Mercedes-Benz E 200 Elegance (1996)

Op de frivole toer

Mercedes-Benz E 200 Elegance
Ogen als schoteltjes. Op de Mercedes E-klasse en bij iedereen die de eerste foto's zag. Verdwenen waren de rechthoekige koplampen; ronde ogen blikten je tegemoet. Is de E-klasse ondanks zijn nieuwe gezicht een echte Benz gebleven?

De E 200 is de basisversie van Mercedes' E-klasse, maar staat toch nog altijd voor zo'n f 82.000 in de prijslijst. Dat die E 200 een instapmodel is, wil niet zeggen dat hij eenvoudig aandoet, want ook de simpelste Mercedes blijft een gedistingeerde auto waarmee je je in de hoogste kringen kunt vertonen. Dat geldt zeker voor de door ons gereden wagen in Elegance-uitmonstering met z'n lichtmetalen wielen en chique chroomaccenten.
Dat de E 200 aan de basis van het E-klasse programma staat zie je wel aan de motorisering. '200' staat bij Mercedes voor een motor met een inhoud van 2 liter. Deze brengt het tot een vermogen van 100 kW/136 pk en een koppel van 190 Nm.
Mercedes stelt dat de E 200 205 kilometer op de teller kan brengen en in 11,8 s de 100 haalt. Onze meting gaf 12,4 tellen te zien. Voor de acceleratie 80-120 had de E 200 een op zich nette 10,1 seconden nodig. En dat voor een automaat, want onze Mercedes 200 E had een viertraps automaat, waarvoor ruim f 6.000 extra moet worden betaald.
De Mercedes-ingenieurs hebben zich veel moeite getroost om de nieuwe E - hoewel groter dan zijn voorganger - niet zwaarder, maar zelfs iets lichter te laten worden. Desondanks voelt de Mercedes aan als een grote, zware auto. Achter het stuur gezeten heb je meer het idee met een limousine van formaat op pad te zijn. Dat heeft ook te maken met het typische Mercedes- karakter. De E 200 geeft z'n berijder het gevoel dat het meeste werk hem uit handen wordt genomen. De - uiteraard bekrachtigde - besturing volgt zó vanzelfsprekend de bevelen van de chauffeur, dat die zich niet realiseert dat hij bij parkeermanoeuvres en dergelijke veel stuurhulp krijgt en op snelheid aanzienlijk minder. Ook de stevige, maar comfortabele vering levert zijn aandeel in het Mercedes-gevoel. Al gaat slecht wegdek zeker niet ongemerkt onder de wielen door. In bochten gedraagt de in principe overstuurde, want achterwielaangedreven Mercedes zich keurig. De constructie van het onderstel zorgt voor een neutraal gedrag met zelfs een lichte neiging tot onderstuur. Maar wie dat per se wil, kan met heftig bochtenwerk een overstuurreactie provoceren. Met z'n voor zo'n kloeke automobiel vrij bescheiden vermogen is de E 200 echter geen wagen die aanzet tot een pittige rijstijl. Wie er een beetje de sokken in wil zetten zal het gaspedaal tot op de bodem moeten intrappen. De E 200 was met een verbruik van 1:10,7 mooi zuinig.

Bekend terrein
Wie eerder Mercedes gereden heeft en plaats neemt in de E 200, voelt zich meteen thuis. Het instrumentenpaneel met z'n duidelijke, vrij fors uitgevallen meters; de plaatsing van knoppen en schakelaars op de middenconsole die doorloopt in de tunnelconsole; de hendels aan de stuurkolom en de lichtschakelaar, het zal allemaal bekend voorkomen, Hetzelfde geldt voor de stevige zetels van flink formaat.
De Mercedes E-klasse met z'n 2833 mm lange wielbasis biedt de achterpassagiers veel ruimte. Mensen achterin zijn wat plaats voor hun onderdanen betreft goed bedeeld en ook de hoofdruimte is in orde. Ze zijn verder bedacht met redelijke opbergvakken in de portieren en eigen ventilatieroosters. Verder kan de neerklapbare armsteun in de rugleuning van de achterbank tot het comfort bijdragen. De veiligheid wordt gediend met hoofdsteunen. De Benz heeft 500 liter kofferruimte, maar in de praktijk bleek de capaciteit tegen te vallen.
Elke nieuwe E-klasse verlaat de showroom met zaken als ABS, airbags voor bestuurder en bijrijder, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, links en rechts gescheiden instelbare, thermostatisch geregelde verwarming en ventilatie en in hoogte verstelbare voorstoelen. Electronic Traction Support - gecombineerd met het anti-blokkeer remsysteem - is eveneens standaard. Een verstelbaar stuur ontbreekt. Wie daar prijs op stelt, zal ruim f 3.500 moeten investeren in het 'Memory'-pakket. Dat bestaat uit een elektrisch verstelbare linker voorstoel en een elektrisch verstelbaar stuur. Een aantal posities voor verschillende bestuurders kan worden opgeslagen. Daarbij wordt ook de positie van de buitenspiegels meegenomen.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 200 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.226

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.795 mm / 1.799 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 720 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum