Mercedes-Benz S 350 Turbodiesel (1995)
Vorstelijk dieselen
Weinigen zullen bestrijden dat Mercedes met zijn S-klasse een onge‰venaarde technische topprestatie heeft neergezet. Zeker de hoogst imponerende S600 met zijn bijna 400 pk sterke V12 oogst allerwege bewondering en afgunst. Die reusachtige, ruim 2200 kilo zware limo biedt de rust van een kuuroord, het comfort van een Pullmanrijtuig en de prestaties van een sportwagen voor de prijs van een leuke bungalow.
Maar ook een treetje lager op de statusladder valt er op S-klasseniveau nog best te genieten. Neem de 350 turbodiesel, in ons zuinige domineesland de best verkochte dikke Mercedes. Voor ruim f 156.000 schoon aan de haak mag zo"n super-luxe diesel de showroom uit; hij is dan al ruimhartig voorzien van accessoires, maar je kunt er moeiteloos nog voor een halve ton aan bijspijkeren.
Dat was met de testwagen dan ook gebeurd, zodat we ons buiten de standaard airco, 4-automaat, dubbele airbags, ABS, cruise control en een flinke handvol elektrisch bedieningsgemak uitgebreid hebben mogen verlustigen aan de Wereld van het Luxe volgens Mercedes. Dat behelsde onder meer een stel elektrisch in alle standen verstelbare stoelen met drie programmeerbare geheugenposities, vooraf instelbare voorverwarming van motor en interieur, een elektrisch schuif/kanteldak, zichzelf dichttrekkende portieren en nog een tiental andere leuke dingen voor de mensen. Maar toch zijn de afmetingen van de S-klasse z¢ overmaats, dat de meeste verkeersdeskundologen er domweg geen rekening mee hebben gehouden. In de grote steden zijn veel parkeermetervakken gewoon te klein. Wasstraten zijn ook niet allemaal op de gulle maten van het Wirtschaftswunder berekend en in een enkele parkeergarage is de eerste bocht na het binnenrijden al z¢ krap dat de S-rijder weinig anders rest dan achteruit manoeuvrerend de vrije ruimte op te zoeken. Het meest wonderlijke van deze topprestatie van Duits constructeursvernuft is het vanzelfsprekende gemak waarmee zo"n grote bak zich door de nauwste straatjes en het drukste verkeer laat loodsen. Dankzij een uitgekiende ergonomie wordt de meer dan vijf meter lange "S" een gewillig verlengstuk van zijn berijder.
Weldadig
Met zulke nadelen moet je leren leven als je in een S-klasse onderweg bent. Maar tegenover dat ongemak staan echter ook de ontegenzeggelijke voordelen: een zee van ruimte, een zeer hoog comfort en een weldadige rust in het interieur. Dankzij de dubbele ramen blijft de buitenwereld ver van de inzittenden verwijderd en de motorruimte is z¢ grondig van geluiddemping voorzien dat het niet uitmaakt of er een smeuiige benzinemotor of een wat ruwere diesel staat te werken.
De 3,5 liter grote turbodiesel in de testwagen was overigens een toonbeeld van gezeglijkheid. Met zijn 150 pk is hij geen superkrachtpatser, maar samen met de fluweelzacht schakelende 4-automaat is hij wel altijd tot een forse inspanning bereid. Dat mag ook wel met een koppel van 310 Nm, dat al bij 2000 toeren beschikbaar is om bijna twee ton aan Duitse degelijkheid op snelheid te brengen. Vanuit stilstand gaat dat nog niet echt flitsend (12,8 s van 0-100), maar bij het inhalen van 80-120 km/h laat de mastodont met 9,8 seconden veel lichtere auto"s zijn imponerende achtersteven zien.
Zo"n felle sprint is overigens lang niet altijd nodig, want de "S" maakt met zijn afmetingen al van verre duidelijk dat hij er aankomt en dat schept als vanzelf ruimte op de linker rijstrook. We hebben gedurende de testperiode dan ook flink kunnen doorrijden met de 350 TD. Dat het verbruik daarbij 1 op 8,5 bedroeg, was gezien de prestaties niet verontrustend. Bij zo"n grote, zware auto mag je dat sowieso verwachten en aangezien we het over voordelig dieselsap hebben, valt de schade bij een tankstop eens in de 8- ... 900 kilometer best mee.
Hoewel de "S" ook in dieseluitvoering in hoofdzaak status uitstraalt en zijn inzittenden schandelijk verwent, scoort hij met zijn rij-eigenschappen eveneens bijzonder hoog: de grenzen liggen zeer, zeer ver weg. Een geruststellend idee, dat nog eens extra benadrukt dat zo"n S-klasse een heel bijzondere auto is.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | S 350 Turbo Diesel |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 70.971 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.449 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.113 mm / 1.886 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 3.040 mm |
Massa leeg | 1.900 kg |
Laadvermogen | 690 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/60VR16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |