Mercedes-Benz S 63 AMG en CL 63 AMG (2006) - Test
De 600 voorbij
- Marc Klaver
- Eerste rijtest
Na de E, CLS, CLK, ML en R is het nu de beurt aan de S en de CL om de gesigneerde 6,2-liter V8 van AMG te verwelkomen. Terwijl er al zoiets bestaat als een S of CL 600, met een 517 pk en 830 Nm sterke V12. De AMG-modellen moeten vooral sportiviteit en sensatie aan de rijbeleving toevoegen. Iets waar met name de CL 63 AMG absoluut in slaagt!
Exacte bedragen zijn nog niet bekend, maar als de CL 63 AMG in januari 2007 leverbaar is, zal de prijskaart een bedrag van ongeveer twee ton vermelden. De S 63 AMG blijft daar met een richtprijs van circa 190.000 euro nét onder zitten. Geen kinderachtige bedragen, maar als de euro's je oren uitkomen, mag dat geen naam hebben. Hoewel je dan ook zou kunnen inzetten op bijvoorbeeld een Bentley Continental GT of een Aston Martin DB9. Inderdaad, het leven van de zeer welgestelden zit vol dilemma's. De Nederlandse importeur rekent er op volgend jaar drie orders voor een CL 63 AMG te kunnen noteren en tien voor een S 63 AMG. Voor de gewone sterveling komen auto's als deze misschien over een jaar of zes in beeld, wanneer de eerste, tweede of derde eigenaar er afstand van heeft gedaan. Dan stap je voor de prijs van een nieuwe C of E ook in een gebruikte AMG van zwaar kaliber. Maar dit geheel ter zijde. We gaan over tot de orde van de dag, waar aan de rand van de Alpen pronkstukken uit Stuttgart met ingelegde diamanten uit Affalterbach klaar staan voor een uitdagende rit over 'Kurvenreiche Strecken', zoals de borden langs de weg vermelden.
Fraai stuk techniek
Voor de liefhebbers eerst iets meer over die V8. Het is de eerste volledig in eigen huis ontwikkelde motor van AMG. De machine heeft geen enkel kenmerk of onderdeel gemeen met bestaande achtcilinders van Mercedes-Benz. Een atmosferische krachtbron, die het dus zonder hulp van een compressor moet stellen. Dat compenseert deze motor met extra cilinderinhoud en hoge toerentallen. Pas bij 7.200 toeren grijpt de begrenzer in. De V8, met een blokhoek van 90 graden, heeft een bijzonder inlaatsysteem, zoals dat veel in de autosport wordt gebruikt. De kleptiming en –opening worden aangestuurd door variabele nokkenassen en de cilinderwanden zijn voorzien van een speciale coating die wrijvingsverlies tot een minimum moet beperken. Mercedes-Benz spreekt in dit opzicht van een wereldprimeur. Uit een cilinderinhoud van 6.208 cc haalt deze V8 een maximum vermogen van 525 pk, wat neerkomt op 84,5 pk/liter. Meer is mogelijk, maar er is ook nog zoiets als levensduur. En, zoals te doen gebruikelijk, huldigt AMG het principe 'één man, één motor', waarbij één en dezelfde persoon een motor volledig met de hand assembleert. Als beloning mag hij een badge met zijn handtekening op het blok monteren.
Met racetimer
Omdat alle CL's al zijn vergeven, stappen we eerst achter het stuur van de S. In het interieur wijzen diverse accenten erop dat het een AMG-versie betreft. Zoals sportstoelen, een AMG-stuur met schakelflippers, aluminium pedalen en een uurwerk in de stijl van de IWC Ingenieur, een klokje waar je normaal gesproken rond de zes mille voor neertelt. Maar dan zit er ook wel een handgemaakt Zwitsers uurwerk in. Centraal in het instrumentenpaneel zit een groot beeldscherm, dat een conventionele snelheidsmeter grafisch weergeeft. Via de menutoets op het stuur is tevens een racetimer op te roepen. Met dit klokje kunnen de persoonlijke prestaties op het circuit worden bijgehouden. De snelste ronde, de gemiddelde snelheid, de topsnelheid en de rondelengte. Voor hen die op hun vrije zondagmiddag de pk's op het circuit alle ruimte willen geven. Je moet naar durven in zo'n peperdure auto! Verder is het interieur te omschrijven als weldadig. Even wennen is de toerenteller, die door zijn positie en schaalindeling een wat ondergeschikte rol heeft gekregen. Maar goed, het is ook een limousine en geen sportwagen.
Supersnelle S
Zodra de sleutel omgaat, weet je meteen dat er iets geweldigs onder de motorkap ligt. Het buizenstelsel voor de afvoer van verbrande gassen is natuurlijk ook van AMG afkomstig en zorgt voor een meer dan vette sound. Zeker buiten de auto. Stationair draaiend heb je achter het stuur eerder het idee een dikke diesel in het vooronder te hebben dan een V8. Zo hard staat die machine te stampen. Met z'n hoge compressieverhouding maken de zuigers dan ook rake klappen, en dat hoor je. En je voelt het, want wat gaat die grote, zware S met een waanzinnig tempo uit de startblokken! De opgegeven acceleratietijd van 4,6 tellen (0–100 km/h) lijkt niet uit de lucht gegrepen. Het zal u niet verbazen dat het de 6,3-liter V8 niet de geringste moeite kost om de naald van de snelheidsmeter naar de begrensde topsnelheid te verplaatsen. Eitje. En vertragen doet de S 63 AMG al net zo indrukwekkend. Ondanks de straffere afregeling van de luchtvering blijft de S in zijn hele doen eerst en vooral een comfortabele – en snelle – reisauto. Met de knop in stand 's', die ook het schakelprogramma regelt, is de vering op opeenvolgende oneffenheden een beetje stuiterig. Iets wat met sportief afgestemde luchtvering toch niet volledig uit te sluiten is. Active Body Control, zeg maar actieve stabilisatoren, helpen overhellen en duiken van de koets tegen gaan. De CL heeft het ook.
Het nieuwe genieten
De auto waar we echt naar hebben uitgezien, is de CL 63 AMG. Zijn sportievere inborst blijkt niet alleen uit het tweedeurs koetswerk, maar ook uit de kuipstoelen en de twee kieuwen in de zijkant van de voorspoiler. En nog meer uit de manier waarop hij aanvoelt en stuurt. Veel scherper en directer dan de S. En ondanks zijn hogere gewicht en toch wel forse wagenlengte (iets meer dan 5 meter) voelt de CL lichtvoetig aan. Hij gaat onvoorstelbaar gemakkelijk onvoorstelbaar hard. Wat een subliem onderstel en een heerlijke besturing. Meerdere keren hebben we vrije en goed overzichtelijke stukken asfalt en gaat het goed hard. Maar zelfs als bij zeer hoge snelheid enig onderstuur optreedt, voelt de dikke en razendsnelle Benz vertrouwd aan. De 7G-Tronic automaat is in de sportstand goed bij de les, maar is desgewenst ook manueel te schakelen. Een lampje in de snelheidsmeter geeft dan aan wanneer het tijd is om over te schakelen. Nee, niet bij 2.500 toeren. Dit is niet het nieuwe rijden, maar het nieuwe genieten, dus het advies komt pas in de buurt van 7.000 toeren. Zelf op- of terugschakelen doet de bak niet in deze modus. Uit de uitlaat klinkt regelmatig een diep en ontzagwekkend geroffel en gerommel. Prachtig. Qua dynamiek, weggedrag en prestaties kan de CL 63 met gemak wedijveren met duurdere sportwagens. In dat opzicht is-ie dus best goedkoop. Een formidabele auto, zonder meer. En wie weet, komt er nog een CL 65 AMG, met de zesliter V12, goed voor meer dan 600 pk en 1.000 Nm. In de S ligt die motor al. Zo blijft er tóch nog iets te wensen over...
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 600 V12 Lang AMG Facelift UNIEKE AUTO/TOPCONDITIE/VOLLEDIG MERCEDES DEALER HISTORIE/PANO-SCHUIFDAK/NACHTZICHT/MASSAGE+VENTILATIE/DISTRONIC/LANE-ASSIST/CAMERA/HARMAN&KARDON/20"AMG/YOUNGTIMER/BTW-AUTO
- 2009
- 153.262 km

Mercedes-Benz S-klasse 63 Lang Btw auto, Fiscale waarde € 12.000,- (€ 40.454.55 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2007
- 65.617 km

Mercedes-Benz CL AMG 65 in unieke staat eerste eigenaar !!
- 2007
- 83.970 km