Mercedes-Benz S 350 (2003)

Sublieme klasse

Mercedes-Benz S 350
Mercedes-Benz S 350Mercedes-Benz S 350Mercedes-Benz S 350Mercedes-Benz S 350Mercedes-Benz S 350
Al jaren is de Mercedes S-Klasse de marktleider in het topsegment. Er komt wat meer concurrentie, maar de Mercedes is ook weer verder verbeterd. Hij is inmiddels werkelijk subliem.

De Mercedes S 350 is nog stiller dan de S 320 die we eerder te gast hadden. Zijn V6-motor is met 525 cc opgeboord tot 3,7 liter en dat werpt in alle opzichten zijn vruchten af. Vermogen en koppel liggen nu op 245 pk en 350 Nm. Het is een erg fijne machine voor deze auto. Over de prestaties van de S 350 daarom niets dan lof. De 3.7 heeft merkbaar minder moeite met de voortbeweging en hij produceert over de hele linie ook een fraaier geluid dan zijn voorganger, de S 320.
De Mercedes is standaard voorzien van een automatische vijfversnellingsbak. Natuurlijk biedt die ook de mogelijkheid om met de hand te schakelen. Mede daarom is de S-Klasse niet eens verkrijgbaar met een handbak, domweg omdat er geen vraag naar is. De automaat van de Mercedes reageert vlot op commando's van het gaspedaal en schakelt sneller terug dan we doorgaans van dit merk gewend zijn. Deze eigenschap draagt in sterke mate bij aan de kwieke indruk die de Mercedes maakt. De S350 laat zich sportief berijden doordat hij voldoende informatie doorgeeft aan zijn chauffeur.
De besturing is prettig exact en de veerafstemming is in de middelste stand precies goed voor alledaags gebruik. Deze Mercedes is voorzien van instelbare luchtvering, waardoor zo'n beetje elke oneffenheid wordt gladgestreken. De S-Klasse laat zich door zijwind of spoorvorming niet echt van de wijs brengen, al wil hij wel eens een stapje opzij zetten.


Comfort
De stoelen in de S zijn te vlak en vormen zich niet zo lekker naar je lichaam. Daarbij komt dat ze in de laagste stand nog steeds erg hoog staan. Als je langer bent dan 1,90 meter, zit je met je haardos tegen het hemeltje. Zeker als de auto een schuifdak heeft. Overigens is onze test-Benz voorzien van Multicontour-stoelen en dat is weer 'n pluspunt. Druk voor het rijden op het knopje 'Dynamic' en de zetel houdt je bovenlijf tijdens bochtenwerk keurig op zijn plaats. Draai het stuur een beetje naar rechts en je voelt direct extra zijsteun, ter hoogte van je middel.
De uitrusting van de Mercedes S vult natuurlijk een eindeloze lijst. Daar willen we het verder niet over hebben; we lichten er slechts enkele dingetjes uit. De cruise control bijvoorbeeld. Die is te bedienen met een aparte schakelaar aan de stuurkolom. De middenconsole is voorzien van erg veel toeters en bellen. De bediening daarvan heb je snel onder de knie, mede dankzij de koppeling met COMAND, het info- en entertainmentsysteem van Mercedes-Benz. Via grote bedieningsknoppen op het stuur bedien je de stereo, de telefoon, de boordcomputer en het navigatiesysteem. Goed gevonden.


Veiligheid
Op het gebied van veiligheid maakt Mercedes indruk door de toepassing van het zogeheten 'PreSafe'. Dit is gebaseerd op het principe dat je vlak voor een aanrijding of ongeval altijd hard remt en/of heftig stuurt. Stel: je rijdt met je S350 op een secundaire weg. Het schuifdak staat open en je passagier ligt lekker te slapen, met de stoel in de luie stand. Plotseling komt er een auto uit een uitrit waardoor je vol in de ankers moet en fors moet uitwijken. PreSafe zorgt er voor dat de gordels worden aangespannen, de passagiersstoel zich in een veilige stand zet en het schuifdak zich sluit. We hebben het geprobeerd en het werkt. Maar ook zonder die voorziening voel je je erg veilig in de Mercedes.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 350
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 92.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.724 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 5.043 mm / 1.855 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.965 mm
Massa leeg 1.710 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 246 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,2s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 266 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum