Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • S-klasse

Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus (2008)

Onbescheiden type

Mercedes-Benz S 500 Lang Prestige Plus (2008)
  • Autotest
23 januari 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mercedes durfde het aan om een S-klasse te maken die lekker opvallend is. Het vorige model was vele malen anoniemer en kende geen ongewone vormgeving. Het model weer daarvoor wordt inmiddels door liefhebbers 'de kathedraal' genoemd, wat wel aangeeft dat het géén bescheiden auto is.

Deze S kun je ook moeilijk bescheiden noemen, met z'n wulpse spatborden en dikke achterklep. Mercedes-Benz levert zijn limo ook nog in een langere versie. Niet dat het heel krap is achter in een auto met de standaardwielbasis, maar die extra dertien centimeters worden alle besteed tussen de voorstoelen en de achterbank en geven de achterpassagiers de nodige ruimte om nog wat te werken of een krant fatsoenlijk open te vouwen.
In de S-klasse hangt een zakelijke sfeer, maar dan met een futuristisch tintje. En dus bijvoorbeeld geen batterij met ronde klokken voor je, maar allemaal half- of kwartronde schalen. De snelheidsmeter in het midden is trouwens niet eens echt, maar eigenlijk een afbeelding op een monitor. Dat display in het midden is voor de boordcomputer, maar is ook te gebruiken voor de zogenaamde nachtzichtassistent, waarbij je beeld ziet dat door een infraroodcamera voor op de auto wordt gemaakt. Natuurlijk heb je ook nog een beeldscherm voor navigatie, audio, enzovoort.
De Mercedes is frivool vormgegeven. Kijk bijvoorbeeld eens naar het sierlijke regeltje met aluminium knoppen voor de klimaatregeling of het uurwerk, dat wél een gewone klok is. Verder valt vooral op dat op het eerste gezicht juist weinig knoppen te zien zijn. Mercedes heeft namelijk de talloze ingewikkelde functies van de auto gebundeld in een slim besturingssysteem. Je bedient een en ander met een grote ronde knop, waarmee je door te draaien, drukken of schuiven door de menu's loopt.


Kameleon
Met een V8 onder de kap hoef je je om de prestaties van deze S 500 geen zorgen te maken, ook al weegt deze auto ruim 1.800 kg. Zijn 5,4-litermotor levert immers een forse 388 pk. De achterwielaangedreven Mercedes zet daarmee al snel een stapje opzij met de achterkant. Zeker als de weg niet superdroog is, heeft de elektronica z'n handen vol aan de enthousiaste rechtervoet van de rijder.
Verder geldt dat je in het grootst mogelijke comfort van A naar B wordt vervoerd. De weg wordt zodanig gladgestreken dat passagiers geen last hebben van oneffenheden en tegelijk niet meteen naar een strip Primatour hoeven te grijpen omdat ze zeeziek zijn geworden.
Onze test-S 500 was voorzien van active body control, een systeem dat voorkomt dat de carrosserie overhelt in bochten of duikt bij stevig afremmen. Daarbij verlaagt het systeem de auto met 15 mm zodra je sneller dan 65 km/h gaat. Het resultaat van het systeem is verbluffend. De S is namelijk lekker soepel als je rustig aan doet, maar als je ineens de geest krijgt en zin hebt om een beetje te boenderen, past het onderstel zich als een kameleon aan. De dempers worden straffer en voor je gevoel kleeft de auto ineens veel beter aan de weg.
Het sterke punt van auto's als deze is de stilte die aan boord heerst. Wat voor absurde kruissnelheid je ook kiest, je zult nooit met stemverheffing hoeven praten, zelfs niet wanneer je vanaf de achterbank van je verlengde auto iets aan de voorste inzittenden wilt meedelen. Wat een rust; zo perfect wordt het rumoer van motor, banden en wind gereduceerd tot nul.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 500 Lang Prestige Plus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 157.443

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.461 cc
Maximaal vermogen 285 kW / 388 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 530 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.206 mm / 1.871 mm / 1.473 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 1.885 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s (fabrieksopgave: 5,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,5s
Brandstofverbruik 11,8 l/100km
CO2-uitstoot 283 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz S-klasse
  • Lees meer over supercars en sportscars
Mercedes-Benz Mercedes-Benz S-klasse Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz S-klasse 63 AMG Night, Dubbelglas, TV

    Mercedes-Benz S-klasse 63 AMG Night, Dubbelglas, TV

    • 2009
    • 168.500 km

    € 32.950

    Mercedes-Benz S-klasse 400 HYBRID Prestige *ORIGINELE NL-AUTO*NAVI*CRUISECONTROL*VOLLEDIGE ONDERHOUD*

    Mercedes-Benz S-klasse 400 HYBRID Prestige *ORIGINELE NL-AUTO*NAVI*CRUISECONTROL*VOLLEDIGE ONDERHOUD*

    • 2009
    • 192.544 km

    € 21.950

    Mercedes-Benz S 350 !WORDT VERWACHT! DAK LEDER

    Mercedes-Benz S 350 !WORDT VERWACHT! DAK LEDER

    • 2008
    • 78.489 km

    € 21.950

Meer Mercedes-Benz S-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes Benz S-Klasse W223 2020

    281
    • 27 juli 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz S-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz S-klasse occasions
  • Mercedes-Benz S-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz S-klasse tests
  • Mercedes-Benz S-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz S-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

    Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

    3
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

    Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

    12
    • 3 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    8
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    3
    • 3 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    1
    • 11 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

    Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

    19
    • 3 september 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SE (1983)

    Mercedes-Benz 280 SE (1983)

    6
    • 17 december 2018
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer luxe

    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer...

    25
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom rijsysteem

    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom...

    13
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde Virgil Abloh-uitvoering

    Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde...

    17
    • 6 april 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    • 13 januari 2022
  • Nieuws
    Vierwielaandrijving voor plug-in hybride Mercedes-Benz S-klasse

    Vierwielaandrijving voor plug-in hybride...

    28
    • 29 december 2021
  • Mercedes-Benz S500 - Achteruitkijkspiegel

    Mercedes-Benz S500 - Achteruitkijkspiegel

    14
    • 18 december 2021
  • PREMIUM
    Grootste Mercedes S-klasse-verzameling van Europa

    Grootste Mercedes S-klasse-verzameling...

    • 8 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

    Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

    7
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend jaar de deur

    Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend...

    43
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • Autosport
    Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk van Mercedes

    Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk...

    7
    • 24 mei 2022
  • Autosport
    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen, er komt meer'

    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen,...

    17
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    5
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger alvast zien

    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger...

    6
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden