Mercedes-Benz R 350 4Matic Lang (2006)
Aparte R-varing
Met zijn 515,7 centimeter lengte valt de R-Klasse Lang beslist op. Je vindt 'm spuuglelijk of vreselijk mooi, maar toch was er in de testperiode meer lof over het uiterlijk dan we hadden verwacht. Eigenlijk is de R-Klasse een mix van de E-Klasse Combi, de ML en de Viano. De auto brengt je zeer comfortabel van A naar B, desnoods met zes personen, die ongekend ruim zitten. Mercedes heeft de R meteen een vleugje SUV meegeven, want 4-Matic-vierwielaandrijving is standaard.
Comfortabel
Qua rijgedrag doet de R-Klasse sterk aan z'n SUV-broer denken. Je zit vrij hoog en het grote stuur biedt voldoende gevoel. Voor 'n Mercedes is de besturing verrassend direct. De R is comfortabel door de ultralange wielbasis van 321,5 centimeter. De testauto is voorzien van Airmatic-luchtvering. In de normale stand veert de R het lekkerst en in bochten blijft de zwaargewicht neutraal. Natuurlijk gaat hij hangen, al werkt de luchtvering dat tegen, maar je zou niet zeggen dat je met 2.200 kilo op pad bent. In de Sport-stand van de luchtvering zakt de R naar het asfalt, vering en demping zijn straf. In de comfortstand zoef je deinend over de snelweg. Geef ons maar de normale stand, dan werkt de luchtvering semi-actief en biedt het onderstel een goede balans. Technisch leunt de R sterk op de ML, maar de 4Matic-vierwielaandrijving biedt geen keuzemogelijkheden. De R is dan ook helemaal niet voor terreinrijden bedoeld. Die 4Matic is er vooral voor extra grip, ideaal tijdens de wintersport.
De kleine keuzehendel voor de zeventrapsautomaat ziet er uit als een forse ruitenwisserbediening. Je kunt kiezen uit D, R en N, met 'n druk op de knop schakel je de parkeerstand in waarna de auto ook meteen op de 'handrem' staat.
Snel en schokvrij
Minder duidelijk zijn de knoppen aan de achterkant van het stuur, waarmee je zelf bepaalt in welke versnelling de zevenbak staat. De zevenbak schakelt op de juiste momenten, en doet dat snel en schokvrij. Alleen wanneer je de kickdown intrapt, vinden we 'm wat langzaam. Dan is er ook nog een knop waarmee je het schakelkarakter van de transmissie bepaalt, comfortabel of zo sportief mogelijk, waarbij de 3,5-liter V6 lekker op toeren gehouden wordt.
De V6 levert 272 pk en 350 Nm. Daarmee sprint de R 350 in 8,5 tellen van 0-100 km/h en da's rap voor zo'n mastodont. De sprint van 50 naar 80 valt met 4,2 seconden wat tegen, dat is niet echt snel. Wanneer we bij 80 volgas geven, duurt het 7,3 seconden eer je 120 rijdt en dat is relatief gezien een betere waarde. De V6 blijft qua geluid keurig op de achtergrond, ook als 'ie vol aan de bak moet.
De Mercedes-stoelen bieden genoeg zijdelingse steun, al zijn de leuningen niet erg hoog. Tussen de voorstoelen staat een soort minicontainer die van boven met zacht leer bekleed is. Je rechter-elleboog rust er heerlijk op. Er is genoeg bergruimte, maar wil je meer bagageruimte, dan kun je de achterste stoelen platleggen door eerst de zitting naar voren te kantelen en vervolgens de leuning te vloeren. Een geheel platte vloer levert een 2,22 meter lange laadruimte op.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | R 350 4Matic Lang |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.851 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.498 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.157 mm / 1.922 mm / 1.661 mm |
Wielbasis | 3.215 mm |
Massa leeg | 2.130 kg |
Laadvermogen | 730 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,3s |
Brandstofverbruik | 11,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 274 g/km |