Mercedes-Benz E 200 Estate (2016)
Estatisch verantwoord
Veel mensen kiezen vandaag de dag voor SUV's, maar er is nog altijd een trouwe klantenschare die zich liever per stationwagon verplaatst. Voor hen heeft Mercedes de nieuwe E-klasse Estate, die praktisch gebruiksgemak koppelt aan een elegant lijnenspel.
Mercedes-Benz heeft een naam hoog te houden als het gaat om grote stationwagons. Sinds kort is er een nieuwe E-klasse Estate, die in deze test aan de start verschijnt met de minst krachtige benzinemotor die leverbaar is: een tweeliter met 184 pk. De Mercedes-motor maakt een goedmoedige indruk, bepaald niet gezapig of ingedut. Hij gedijt goed in het lagere toerengebied. Geen moment hebben we het gevoel iets tekort te komen. De negentrapsautomaat in de E-klasse doet zijn werk bovendien ongemerkt. Zijdezacht gaat het van versnelling naar versnelling. De negende versnelling komt pas op de snelweg in actie, vanaf zo'n 110 km/h. Daaronder zijn de overige acht meer dan toereikend. De E-klasse heeft een soepel afgesteld onderstel. Net als aan de rest van de auto merk je dat alles erop gericht is om de inzittenden zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen. Geen moment krijgen we in de E-klasse de aandrang om eens lekker sportief te rijden. Duik je echter toch met hoge snelheid een bocht in, dan laat hij je niet aan je lot over. De grens tussen rijden en glijden ligt bij deze achterwielaandrijver ver genoeg om je voor onaangename verrassingen te behoeden. Een belangrijk punt is bij een stationwagon uiteraard de ruimte en die is in de E-klasse riant te noemen, zowel op de achterbank als in de achterbak. Hoewel de derde zijruit een coupéachtige vorm heeft, loopt de daklijn ver door naar achteren. Dat zorgt niet alleen voor veel hoofdruimte voor de achterpassagiers, maar ook voor een grote bagageruimte met een inhoud van 640 liter
Oordeel
De nieuwe E-klasse Estate biedt ruimte in overvloed, waardoor dit absoluut een serieus alternatief is voor de SUV’s van het merk. De aloude stationwagons zijn zo gek nog niet. Daar komt bij dat hij bijzonder comfortabel rijdt en een hoogwaardige afwerking heeft.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 200 Estate |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 60.091 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.933 mm / 1.852 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.939 mm |
Massa leeg | 1.625 kg |
Laadvermogen | 760 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 231 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,6s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 138 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Alpina B5 Touring - Mercedes-AMG E 63 S Estate - Vergelijkende Test
Mercedes-Benz E 300 de Estate - Volvo V90 - Vergelijkende Test
Audi A6 - Jaguar XF - Mercedes-Benz E-klasse - Test
Test: Audi A6 Avant vs. Mercedes-Benz E-Klasse Estate
Mercedes-Benz E-klasse Estate vs. Volvo V90
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.