Mercedes-Benz GL 450 (2006) - Test
American style
Voor het eerst in zijn bestaan waagt Mercedes-Benz zich op het terrein van de zogenaamde full size SUV. De nieuwe GL-klasse, de grote, stoere broer van de ML, biedt plaats aan zeven personen en moet vooral gaan scoren in het land waar hij wordt gebouwd, de Verenigde Staten. Wij maakten in en om San Francisco vast kennis met de GL, die in september de oversteek naar Europa maakt.
Dat alles relatief is, blijkt maar weer eens wanneer je in een Mercedes GL door Californië rijdt. In Nederland toren je met deze 5,09 meter lange en 1,84 meter hoge SUV met gemak boven alles en iedereen uit, aan de andere kant van de Atlantische Oceaan val je er nauwelijks mee op. Daar word je overal omringd door uit de kluiten gewassen pick-ups, vans en SUV's; een forse auto als de Mercedes GL valt bijna in het niet. Daarnaast lijkt geen Amerikaan door te hebben dat er een compleet nieuw model rijdt. Of men ziet de GL voor een ML aan, wat op zich niet zo vreemd is, want het tweetal vertoont best wat overeenkomsten. Hoe dan ook: de GL, een zevenzits, fullsize SUV past uitstekend in het Amerikaanse straatbeeld, maar zal bij ons geheid worden gekwalificeerd als groot en lomp, een lot dat een soortgelijke auto als de Audi Q7 ook lijkt beschoren. De Nederlandse Mercedes-importeur verwacht dan ook geen stormloop op de GL, die in september in vier motorvarianten bij ons arriveert. Voor dit jaar staat de prognose op honderd stuks. Voor de duidelijkheid: de GL is niet de opvolger van de G-klasse, de 'vierkante' terreinbeul die dit jaar alweer z'n 26e verjaardag viert. De G blijft voorlopig gewoon in productie, de GL is een aanvulling op het al bepaald niet-kinderachtige Mercedes-oeuvre. Samen met de R en de ML wordt de GL in het Amerikaanse Tuscaloosa, Alabama in elkaar geschroefd. De drie delen dan ook de bodemgroep, uiteraard is de wielbasis van de GL langer (16 cm om precies te zijn) dan die van de ML. Verder vertonen de twee SUV's zoals gezegd flink wat overeenkomsten, zo zul je in beide auto's vrijwel hetzelfde dashboard aantreffen. Toch zijn de verschillen significant; waar de ML een sportieve inslag heeft, geaccentueerd door een relatief vloeiend lijnenspel, daar komt de GL veel meer als no-nonsenseauto uit de hoek. Functie lijkt voor vorm te gaan, met name aan de achterkant van de auto, die met een liniaal getekend lijkt te zijn. Tot aan de A-stijl komen de ML en de GL aardig overeen. Mercedes-Benz had wat het design van de achterkant ook niet zoveel keuze; een aflopende daklijn had ongetwijfeld esthetisch beter uitgepakt, maar daarmee zou men aan een van de belangrijkste doelen van de auto voorbijschieten: er moeten zeven volwassenen in passen. Op fatsoenlijke wijze, welteverstaan. Dat is gelukt. Personen die door middel van het vooroverkantelen van het meubilair van de tweede zitrij op een van de twee achterste stoelen plaatsnemen, hebben voldoende ruimte voor hoofd (979 mm) en benen (815 mm tussen de leuningen) om het er een poosje vol te houden. Tegen meerprijs zijn de achterste twee zetels elektrisch neerklapbaar.
Terreinwaardig
Dat Mercedes met het toevoegen van een L aan de G niet direct de offroad-capaciteiten overboord heeft gezet, bewijst de GL (bij ons standaard met Offroad Pro-pakket) tijdens een korte kennismaking op een modderige helling. Een automatisch sperrend midden- en achterdifferentieel verdelen de aandrijfkrachten, elektronische hulpjes als ESP, DSG (Downhill Speed Regulation, houdt de auto bergafwaarts op een constante, zelf in te stellen snelheid door middel van remingrepen) en de standaard Airmatic-luchtvering met niveauregeling (drie standen of automatisch, maximale bodemvrijheid 307 mm) zorgen ervoor dat de GL in het terrein een heel eind komt, waarbij uiteraard de lage gearing niet ontbreekt. Het luxueuze karakter van de GL draagt ertoe bij dat waarschijnlijk maar weinig mensen de auto mee de blubber in zullen nemen. Tijdens onze kennismakingstocht met de GL 450 maakten we dan ook de meeste miles op asfalt, waarbij het opvalt dat de toch niet bepaald lichte (ruim 2.400 kg) GL zich vrij makkelijk laat manoeuvreren. De besturing zal voor Europa iets directer worden afgesteld, al valt de Amerikaanse afstemming zeker niet tegen. Het Airmatic-systeem krijgt daarnaast een iets minder deinerig karakter, bovendien wordt de GL bij ons standaard voorzien van ADS (adaptieve dempers), dat ervoor zorgt dat de auto minder overhelt. Helaas ontbrak ADS op onze testauto. Met z'n 340 pk en 460 Nm levert de 4,6-liter V8 van de GL 450 ruim voldoende power om lekker op te schieten. Wat heet: in 7,6 seconden zit je al op 100 km/h! En dat met zo'n grote, zware auto. De GL 500 doet hier nog een schepje bovenop, al zijn de verschillen met de 450 eigenlijk niet eens zo groot. Dieselaars kunnen terecht bij de GL 320 CDI of 420 CDI, respectievelijk voorzien van een V6 en een V8. Die laatste is de nieuwe 306 pk en 700 Nm opwekkende common-rail met twinturbo die we kennen uit de E-klasse. De 320 CDI is minder krachtig (224 pk, 510 Nm) maar springt wel zuinger met de brandstof om (9,7 tegenover 11,3 liter per 100 km). Alle GL's worden van huis uit gekoppeld aan een 7G-Tronic-bak en ook in deze auto bewijst de zeventrapsautomaat wederom één van de allerfijnste in z'n soort te zijn. Dat Amerikanen houden van een beetje zompige remmen is prima, maar wij Europeanen prefereren toch wat meer directe reactie van het pedaal. Merdedes gaat daar dan ook nog wat aan veranderen voor de overzeese markten.
Even wennen
De fullsize SUV mag dan voor Mercedes-Benz zelf nieuw zijn, ook de Nederlander zal even moeten wennen aan dit soort forse karren van Europese fabrikanten. Met de komst van de Audi Q7 en Mercedes GL zijn in ieder geval de klanten bediend die goede on- en offroad-capaciteiten verlangen (de Q7 is voor dat laatste overigens aanzienlijk minder geschikt, voor het eerste des te meer) én graag met z'n zevenen op pad willen. Voor de voodeligste GL, de 320 CDI, moet dik 90 mille op tafel worden gelegd. Niet niks. De voorlopige topper is de GL 500 met een prijskaartje van E 124.600. In september zijn direct alle motorvarianten leverbaar.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GL 320 CDI Automaat | 7 Persoons | 2x Schuifdak | Leder | Navi | Stoelkoeling + -verwarming | PDC | Cruise |
- 2006
- 418.262 km

Mercedes-Benz GL 420 CDI 4Matic | 136.000KM | 7 seater | Adaptive Cruise | Reversing Camera
- 2008
- 136.000 km

Mercedes-Benz GL 450 CDI V8 306 PK 7-PERS. + STOELVENTILATIE / SCHUIFDAK / DISTRONIC
- 2010
- 277.453 km