Mercedes-Benz CLK 320 Elegance (2002)

Mag het iets méér zijn?

Mercedes-Benz CLK 320 Elegance
Een groot succes werd de CLK die Mercedes in 1997 lanceerde. Maar je moet nooit te lang op een succes blijven teren en met iets nieuws komen voor de 'betovering' uitgewerkt is. En dat heeft Mercedes gedaan.

We nemen een kijkje in het interieur en zien ruimbemeten zetels van een niet nadrukkelijk sportieve snit. Als extra hebben we lederen bekleding. Het zitmeubilair is niet meer zo hard als vroeger, maar biedt toch nog steeds een stevige zit. We nemen plaats en zoeken de zitpositie die bij ons past. Dankzij het in hoogte in diepte verstelbare stuur en de hoogteverstelling op de stoelen, lukt dat best. Ook de instelbare lendensteun helpt een handje.
We steken de sleutel in het contactslot en draaien hem om. Vanuit onze linker ooghoek zien we net boven schouderhoogte iets bewegen: de automatische gordelaanreikarm. Hij geeft niet alleen de gordel aan, maar trekt hem ook strak wanneer we de vergrendeling hebben vastgeklikt. Intussen hebben we onze blik over het dashboard laten glijden. Het dash ziet er opgeruimd uit; eenvoudig maar stijlvol. Ronde ventilatieroosters geven iets van een sportief accent. Dat geldt niet voor het instrumentenpaneel met maar drie ronde instrumenten: snelheidsmeter, toerenteller en doodnormaal klokje met wijzers. Geen 'klokje' voor de brandstofvoorraad en de koelvloeistoftemperatuur? Nee, maar oh wel – uiterst links en rechts – kleine en simpele, staafvormige metertjes. Daarop wordt met streepjes aangegeven hoeveel brandstof er aan boord is, en welke temperatuur de koelvloeistof heeft. Toch valt er op het instrumentenpaneel nog wel wat meer te zien. Het centrale gedeelte van de snelheidsmeter kan onder meer dienst doen als uitleesscherm voor de boordcomputer en voor de audio-installatie.
Over de ruitenwisserbediening hoef je je niet druk te maken, want de CLK krijgt een regensensor mee die het wissen regelt als je de stand 'Auto' hebt gekozen. Zo kun je ook de verlichting op de stand 'Auto' zetten; zodat die vanzelf aan gaat als het donker wordt of wanneer je een tunnel in rijdt. Makkelijk is natuurlijk verder de cruise control. Ook de parkeersensor is handig.


Serieus gebruik
De achterbank van de CLK is bedoeld voor serieus gebruik. Via het EASY ENTRY-systeem kunnen achterpassagiers redelijk makkelijk in- en uitstappen. De achterbank is opgedeeld in twee afzonderlijke zetels; elk met een driepunts rolgordel en een in hoogte verstelbare hoofdsteun. Tussen de twee zetels in; een middenarmsteun met twee bekerhouders. Beenruimte hebben de mensen achterin genoeg, maar veel hoofdruimte is er niet. Tja, zo'n coupé blijft hoe dan ook een compromis. Verder heeft de CLK een ruime kofferbak met een inhoud van 435 liter. En er kan nog meer bij, want rugleuning en zitting van de achterbank laten zich in ongelijke delen omklappen. Alleen de klep van het kofferdeksel is tamelijk kort. Dat maakt het laden van grote voorwerpen minder makkelijk. Het is wel handig dat je de klep van binnenuit en ook op afstand kunt openen.
Bij de overgang van de oude naar de nieuwe CLK ging de 218 pk/160 kW 3199 cc zescilinder van de 320 mee. Deze zespitter is standaard gekoppeld aan een 5-traps automaat. De fabriek geeft een topsnelheid van 244 km/h op en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,9 tellen. Bij onze metingen kwam de Benz iets minder snel, maar toch altijd nog knap vlot van de plaats. Zelf de schakelmomenten kiezen met de tipschakeling leverde geen beter resultaat op dan op de automaat rijden.
We zeiden het al; de Mercedes CLK Coupé is een compromis. Elke CLK Coupé presteert in ieder geval vlot en vanaf de 320 begint hij echt snel te worden. De besturing zou je tot op zekere hoogte sportief kunnen noemen. Zeer solide ligt de CLK op de weg. Vering en demping hebben een stevige afstemming zonder hard en oncomfortabel te worden. En je kunt met groot gemak in fors tempo door de bocht. Daarbij heeft de CLK de op dit niveau gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen achter de hand. De CLK voelt eerder oerdegelijk dan sportief aan en ook een beetje log. Hij heeft toch meer het karakter van een reiswagen dan van een flitsend reagerende sportcoupé.
Voor een CLK 320 Elegance betaal je zo'n € 64.000. Dat is € 7.500 méér dan de iets zwakkere CLK 240 die maar iets langzamer is. Dat vinden we toch wel een heel bedrag. Op de vraag: "Mag het iets meer zijn?" is daarom ons antwoord: "Het mag wel, maar in dit geval hoeft het van ons echt niet."

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CLK 320 Elegance
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 67.485

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.638 mm / 1.740 mm / 1.413 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.505 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden voor205/55R16Prijzen
Banden achter225/50R16Prijzen
Topsnelheid 244 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 250 g/km