Mercedes-Benz E 320 Elegance (1998)

Sterren-status

Mercedes-Benz E 320 Elegance
Voor een rit naar het Zwitserse Genève tracteerden we onszelf op een luxe reiswagen: de Mercedes E 320. Dat we met gemak twee keer duizend kilometer verslonden, zal u niet verbazen. De manier waarop leest u in deze test.

Een reisje per auto met als bestemming Zwitserland en terug (via Duitsland, ja) is uitermate geschikt om een echte reiswagen op zijn merites te beoordelen. Daarvoor kozen we nu eens de Mercedes E320 met nieuwe V6 motor, die sinds "97 in het Mercedes-gamma zit.
Als je "t bij een dergelijke luxe auto hebt over een volledige uitrusting is een groot aantal zaken vanzelfsprekend. Zoals ABS, anti-doorslipregeling, twee airbags, elektrische raam- en spiegelbediening, airconditioning, cruise control, buitentemperatuurmeter, middenarmsteunen voor en achter, lichtmetalen velgen, startblokkering en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Maar in zo"n prestigemodel horen nog veel meer zaken die het comfort verhogen. De E 320 wordt door Mercedes standaard geleverd met een 5-traps automaat, leren bekleding, hoogteverstelling op bestuurders- én passagiersstoel, verwarmd ruitensproeierreservoir en de onvolprezen regensensor op de ruitenwisser.
Het Mercedes-meubilair is van een zeer volwassen formaat met lange zittingen en hoge rugleuningen. Vooral bij lange ritten is de steun aan de schouders heel fijn. Hoewel de bestuurdersstoel van de E 320 goed instelbaar is, blijft "t vreemd dat het stuur geen hoogteverstelling heeft. Achterin hebben de passagiers voldoende been- en hoofdruimte. Ook het lage geluidsniveau levert een grote bijdrage aan het aangenaam verpozen. Bij 100 wijst de meter 64,5 aan en bij 120 66,5 dB.

Twin Spark

Mercedes introduceerde in 1997 de opvolgers van de zescilinder lijnmotoren: een 2,8-liter en 3,2-liter V6 met een blokhoek van 90° en een balansas tussen beide cilinderbanken. Bij de ontwikkeling van deze motoren had het hoofdstuk emissie hoge prioriteit. Door de toepassing van driekleppentechniek met twee inlaatkleppen en één grote uitlaatklep wordt onder meer een aanzienlijk kortere opwarmtijd van de katalysator bewerkstelligd. En dat vermindert op zijn beurt de emissie bij de koude start met liefst 40 % volgens Mercedes. De ontsteking met twee bougies per cilinder zorgt voor een volledige verbranding en ook dat helpt mee aan de lagere emissie. Deze maatregelen, samen met uitlaatgas-recirculatie en nog andere technische hoogstandjes zorgen bovendien voor een minder hoog brandstofverbruik.
De 3,2-liter motor, die in de E 320 standaard wordt gecombineerd met een 5-traps automaat, heeft een vermogen van 224 pk bij 5600 tpm en een maximum koppel van 315 Nm dat tussen 3000 en 4800 tpm beschikbaar is. Sterk genoeg om de 1480 kg "lichte" Mercedes snel naar 100 km/h te laten versnellen. In 7,7 seconden is die missie volbracht. De praktijk bewijst wat de cijfers al aangeven: de V6 heeft een enorme souplesse. Kijk maar naar de inhaalproef van 80-120 km/h: 6,5 s. De top van 238 km/h is zelfs voor de Duitse Autobahnen ruim bemeten. Het testverbruik kwam uit op 1:8,7 en dat is voor een V6 een keurig cijfer.
We komen nog even terug op de transmissie. De 5-traps automaat schakelt alert en doet zijn werk toch vooral onmerkbaar. Ook de stuurbekrachtiging werkt precies en direct; hij voelt bij elke snelheid lekker stevig aan. Met tempo heeft de auto geen enkele moeite. Met de assistentie van de antislip-regeling is hij voor geen kleintje vervaard. Je kunt ronduit oerend hard met deze auto door de bocht. De ABS-remmen zijn uitstekend berekend op hun taak en de E320 volbrengt de remproeven dan ook keer op keer snel en stabiel.
U heeft "t vast al begrepen. Met de Mercedes E 320 is niets mis. Integendeel, heel wat mensen zouden er een lief ding voor over hebben om hiermee te kunnen rijden. Wie ruim 135.000 gulden ter beschikking heeft om een auto uit te kiezen zal zich in deze auto uitstekend voelen. Alleen: wie luxe opties wil, moet fors bijbetalen. Maar in deze klasse tellen ook andere zaken zwaar. Meer dan anders komt het begrip status er aan te pas. En dan telt zo"n Mercedes meer mee dan menige (Japanse) concurrent. Rij je Mercedes-Benz dan kom je duidelijk uit voor een bepaalde mate van welstand. Dan kies je voor status, maar ga je tevens voor lagere gebruikskosten (mede door "n degelijker inruilprijs). En dat is ongetwijfeld de reden waarom er zoveel E"s worden verkocht. Geef de kopers eens ongelijk.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 320 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 61.918

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 224 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.795 mm / 1.799 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,5s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 246 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum