MG F 1.8i (1996)
Zomerkoninkje
De nieuwe F heeft een echt MG-gezicht, dat het sterkst tot uitdrukking komt in het grilletje. Van achteren ziet de nieuwe MG er heel pittig uit, mede door de dubbele uitlaten en diverse koelopeningen. Dat laatste heeft alles te maken met de achter de voorstoelen geplaatste motor. Dit leidt tot een aanmerkelijk langere achterkant waardoor de MG met name met de 'muts' op niet zo geslaagd overkomt.
MG gaf de F een vloeiend gelijnd, overzichtelijk dashboard mee dat ook nog eens prima is af te lezen. De middenconsole met houteffect kost zo'n f 875 extra, maar geeft de F duidelijk meer cachet. Een leuk detail zijn de MG-logo's boven op het dashboard en op toerenteller en snelheidsmeter. En toch doet het geheel niet harmonieus aan. Op de middenconsole zitten prachtige ronde klokjes waarbij 's avonds het licht dóór de markeringen schijnt. Voor de andere instrumenten heeft MG echter genoegen genomen met roomwit gespoten wijzerplaten uit de oude Rover 200. De zonnekleppen bestaan uit een wat klungelige, tweedelige constructie, die ook nog bezweek tijdens de test. Andere missertjes: de niet afsluitbare vakken op de middentunnel, het ontbreken van kaartentassen, een dashboardkastje dat zo diep zit dat je er niet bij kunt en zwaar gaande draaiknoppen voor de rugleuning, die ook nog eens moeilijk bereikbaar zijn als je in de auto zit.
De aandrijving wordt verzorgd door een 1.8 zestienklepper van 120 pk. Deze is dwars voor de aangedreven achteras geplaatst. Het sprintje naar 100 doet de ruim 1000 kg wegende tweezitter in 10,4 tellen. De inhaalspurt van 80-120 km/h kost in '4' 9 en in '5' 12,6 seconden: keurige waarden, die getuigen van het soepele motorkarakter. Ook springt de moderne K-serie-krachtbron zuinig om met brandstof. Bij de geluidsmetingen (met gesloten kap) komt de MG er met 74 en 79 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h beroerd van af: de brom van de 'binnen' geplaatste motor gaat tussen de 3000 en 4000 toeren onvoldoende gedempt het interieur in.
Nostalgisch geluid
De motor produceert een nostalgisch klinkend geluid, dat herinneringen oproept aan de B. Hij pakt erg goed op, maar haalt minder overtuigend door dan sommige van zijn concurrenten. Ook schakelt de vijfbak niet helemaal trefzeker. We smijten de F met de bijzonder direkte, elektrisch (!) bekrachtigde besturing een bocht in en voelen hem aan de weg kleven. Zijn bochtgedrag kent (dankzij de midscheeps geplaatste motor) geen grillen. Hij blijft lang neutraal sturen en drift uiteindelijk geleidelijk over vier wielen naar de buitenkant van de bocht. Dat komt door de ideale gewichtsverdeling, met de massa geconcentreerd tussen de wielen. Nadeel van de centrale motoropstelling is dat het corrigeren van een F die het spoor bijster dreigt te raken een goede stuurman/vrouw vereist.
MG maakt voor de F gebruik van speciale 'hydragasvering'. Als inzittende leer je het systeem waarderen door zijn beslist prettige veercomfort dat geen afbreuk doet aan de goede rij-eigenschappen. Dat wordt aangevuld door de best goede stoelen, maar de breedte tussen de zijsteunen van de rugleuning is wat onderbemeten. De MG kan achterin relatief veel bagage meenemen, maar stop er geen chocolade in, want die smelt door de warmte van de ervoor zittende motor.
En dan verdwijnt ineens de zon en je voelt nattigheid op je hoofd. Zo snel mogelijk het kappie omhoog. De MG heeft een kaphoes die we voor het gemak maar in de kofferbak lieten liggen, want daarmee blijft het erg stuntelen. Zonder hoes is de F in een kleine dertig tellen waterdicht. De kapvergrendeling is echter niet feilloos, zodat wel eens hulp nodig was. De achterruit is uitritsbaar. De MG heeft grote dode hoeken. Bij het rijden over hobbelige wegen blijkt de MG een voorbeeldig stijf koetswerk te hebben. Een stijve koets zorgt eveneens voor minder geritsel in de flexibele kapconstructie.
Conclusie: de MG-F is een leuke auto, maar kan wat ons betreft niet doorstoten naar de top, door zijn wat minder doordachte constructie. O ja, we hebben ook medelijden met de MG-monteurs die zich in alle mogelijke bochten moeten wringen om bij die prachtige motor te komen.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | F 1.8i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.997 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.910 mm / 1.630 mm / 1.270 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 1.035 kg |
Laadvermogen | 285 kg |
Banden voor | 185/55VR15Prijzen |
Banden achter | 205/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 12,6 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |