Mercedes-Benz ML 350 - 2003 - 473.895 km - Klokje Rond
Werkpaard met uithoudingsvermogen
40 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Mercedes-Benz ML staat niet bekend als de meest degelijke Mercedes ooit. Toch heeft de auto van Betty Vos-Sneller bijna een half miljoen op de klok. Op LPG nog wel. Haar vader neemt 'm mee naar de Klokje Rond Keuring, waar Joep z'n bekende kritische blik werpt.
Deze Mercedes M-klasse stamt uit de tijd dat we net kennismaakten met het fenomeen SUV. Hij liep in 1997 voorop in de trend waaruit enige jaren later de X5, Touareg en Cayenne voortkwamen. De M-klasse werd in Amerika gebouwd, omdat dit de voornaamste markt is voor dit soort auto’s. ‘Onze’ auto is van Wim en Betty Vos, die een bedrijf in tuinornamenten en brocante bestieren. De Mercedes wordt daarvoor sinds 2008 ingezet; toen was de kilometerstand rond de 70.000.
De (schoon)vader van het stel fungeert als chauffeur en hij mag ook vandaag de M-klasse begeleiden tijdens de Klokje Rond-keuring. “Met deze auto doe ik de boodschappen”, zegt de 75-jarige Lammert van ’t Veen. “We halen producten op en leveren ze af bij klanten. Ik ben altijd beroepschauffeur geweest op touringcars en vrachtwagens. Tegenwoordig rijd ik dus voor het bedrijf van mijn kinderen. Het grote verschil is dat ik nu altijd mijn vrouw mee heb, die onderweg voor de catering zorgt”, glimlacht hij. “De afgelopen jaren hebben we met deze auto heel wat van Nederland en België gezien. We rijden altijd met een aanhanger van 2,5 of 6 meter lengte. Daar geeft deze auto helemaal niets om; hij trekt alles met gemak.”
RIJDEN MET ZORG
“Aan de auto wordt erg veel aandacht besteed”, vervolgt Lammert. “Er wordt geen cent op bespaard. Hij krijgt alle onderhoud die hij nodig heeft en wordt elke week gewassen en gepoetst. Zo is de mattenset al twee keer vernieuwd. Dan wordt er niet gekozen voor simpele matjes; het moeten wel de originele van Mercedes-Benz zijn.” Lammert rijdt ook met zorg. “Ik rijd met veel beleid: rustig warm laten worden, geleidelijk afremmen, rustig over drempels, dat werk. Daarmee houd je een auto lang goed.” Hij neemt alvast een voorschot op de keuring: “Het zou me niets verbazen als deze auto nog wel tien jaar mee kan. Ik denk dat hij alleen weggaat als er geen werk meer voor is, want dan worden de vaste lasten te hoog.”
Joep Schuurman komt intussen terug van zijn proefrit in een stemming die we het beste ‘gematigd optimistisch’ kunnen noemen. “Aan de bak en de motor zal het vandaag niet liggen”, voorspelt hij, “maar vanuit het onderstel klinken wel wat aparte geluiden.” Als we de motorkap openen, komen we op het motorblok iets tegen wat nog het meest lijkt op een gigantisch insect. “Het is een klepsmeersysteem in verband met de lpg-installatie. Dat is nodig om de auto goed op deze brandstof te laten lopen zonder dat er problemen ontstaan met de cilinderkop.” Lammert valt hem bij: “Ik rijd nooit weg zonder te controleren of er nog genoeg in het vat zit.” Inmiddels is Joep op de remvloeistof gestuit: “Die ziet er nog hartstikke nieuw uit. Er wordt hier dus geen woord te veel gezegd: op deze auto wordt niet bespaard.”
TORSIEVERING
Als we de auto optillen, komen de bedrijfsautogenen van de M-klasse tevoorschijn. Joep wijst ons op de torsievering. “Die stang vervangt de reguliere veren. Doorgaans kom je dat tegen bij bestelauto’s. Zo’n constructie zorgt voor een lager onafgeveerd gewicht. Er bewegen dus minder onderdelen mee met de wielen en het wegdek. Dat zorgt voor een beter sturende auto.” Later vervolgt hij: “Hier zie je dat de carrosserie op het chassis is geschroefd, want deze Mercedes heeft een zogeheten ladderchassis. Normaal heeft een auto een zelfdragende carrosserie. Dat is toch wel een bewijs dat deze Mercedes in zijn diepste ziel een bedrijfsauto is.”
Verdere inspectie aan het onderstel levert toch nog wat commentaar op. “Ik hoorde telkens een kloenkgeluid bij het wegrijden. Dat heeft te maken met een versleten binnenste stuurkogel. De versleten stabilisatorstangrubbers zorgen ook voor de nodige bijgeluiden, terwijl de fuseekogels en spoorstangen achter ook kun langste tijd hebben gehad”, vertelt Joep. “Deze gebaat bij vier nieuwe schokdempers. Als je daar eens mee begint, heb je al een heel andere auto.” Dat knoopt Lammert in zijn oren.
Tot slot zijn er lovende woorden over de banden. Dat is bij auto’s van dit kaliber toch een struikelblok, want banden van dit formaat kosten flink wat geld. “Ook daar wordt niet op bespaard”, zegt Lammert. En inderdaad: onder de auto liggen vier fonkelnieuwe Michelins. “Een rondje nieuwe banden komt op € 1.600”, fluistert Lammert. En dat is nu precies wat wel eens wordt vergeten door de mensen die zo’n SUV in een opwelling kopen. Inmiddels heeft Joep uitgerekend dat het zo’n € 3.000 tot € 3.500 zou kosten om het onderstel weer helemaal in orde te krijgen. “Als ik de rest van de auto zo bekijk, is hij dat zeker waard, want verder is hij nog prima in orde. Als je een vergelijkbare auto zou moeten kopen die hetzelfde kan, ben je zomaar € 50.000 kwijt.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De motor en bak van deze auto zijn nog prima in orde. Het onderstel heeft daarentegen wel aandacht nodig. Het is zeker geen slechte auto. Als er een paar duizend euro wordt geïnvesteerd, is hij weer helemaal perfect. Zo’n investering is deze auto nog zeker wel waard.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.