Mercedes-Benz CLK 270 CDI Elegance (2003)
Goed geoliede machine
Mercedes levert de huidige CLK sinds zijn introductie met dieselmotor. Das Haus heeft een voortreffelijke reputatie als het om diesels gaat. De vijfcilinder 2,7-liter CDI-krachtbron doet het goed in de coupé. De vijfpitter schopt het tot een vermogen van maar liefst 400 Nm! Dat het een diesel is, zie je aan de uitlaat maar je hóórt het ook. De motor nagelt er bij stationaire loop lekker op los. Dat is echter geen reden om de 270 CDI uit te vlakken. Het is een beul die, als hij flink aan de bak moet, 'n dikke vijfcilinderroffel laat horen. Hij voelt zich het prettigst wanneer de snelheidsmeter boven de 100 km/h staat. De duw in de rug is dan fors, je merkt dat deze krachtbron gigantisch veel koppel heeft.
De automaat dempt de explosiviteit enigszins, de transmissie schakelt zeer vloeiend over en je voelt geen schokje. Hulde voor de bak. Je kunt de CLK 270 CDI ook met handbak bestellen, maar dat doet natuurlijk bijna niemand. De automaat past gewoon goed bij de comfortabele CLK. Je kunt de bak in de winter- en de sportstand zetten. In de eerste vinden we de reactie op het gas te traag. Zeker bij het wegrijden vanuit stilstand moet je even geduld hebben. Maar op een glad wegdek zorgt de winterstand er wel voor dat je netjes en beheerst wegrijdt. In de sportstand doet de versnellingsbak zijn werk uitstekend, hij schakelt pas bij een forse trap met de rechtervoet de kickdown in, en dat is bij een diesel juist prettig. De motor hoeft immers niet veel toeren te maken.
De blits maken
In de CLK kun je eindeloos variëren met de posities van het stuurwiel en de stoel. De Benz stuurt lekker direct, maar de bekrachtiging is te sterk, het stuurwiel laat zich erg licht ronddraaien. Daardoor voelt de Mercedes afstandelijk aan. Hij is door de zachte vering wel bijzonder comfortabel. Toch is de demping soms behoorlijk stevig. Voor de sportieve rijder zal de CLK net iets te veel overhellen in bochten, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur. Daarbij is hij ook onderstuurd. Je ziet aan een heftig knipperend lampje dat de elektronica z'n best doet het imago van de bestuurder niet te krenken.
De fraaie coupé oogt chic, ingetogen. Zeker in de donkerblauwe lak en met de wielen van de Elegance-uitvoering. Je koopt zo'n chique coupé natuurlijk om de blits te maken. Een Mercedes C-Klasse is uiteraard stukken praktischer. Ga maar eens met vier volwassen op stap. Wie achter in de CLK moet zitten, kan beter via de rechterkant instappen. De voorstoel dáár kantelt namelijk ook met de zitting naar voren, aan de bestuurderszijde gebeurt dat niet. De ruimte voor hoofd en benen houdt achterin niet over. Dan merk je goed dat zo'n coupé vooral bedoeld is om mooi te zijn.
Hoe je voorin zit, vinden we echter het belangrijkst. De stoelen van de CLK zijn voorzien van elektrische verstelling inclusief geheugen en zijn reuze comfortabel. Mercedes-Benz heeft erg veel werk gemaakt van de klokkenwinkel. De meters zijn een lust voor het oog; fraai zijn de gegevens van de boordcomputer die in het midden van de snelheidsmeter staan. Over de afwerking van het dashboard zijn we echter minder te spreken, bij het punt waar de middenconsole onder aansluit op het paneel rond de pook zijn de naden ongelijk. Dát is nou weer niet echt het toonbeeld van een strakke afwerking.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLK 270 CDI Elegance |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 63.040 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.685 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.638 mm / 1.740 mm / 1.413 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.565 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 205/55R16Prijzen |
Banden achter | 225/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 228 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,8s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |