Mercedes-Benz E-klasse Combi
Ruimte voor de ruime beurs
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
De nieuwe E-klasse Combi is niet alleen ruim, hij is ook ruim voorzien van elektronische snufjes; zelfs een paar nieuwe. En de optielijst biedt ook nog een ruime keus aan extra's. Mooi, maar het is ook een auto waarvoor je ruim in de slappe was moet zitten.
De uitlopers van de Alpen in de buurt van Marseille, waar Mercedes de nieuwe E-klasse Combi introduceerde, zijn niet hoog, maar net als in de Ardennen kunnen de hellingen er knap steil zijn. En als je dan vanuit en nauwe haarspeldbocht omhoog wilt optrekken, moet een automotor er flink tegenaan. Maar voor een E 320 CDI lijkt het een peulenschilletje. Die heeft natuurlijk ook een beer van een zescilinder zelfontbrander in het vooronder. Hij produceert meer liefst vijfhonderd newtonmeter koppel. En dat al bij 1.800 tpm. Ja, zo'n machine wil wel goed vanuit de kelder omhoog komen. De standaard automatische versnellingsbak waarmee deze krachtigste dieselversie geleverd wordt, maakt het je helemaal makkelijk. In de soms bar steile afdalingen is het wel prettig dat je ook zelf de versnellingen kunt kiezen. Dan kun je goed op de motor afremmen. Als we later met een E 270 CDI rijden, merken we dat ook die weinig moeite met klimmen heeft. Niet zo gek, want zijn vijfcilindermotor ontwikkelt nog altijd 425 Nm koppel bij 2.000 krukasomwentelingen per minuut als de wagen een automaat heeft en vierhonderd newtonmeter bij 1.800 tpm als het een versie met handgeschakelde zesbak is. Een benzinegestookte E 240, die we ook maar eens de sporen geven, moet er merkbaar harder aan trekken. Je moet 'm flink op toeren houden om 'm aan z'n maximumkoppel van 240 Nm te laten komen. En als er een stevige inspanning van hem wordt gevraagd, hoor je -beschaafd gedempt - hoe de V6 z'n best moet doen.
Hellingproef
Op een helling optrekken vanuit stilstand vraagt het meest van een motor. En voor een chauffeur kan zo'n hellingproef ook een uitdaging zijn. Maar Mercedes heeft daar wat op gevonden; een elektronisch systeem – 'SBC Hold' - dat deze proef feilloos uitvoert. Als je de auto tot stilstand hebt gebracht, hoef je alleen nog maar even kort, extra stevig, op de rem te trappen en de wagen blijft stokstijf op z'n plek staan. Wil je wegrijden, dan geef je gewoon gas en je gaat weer vooruit. Voor in de file is er ook nog een nieuw elektronisch snufje; 'SBC Stop'. Dat werkt alleen in combinatie met een automatische versnellingsbak en alleen bij snelheden tot vijftien kilometer per uur. Heb je SBC Stop met de hendel van de cruise control geactiveerd dan remt de wagen automatisch af als je gas loslaat. Om daarna weer verder te rijden hoef je niets anders te doen dan gas te geven.
Wat veercomfort betreft doet de E-Klasse Combi niet onder voor de sedan en de niveauregeling zorgt ervoor dat de wagen niet achterover gaat hellen, ook al is 'ie zwaar beladen. Natuurlijk volgt de Merc keurig de bevelen die hij via het stuur krijgt. Maar de E Combi is een wagen van formaat en dat merk je toch goed wanneer je hem door een nauwe haarspeldbocht moet loodsen.
Niet kliederen
Zonder de C-klasse Combi tekort te willen doen, zien ze bij Mercedes de E-klasse Combi pas als de échte stationwagon. Dáár kun je tenminste nog eens wat in meenemen. En dat klopt ook. Mercedes heeft zelfs een trucje bedacht om de bagageruimte extra groot te maken; in plaats van en reservewiel krijgt de wagen een bus met Tirefit mee. Daar kun je een lekke band weer mee opblazen en tegelijk het lek dichten. Nieuw is het trucje overigens niet. En Tirefit is ook maar een noodoplossing, want met een band die er mee gevuld is, moet je subiet naar de dealer om een nieuw exemplaar te laten monteren. Kopers die het gedoe met het bandenplakspul niet zien zitten, kunnen in plaats daarvan – en zonder bijbetaling – hun wagen met een noodreservewiel geleverd krijgen. Hoe dan ook; Mercedes geeft op dat de bagageruimte van de nieuwe E-klasse Combi kan variëren tussen 690 en 1.950 liter. Maar we moeten echt niet denken dat we met de laaste-der-bestelwagens te maken hebben. De E Combi is ook richting life-style suto gegaan en doet met z'n schuin aflopende achtersteven sterk denken aan z'n kleinere broertje. Ook is het interieur niet ingericht op goederenvervoer; de bagageruimte is bekleed met hoogwaardig textiel. Niet echt een plaats dus om zakken potgrond, modderlaarzen of blikken verf te deponeren. En natuurlijk moeten kleine kinderen die meekunnen als er achterin een derde zitrij is gemonteerd, ook niet gaan kliederen.
Verborgen opbergruimte
Doet de bagageruimte gewoon dienst als bagageruimte, dan zijn er verschillende mogelijkheden om hem praktischer te gebruiken. Zo zitten er in de vloer aluminium rails. Die dienen om met behulp van bevestigingselementen spullen op hun plaats te houden. Onder de vloer vind je een opbergruimte met vakken. De laadvloer is natuurlijk keurig vlak en dat blijft hij ook als je 'm groter maakt door de achterbank in z'n geheel of gedeeltelijk voorover te klappen. Mooi is dat de hoofdsteunen wegklappen als de rugleuning voorover gaat. De bank kent nog meer 'kunstjes'; de rugleuning laat zich een stukje verstellen en – als je de bank voorover geklapt hebt – kunt je de zitkussens losnemen en thuis laten. Daardoor krijg je nog wat meer ruimte. Moeten er écht lange spullen mee, dan heeft Mercedes ook daar een oplossing voor. In de optielijst staat een bijrijderstoel met neerklapbare rugleuning. Heb je die besteld, dan kun je bij de bouwmarkt bijvoorbeeld planken van maximaal 3,20 meter lang meenemen. Zo kan het uit de lengte, de breedte en de hoogte komen, zolang het gewicht van mensen en materialen maar niet hoger wordt dan 575 kilo. En we zijn nog niet klaar met de handigheidjes die te maken hebben met het beladen van de E-Klasse Combi. Achter de rugleuning van de achterbank zit een opbergruimte. Je vindt hem niet zo makkelijk, want je komt er alleen bij als je een deel van de rugleuning voorover klapt. Dan heb je nog de – als optie leverbare – hydraulisch bedienbare laadvloer, die veertig centimeter naar buiten kan schuiven. Da's handig bij het in- en uitladen. Het afdekzeil voor de bagageruimte, tenslotte, gaat mee omhoog en omlaag met de bewegingen van de achterklep. Die achterklep heeft trouwens ook nog wat bijzonders; als hij niet helemaal omhoog mag, bijvoorbeeld omdat hij anders tegen het dak van de garage zou komen, kun je hem in z'n opwaartse beweging stoppen, en blijft hij in die stand staan. Als optie is er ook nog een elektrohydraulisch systeem dat de klep automatisch opent en sluit. Je krijgt de klep dicht door op een knop te drukken. Daarna gaat hij omlaag en sluit hij zonder dat je er verder nog iets aan hoeft te doen.
Half maart staat de nieuwe E-klasse Combi bij de dealer. Voor zo'n E met extra ruimte betaal je € 4.400 meer dan voor een vergelijkbare sedan. Dat betekent dat je voor de minst prijzige versie – de E 200 Kompressor – toch altijd zeker € 52.100 kwijt bent. De E 320 CDI komt op ten minste € 66.400.