Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic - Eerste Rijtest
Niche in de markt
- Rob van Ginneken
- Eerste rijtest
Hoe gedraagt de GLE 350 plug-in zich in de praktijk? Hij komt eind dit jaar op de markt, maar op het moment van schrijven zijn er nog geen prijzen. Ook geen complete technische gegevens trouwens. Toch valt op dat hij veel minder ‘werk in uitvoering’ is dan de plug-in A-klasse die we eerder testten.
De dikke SUV, als PHEV met 2-liter viercilinder diesel, overtuigt grotendeels door zijn prima rijeigenschappen. Het is zeker geen allemansvriend, maar er is in beginsel weinig mee mis. Goed om te weten trouwens dat er later nog een benzine PHEV-versie volgt.
Ter zake. Wat uiterlijk meteen opvalt is de tweede tankklep. Links zit de combo-elektrische aansluiting. Laden kan DC tot 60 kW – met een half uurtje klaar dus – en AC met een ingetogen 7,4 kW. Krachtiger muurladers of laadpalen bieden geen winst. Vanzelfsprekend krijgt de auto de modificaties mee van de nieuwe generatie GLE. Modernere looks dus, met een bijzonder strak en hoogwaardig afgewerkt interieur en de nieuwste rijassistentieen infotainmentsystemen. Met twee grote beeldschermen en actieve file-assistent. De verrassend goede aerodynamica (Cw 0,29) helpt om het rijbereik nog wat op te schroeven. De interieurruimte is met dank aan de wielbasis van drie meter riant, maar ook de bagageruimte mag er zijn.
Onderbouw en wielophanging zijn zodanig veranderd dat het batterijpakket er achterin aardig onder past. De zevenzitter-versie ontbreekt, vanwege datzelfde accupakket. Het was sowieso woekeren met ruimte, want het accupakket is letterlijk tweemaal zo groot als in de kleinere plug-ins (parallel geschakeld) en kan tot 31,2 kWh opslaan. Daarmee is er meer power beschikbaar over een langere periode. De E-motor levert 100 kW, een slag meer dan zijn kleinere broeders. Dat levert een range op van 90 tot zelfs een kleine 100 kilometer. Als je alle kracht in de strijd wilt gooien helpt de elektromotor mee om er een systeemvermogen van 320 pk uit te persen. Bij een koppel van 700 Nm. Daarmee sleur je de extreem zware auto in nét onder de zeven tellen naar de honderd.
Zijn top ligt op 210 kilometer per uur. Ook puur elektrisch kun je trouwens de 160 aantikken en kom je héél aardig van je plek. De GLE 350 4Matic heeft nog een troefkaart achter de hand: hij mag drie en een halve ton trekken. Mocht je wat moeite hebben met je paard- en/of boottrailer, dan regelt de aanhanger-assistent het manoeuvreren.
RUST
De Benz kan dus macht tentoonspreiden, maar zijn grootste aantrekkingskracht is de rust. Hij maakt ontspannen snelwegkilometers mogelijk, de stilte in de auto is verbluffend. Het gewicht trouwens ook, we schatten in dat ‘ie ruim 2,4 ton weegt. Dat voel je absoluut terug in het ‘leunen’ bij wat sneller genomen bochten. Met zijn traploze regeling van de aandrijfkrachten tussen voor en achter raakt hij niet snel de weg kwijt, maar dynamisch is anders. Bovendien hoor je de diesel iets te goed werken wanneer je de tweeliter serieus aan het werk zet. Tegen het hinderlijke aan.
In zijn zwaarste recuperatiestand – er zijn vier standen kun je hem ondanks zijn grote massa aardig met ‘een-pedaal’ rijden. Mercedes geeft aan dat hij dan tot 1.800 Nm vertraagt. Lees: héél veel energie terugwint voor de acculading. Bij de eerste korte test rondom Frankfurt konden we inderdaad meer dan een uur elektrisch rijden, verdeeld over wat kilometers in de stad en verder vooral over binnenwegen. Die ‘negentig plus’ actieradius is heel realistisch. Samen met de diesel-range kun je in één ruk een kilometer of 800 afleggen. Wat ons betreft is de rijmodus ‘comfort’ het plezierigst, waarbij de techniek zelf kiest wat de slimste combinatie in aandrijving is. Het telkens veranderende samenspel van motoren en de 9G-tronic transmissie verloopt vrijwel onopgemerkt.
Samenvattend: het is glashelder dat de GLE 350 de 4Matic een niche in de markt bedient. De combinatie van ‘meestal’ elektrisch en ‘als het moet’ diesel kan aantrekkingskracht hebben op zakelijke veelrijders. Met een normuitstoot van 29 gram CO2 en een theoretisch verbruik van 1,1 liter op 100 kilometer doet de Mercedes het goed in de ‘milieuverantwoord ondernemen’ boekhouding. Steeds meer bedrijven hechten daaraan. Prijzen? Daar horen we later meer over.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | GLE 350 de 4MATIC |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 90.881 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.950 cc |
Maximaal vermogen | 235 kW / 320 pk |
Maximaal koppel | 700 Nm bij 1.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 31 kWh |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.924 mm / 1.947 mm / 1.797 mm |
Wielbasis | 2.995 mm |
Massa leeg | 2.555 kg |
Laadvermogen | 705 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.700 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 0,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 18 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLE 350 e 4MATIC Premium Plus | AMG | Pano | 360 | 20 inch
- 2022
- 48.690 km

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC | Burmester | Panoramadak | Trekhaak | Night pakket | Memory |
- 2020
- 99.996 km

Mercedes-Benz GLE 350 e 4MATIC AMG Line TREKHAAK|PANO|HUD|BURMESTER|21 INCH|NIGHT PACK|360 CAM
- 2022
- 37.628 km