Mercedes-Benz S 300 Turbodiesel (1997)
Sterk antwoord
Toen de S-klasse in 1991 door Mercedes werd gelanceerd, barstte er een storm van kritiek los. De kolossale afmetingen waren niet meer van deze tijd; Mercedes was zijn doel voorbij geschoten. Vandaar dat er drie jaar later al een face-lift kwam. Door middel van heel zorgvuldig gekozen wijzigingen zag de auto er nu wat minder pompeus uit. Dat effect werd bereikt met heel bescheiden aanpassingen, waardoor de inruilwaarde van de eerdere modellen op peil bleef.
Voor de allerjongste editie van de S-klasse zijn ook weer enkele kleine uiterlijke wijzigingen doorgevoerd. Ook nu moet je eigenlijk weer met een foto van het oude model in de hand rond de auto lopen om de verschillen te ontdekken. Goed vergelijken levert de volgende verschillen op: kunststof panelen onderaan de portieren nu in dezelfde kleur als het koetswerk, witte knipperlichten achter en fraaie lichtmetalen velgen.
Aan de uitrusting werd door Mercedes meer gesleuteld. Die is uitgebreider dan ooit en omvat nu ook sidebags in de voorportieren, een regensensor voor de ruitewissers, bagagenetten aan de middentunnel en in de kofferbak, een airbagsensor voor de passagiersstoel, alsmede een elektrische ontgrendeling van de kofferbak. Naast de standaard Classic-uitrusting biedt Mercedes voor de S ook nog twee luxepaketten onder de namen Elegance en Designo. Accessoires worden daarin gegroepeerd en voor een erg aantrekkelijke prijs aangeboden. De Elegance-koper krijgt onder andere extra: leren bekleding, een navigatiesysteem, parkeersensors, elektrische instelling van de voorstoelen en glazen schuifdak, en sluitbekrachtiging op portieren en kofferdeksel. Wie voor Designo kiest, ziet de uitrusting onder andere uitgebreid met speciale leren bekleding en houtafwerking.
Nieuwe motor
Met het oog op de recent gelanceerde dieselversie van de BMW 7-serie nam 'das Haus' de S-klasse turbodiesel stevig onder handen. Er werd zelfs een nieuwe aandrijflijn voor ontwikkeld. Uiteraard bleef het cilinderaantal van zes gehandhaafd; dat is nu eenmaal het minimum voor een topklasse-limo. De cilinderinhoud slonk van 3,5 naar drie liter, maar het aantal kleppen verdubbelde. Zonder turbo kennen we die 24-klepper al uit de E300 Diesel. Voor de S-klasse zit er wél zo'n blaasapparaat op, waardoor het vermogen nu 177 pk bedraagt en al bij 1600 toeren een hoogste koppel van 330 Nm beschikbaar is (was 150 pk en 310 Nm). Een nieuwe vijftrapsautomaat draagt zijn steentje bij aan vlotte prestaties. Zo snelt de Turbodiesel nu in 11,2 tellen naar de 100 (was 13,1) en haalt hij een top van 206 km/h (was 185). Daarbij is het verbruik zo'n negen procent gunstiger geworden.
Bij de koude start van de beresterke diesel valt op dat je relatief lang moet voorgloeien. Vervolgens komt de zespitter op een uiterst beschaafde wijze tot leven. Eenmaal op temperatuur merk je volstrekt niets meer van de wat rumoeriger verbranding van dieselolie. De krachtige turbodiesel sleurt de ruim twee ton wegende S300 met het grootste gemak op gang. Je hoort dan wel even een dieper motorgeluid, maar je twijfelt nog steeds of het een diesel is. De nieuwe vijftrapsautomaat schakelt vrijwel onmerkbaar - een eigenschap die perfect past bij de algehele rust die deze Benz uitstraalt. Haast onmerkbaar glijden de kilometers onder de wielen door, slechts een enkele keer onderbroken voor een noodzakelijke tankpauze. Wie beschaafd rijdt, kan aan een verbruik van 1:10 komen; dat betekent bijna duizend km rijden tussen tankstops. Dat is even wat anders dan bij een benzineversie. Zelfs bij de eenvoudige S280 moet er elke 600 km worden aangelegd voor nieuw sap.
Met de S300 Turbodiesel heeft Mercedes een echte topdiesel. De S350 Turbodiesel gaf je nog het gevoel dat het allemaal net wat pittiger zou mogen. Bij de S300 is die extra pit ruim voorhanden. Nog meer dan voorheen is de S-klasse Turbodiesel gewoon de beste S die je kunt kopen: alle comforteigenschappen van de andere versies met voldoende kracht en een voor zo'n zware auto opmerkelijk laag verbruik. Een mening overigens, die de gemiddelde S-koper aanspreekt, want 60 % kiest in ons land voor de diesel. Groot gelijk.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | S 300 Turbo Diesel Classic |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 72.378 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.996 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.113 mm / 1.886 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 3.040 mm |
Massa leeg | 1.920 kg |
Laadvermogen | 690 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/60VR16Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 273 g/km |