Mercedes-Benz S 280 (1994)
Genoeg is genoeg
Bij zijn introductie werd de Mercedes S-klasse uitvoerig bejubeld als de beste auto die ooit werd gebouwd. Maar bestudering van de prijslijst leert dat voor het beste van het beste ook zeer diep in de buidel moet worden getast. Reden voor Mercedes om de S 280 met 2,8-liter zes-pitter uit te brengen. Sinds Mercedes dit model voor een kleine anderhalve ton aanbiedt is de S-klasse echter voldoende concurrerend geprijsd.
Vergeleken met de S 600 die over 290 kW/394 pk kan beschikken is de S 280 misschien zwak gemotoriseerd. Zijn 2799 cc zescilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 24 kleppen produceert 'maar' 142 kW/193 pk.
Niettemin helpt hij de 1890 kg wegende auto aan prestaties waar ook een topklasse Mercedes zich niet voor hoeft te schamen. En (uiteraard) gedraagt hij zich daarbij beschaafd. Ook als de bestuurder plankgas geeft, verricht hij zijn inspanningen zonder door het daarbij geproduceerde geluid de aandacht op zich te vestigen. De viertrapsautomaat schakelt soepel op. Bij de in ons land geldende maximumsnelheden is het in de S 280 verbazingwekkend stil. Bij 100 km/h registreerde de geluidsmeter 61 dB(A); bij 120 km noteerden we 64,5 decibel. Ook bij een veel hoger tempo kunnen de inzittenden zonder stemverheffing met elkaar converseren. Dan blijkt ook dat de S volkomen op 'Autobahn'-snelheden berekend is. Bij 200 km/h zit je net zo ontspannen achter het stuur als thuis in een luie stoel. Zittend in een S-klasse vergeet je niet alleen makkelijk hoe snel je gaat, je beseft ook nauwelijks hoe kloek van formaat hij is. Dat dringt eigenlijk alleen tot je door wanneer je hem op een parkeerplaats als een reus tussen de dwergen ziet staan. Zelfs de lichte facelift van begin '94 kan dat niet verbloemen.
Handelbaar
Des te verbazingwekkender is het dat je niet moeizaam door het stadsverkeer hoeft te manoeuvreren. De ingenieurs van Mercedes hebben deze grote jongen even handelbaar gemaakt als een middenklasser. Daar draagt de voorbeeldig assisterende stuurbekrachtiging in belangrijke mate aan bij.
Dat een auto als de S-klasse een interieur van formaat kan bieden spreekt vanzelf. Ook de ruim drie meter lange wielbasis geeft al een duidelijke aanwijzing in die richting. Eenmaal gezeten, ziet de chauffeur een met leer bekleed stuur voor zich dat in de lengterichting versteld kan worden. Trouwens, ook de versnellingshendel is van lederen bekleding voorzien. Het instrumentenpaneel biedt naast de gebruikelijke meters ook een oliedrukmeter en een meter die aangeeft hoeveel brandstof er wordt verbruikt. Ook een buitentemperatuurmeter maakt deel uit van het instrumentarium. Zaken als vier elektrisch bedien-bare zijruiten, een tempomaat, koplampwissers en -sproeiers en een automatische antenne zijn standaard. Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels ontbreken evenmin. Beide zonnekleppen zijn voorzien van make-up spiegeltjes met verlichting. Aan aflegruimte rechts bovenop het dashboard ontbreekt het, omdat daar de airbag voor de bijrijder is opgeborgen. Het handschoenenkastje eronder is niet al te groot.
Ter compensatie heeft de wagen nog een bescheiden opbergkastje boven de middelste ventilatieroosters. Voorin zo'n forsbemeten limousine als de S-klasse zit je uiteraard ruim en omdat het hier in principe om een directie-auto gaat, komen de bewoners van de achterbank er allesbehalve bekaaid af.
Royale ruimte
Beenruimte is royaal aanwezig en aan hoofdruimte ontbreekt het evenmin. Er is voetverwarming en bovendien kunnen mensen achterin de verwarming van hun deel van de wagen zelf regelen.
Ze beschikken ieder over een asbakje met aansteker, een leeslampje en een make-up spiegeltje met verlichting. Bij een auto van formaat hoort ten slotte een grote bagageruimte en die biedt de 525 liter metende kofferbak zeker.
Na onze kennismaking met de Mercedes S 280 zijn wevan mening dat niemand bang hoeft te zijn met dit 'instapmodel' niet voor vol te worden aangezien.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | S 280 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 72.378 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.799 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.113 mm / 1.886 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 3.040 mm |
Massa leeg | 1.850 kg |
Laadvermogen | 700 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/60VR16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.