.8i Stepspeed (2001)
Stap voor stap
Het hart van de Stepspeed wordt gevormd door de stalen duwschakelband van ons Tilburgse VDT. Achter de naam Stepspeed gaat feitelijk een traploze automaat schuil volgens het ooit door Hub van Doorne voor zijn DAF bedachte Variomatic-principe. Die automaat maakt de MGF Stepspeed tot een unieke auto in zijn klasse; pas als je veel meer geld uitgeeft, kun je een tweezits roadster met automaat kopen.
Er zijn vier schakelmogelijkheden en de eerste die je tegenkomt is de stand D voor automatisch rijden. Met betrekkelijk weinig toeren kom je toch vrij vlot en uiteraard volkomen schokvrij op snelheid. De auto straalt een enorme rust uit en gunt je ruim de tijd om naar al het moois om je heem te kijken. Een heerlijke manier van rijden over rustige binnenweggetjes waar de tijd nog lijkt te hebben stilgestaan. Duw de pook vanuit D naar links in D Sport en de motor wordt ineens wakker. De MGF verandert in die dynamische speelauto die je eigenlijk had verwacht op grond van zijn sportieve uiterlijk.og steeds schokvrij en geheel automatisch, maar wel alert reageert de auto op bevelen van de rechtervoet. Zonder na te hoeven denken over versnellingen jas je de MG in hoog tempo over kronkelweggetjes. De motor, die in D afwezig lijkt, laat zich nu duidelijk horen.
Zelf de baas
Vanuit D Sport kun je zelf het bevel overnemen. Door de pook vooruit of achteruit te bewegen schakel je respectievelijk op of terug. Ho, wacht even, maar dit was toch een tráploze automaat? Klopt als een bus, maar dankzij de modernste elektronica zijn zes vaste verhoudingen in geprogrammeerd, waartussen heen en weer wordt gesprongen. Je rijdt nu alsof het een handbak zonder koppeling is. Temeer omdat de bak echt in die vaste verhouding blijft staan. In plaats van met de pook kun je ook schakelen met de knopjes op het stuur en dat is uniek in deze prijsklasse. Het knopje met je duim van je af duwen is opschakelen en met de wijsvinger naar je toe is terugschakelen. Hoef je nooit meer je handen van het stuur te nemen om van versnelling te wisselen.
Vraagt u zich terecht af wat het beste beviel. Hangt een beetje af van je stemming. Voor echt lekker snel opschieten gaan we voor D Sport. Naarmate je sneller wilt, krijgen de handmatige systemen er meer moeite mee. Met minder haast gaan we voor de knopjes op het stuur; lijken iets minder direct dan de bediening via de pook, maar is veel leuker. En als we echt geen haast hebben, dan staat de pook gewoon in D voor heel ontspannen toeren. U ziet het, de F weet zich als een kameleon aan je stemming aan te passen. Uiteraard hebben we de stopwatch ook ter hand genomen om de prestaties van de Stepspeed-F te beoordelen. Voor de 0-100-sprint hebben we de snelste methode gepakt en dat is met de bak in D-Sport. Toch verliepen die sprints niet vlekkeloos. Zo laat de elektronica het niet toe dat je de motor iets op toeren brengt met geblokkeerde remmen. Daarnaast leek de motor-bak-combinatie bij zo"n sprintje thermisch op de grens te zitten. We konden er telkens eentje doen en dan moesten we weer rondjes gaan rijden om de boel af te laten koelen. Uiteindelijk kwamen we uit op een 0-100 in 10,6 tellen; trager dan de handbakversie, maar niet verwonderlijk omdat je niet kunt optoeren tegen de remmen. Tussensprintjes doet deze F natuurlijk wel rap met de pook in D-Sport. In de handstand is hij in de hogere versnellingen trager, maar in de lagere komt "ie toch aardig in de buurt van de D-Sport-waarden. Het verbruik gedurende de testperiode was keurig: een score van 1:10,7 is niet gek voor een automaat. Je zou zeggen dat ze bij MG wel weten hoe ze een goede roadster moeten maken, maar dat valt op sommige punten tegen. In ons notitieboekje vinden we opmerkingen over het ontbreken van kaartenvakken in de portieren, een bij hard remmen openvallend bakje tegen de achterwand, een binnenspiegel die in de weg zit en krakkemikkige zonnekleppen. Ook wil de plastic achterruit niet vanzelf kreukvrij wegvouwen. De F weet daarentegen weer wel te scoren met een prettige, elektrisch bekrachtigde besturing, een fijn weggedrag (wel attent zijn als je de grens nadert), prima remmen en een pittig uiterlijk. En natuurlijk zijn exclusieve karakter. Want de Stepspeed is een zeldzaamheid. Ligt misschien ook aan de prijsstelling, want MG Rover Nederland vraagt zo"n zeven mille (e 3.175) meer voor de Stepspeed. Dure automaat, zou je zeggen, maar stiekem krijg je er dan ook nog ABS en fraaie chroomdetails bij. Een unieke auto, die MG-F Stepspeed, echt iets voor fijnproevers.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | F 1.8i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.214 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.910 mm / 1.630 mm / 1.270 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 1.035 kg |
Laadvermogen | 285 kg |
Banden voor | 185/55VR15Prijzen |
Banden achter | 205/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,7s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 206 g/km |