Mercedes-Benz E-klasse

Chauffeur inbegrepen

Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasse
AutoWeek 9 2013
AutoWeek 9 2013

Je leest het in AutoWeek 9 2013

Mercedes-Benz heeft de E-klasse een facelift gegeven, en is daarbij zo grondig te werk gegaan dat je bijna van een volgende generatie kunt spreken. En ook onderhuids ging de Benz flink op de schop. Door schonere motoren gaat de BPM en daardoor de instapprijs omlaag. Oh ja, en we reden ook nog uitgebreid met de krachtigste E ooit.

Doorgaans zijn facelifts heel overzichtelijk, maar Mercedes-Benz doorbreekt met de tweede generatie W212 die traditie, en niet zo'n beetje. De nieuwe E-Klasse is op zo veel punten anders dat we het Mercedes amper hadden kwalijk genomen als ze het de W213 hadden genoemd. Maar dat hebben ze niet gedaan. Het meest in het oog springend is dat de dubbele koplampen verdwenen zijn. De instapper en de Elegance hebben een traditionele Mercedes-grille met de kleine ster daar bovenop, de Avantgarde heeft een andere grille met daar midden op een grote ster. Opmerkelijk is verder dat de typische uitgeklopte wielkasten achter, die een verwijzing waren naar de Ponton uit de zestiger jaren, verdwenen zijn. Vonden ze die achteraf gezien toch niet zo mooi bij Mercedes-Benz? Toch wel, want de coupé en de cabriolet houden ze.

Het interieur van de vernieuwde E-klasse is wat omzichtiger aangepakt, maar als je in detail kijkt is er zeker wel het een en ander gewijzigd. Net als de S-klasse heeft de E voortaan een analoog klokje centraal op het dashboard. Ook de bediening van de automaat is gerestyled. Hij zit ook hier weer aan de stuurkolom, waardoor de middeltunnel leeg en opgeruimd kan blijven. De parkeerrem zit uiteraard weer bij je linkervoet. Als vanouds heeft de E-klasse erg fijne stoelen en de zitpositie is ook dik in orde. En ook over de ruimte achterin kunnen we ons tevreden uitlaten, en dat is uiteraard maar goed ook voor een auto die in grote aantallen met blauwe kentekenplaten wordt besteld. De middenconsole is ons te druk en te rommelig. En ook de bedieningslogica van het Comand-systeem laat nog steeds te wensen over.

Systemen

De nieuwe E-klasse is beschikbaar met een heel scala aan assistentiesystemen om de veiligheid te verhogen. De vermoeidheidherkenning (het 'kopje koffie') kennen we al van voor de facelift en is ook hier weer standaard. BAS Plus is een systeem dat naderende kruispunten scant op mogelijk gevaar (lees: auto's die vanuit een zijstraat de weg op dreigen te rijden) en indien nodig met remmen ingrijpt. Lane assist houdt de auto tussen de lijntjes en voordat het zelf gaat bijsturen, trilt eerst het stuur om de berijder de kans te geven het zelf te doen. De file-assistent in Distronic Plus zorgt ervoor dat je bij filerijden een vaste afstand tot de voorganger houdt en tussen de lijnen blijft en de voetgangerassistent herkent overstekende mensen en grijpt indien nodig in door remmen. Zelfs een dronken koe kan achter het stuur van deze auto amper meer wat aanrichten, zou je bijna gaan denken. Om te voorkomen dat iemand dat echt gaat doen, houdt de lane assist na enkele keren ingrijpen op met functioneren. Zou je dat weten te overbruggen, dan heb je bijna een auto met chauffeur.

Wij rijden de sedan met de volledig nieuwe V6 benzinemotor, de E 400. Dankzij een dubbele turbo weet die 333 pk uit drie liter te halen en het blijkt een bijzonder fijne machine. Heel veel souplesse, door ruim aanwezig koppel onderin. Mercedes heeft het adaptieve onderstel in de sportstand nog wat aangescherpt. De neiging tot deinen en overhellen lijkt inderdaad wel wat minder geworden, wat de scherpte van het weggedrag ten goede komt. Natuurlijk mis je nog steeds de scherpte die je in een 5-serie krijgt, maar daar heeft Mercedes dan ook een heel ander publiek voor. De E is in elk geval scherper dan hij ooit is geweest, en dat zonder aan comfort in te boeten.

Schoner

Behalve het uiterlijk is ook de techniek behoorlijk aangepakt. Met als belangrijkst resumé dat de motoren schoner zijn geworden en dat betekent weer minder BPM, waardoor de instapprijs is verlaagd van E 47.800 naar E 45.900. En dan hebben we het over de E 200 met 184 pk. Datzelfde tweeliterblok is er ook met 211 pk. Onveranderd is de V6 met 306 pk die in de E 350 zit, maar helemaal nieuw is de E 400. Die heeft niet, zoals in oude tijden, een achtcilinder, maar een V6 biturbo met 333 pk. De krachtigste motorisering die zonder tussenkomst van AMG op de weg wordt gezet is de E 500 met 408 pk. Uiteraard is er ook een heel scala aan dieselmotoren, vijf om precies te zijn, variërend van 136 tot 252 pk. Zakelijk interessant is tenslotte de E 300 Bluetec Hybrid, want die geeft recht op twintig procent bijtelling.

Standaard heeft elke E-klasse het adaptieve onderstel, dimlicht en dagrijverlichting met led-techniek, tft-kleurenscherm, botsingpreventie en vermoeidheidsherkenning. De prijzen en gegevens in bijgaande tabel gelden voor de sedan, de Estate is afhankelijk van de uitvoering een ruime vier mille duurder. 4Matic vierwielaandrijving is leverbaar vanaf de E 300 benzine en in combinatie met diesel op de E 250 CDI en E 350 CDI. Vanaf april staat de vernieuwde E-klasse bij de Nederlandse dealers.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.