Mercedes-Benz CLA-klasse

Ze zijn weer de eerste

Mercedes-Benz CLA-klasse
Mercedes-Benz CLA-klasseMercedes-Benz CLA-klasseMercedes-Benz CLA-klasseMercedes-Benz CLA-klasseMercedes-Benz CLA-klasseMercedes-Benz CLA-klasse
AutoWeek 13 2013
AutoWeek 13 2013

Je leest het in AutoWeek 13 2013

Mercedes is niet bepaald behoudend als het gaat om het verzinnen van compleet nieuwe segmenten. Een vierdeurscoupé in de compacte klasse, dat kenden we nog niet. Maak kennis met de CLA. Een auto die meer afwijkt van zijn donor, de A-klasse, dan je misschien verwacht.

Een beetje trots zijn ze toch wel bij Mercedes. Als we eens informeren met welke auto ze denken te gaan concurreren met die rare CLA, wijst men zonder schaamte naar een hoger segment. 'BMW 3-serie coupé, Audi A5, en die zijn nog een stuk duurder ook!' Eh ja, Maar is dat niet omdat die auto's gewoon een klasse hoger opereren? De CLA staat op het platform van de nieuwe A-klasse en dat is gewoon een C-segment auto. "Puh", klinkt het bij Mercedes. "Kijk naar onze afwerking, onze veiligheidsopties. Dat vind je verder niet in dit segment. "Vervolgens wordt uitgebreid benadrukt dat het merk 'zoals gewoonlijk' ver voor de troepen uitloopt. "Kijk naar wat we gedaan hebben met de Mercedes CLS. We waren de eerste en tegen de tijd dat wij de tweede generatie lanceerden, besloot de concurrentie dat het misschien toch niet zo'n slecht idee was en komen ze met eigen varianten van de vierdeurs coupé. En als we inmiddels de eerste verhalen horen van wat men nu van plan is, gaan we datzelfde verhaal nog een keer krijgen in dit segment." De grote grijns van de Mercedes-medewerker mag je er zelf bij denken...

Goed de CLA dus. Een Mercedes met deze uitstraling, daar verwacht je achterwielaandrijving bij, maar aangezien hij technisch gebaseerd is op de A-klasse, moeten we het met voorwielaandrijving doen. Optioneel is overigens wel vierwielaandrijving verkrijgbaar.

Niet behoudend

De CLA oogt nogal, euh, apart. Sowieso zijn de Duitsers niet bepaald behoudend te werk gegaan en is de CLA een nogal aanwezige auto. Zeker als je hem in een lekkere versie bestelt. Ons testmodel was donkergrijs met zwarte wielen en dito spiegelkappen en zag er gewoon waanzinnig uit. Bekijk de video op autoweek.tv! Wat bravere witte versies kwamen echter minder uit de verf, dus kijk goed naar de mogelijkheden als je er eentje gaat bestellen. Los van de oh-en-ah factor, is de auto ook het meest gestroomlijnde productiemodel ooit, met een Cw-waarde van 0,22. Denkend aan de Mercedes-conceptcar van enige jaren terug die het merk op een vis had gebaseerd voor de beste stroomlijn, zien we ook hier opvallende vormen aan de zijkant en wat extra paneeltjes aan de achterkant die allemaal moeten helpen de luchtweerstand omlaag te halen. Maar ook de vorm van de A-stijl en details zoals het ontwerp van de lichtmetalen wielen spelen hierbij een rol. Nog meer leuke foefjes in het design? Zeker, zo worden de stijlloze ramen (het is immers een 'coupé') extra afgesloten om windgeruis te vermijden en is de A-stijl zo gevormd dat afgevoerd regenwater de zijruit niet raakt om het zicht rondom bij slecht weer te verhogen.

Het zijn dit soort zaken waarmee Mercedes ook nu weer boven de concurrentie uitsteekt. Je merkt het niet tijdens je eerste uurtje proefrijden, maar op lange termijn zijn het dingen waar je niet meer zonder kunt. Al snel blijkt de CLA toch weer een echte Mercedes, die ook in een voor het merk vrij nieuw segment dingen net even anders doet. Het rijden zelf was bovendien geen vervelende ervaring. De A-klasse moest Mercedes een heel nieuw gezicht geven. Het merk heeft daarom de variant met sportonderstel nogal hard gemaakt. Eigenlijk té hard, waardoor het model geforceerd sportief wordt. Natuurlijk helt de auto daardoor nauwelijks bij links-rechts bewegingen, maar het verfijnde is er wel af. Het is niet voor niets dat BMW zijn auto's steeds comfortabeler maakt: mooie dynamiek leveren is wat anders dan je auto's plankhard maken. Maar hoe zit het dan met de op de A-klasse gebaseerde CLA? Erg goed gelukkig. Wij rijden een handgeschakelde CLA 200 in sport-trim, maar al snel hebben we de indruk dat de balans in het onderstel vele malen beter is dan in de A-klasse. Dat gevoel blijkt meer dan schijn, zo blijkt als we later met een technicus praten. "We hebben de CLA in zowel de comfort- als sportuitvoering iets comfortabeler gemaakt dan de vergelijkbare A-klasse", zo horen we. "Overigens niet door de A-klasse als basis te nemen, de set-up van veren en dempers is gewoon specifiek ontworpen voor CLA." Geloof ons, dit is een goede zet. Het geheel doet wat denken aan de huidige C-klasse, wellicht met nog ietsje meer dynamiek in de auto. In korte bochten moet je niet bepaald kartachtig gedrag verwachten, maar met lange doordraaiers, ligt de auto extreem goed en hoge snelheden voelen, mede door de goede geluidsisolatie, aan alsof je 100 km/h rijdt. De dempers zijn geweldig. Ze houden de CLA als een blok op de weg, maar filteren werkelijk elke korte oneffenheid weg waardoor die typische sereniteit ontstaat die je in een Mercedes wilt. De besturing is direct genoeg en biedt op elk moment goede controle.

Moeite

Motorisch heeft het merk wat meer moeite indruk te maken. Onze '200' heeft een 1.6 turbo met 156 pk en dat is toch wel het minimum: de CLA 180 zouden we laten staan. Het blok heeft meer dan genoeg koppel om de auto voorwaarts te sleuren, maar we missen vooral wat enthousiasme. Het blok is wat loom met wel erg voorzichtige reacties op het gaspedaal. Als je doorhaalt dan is de sprint best vlot, maar alles gaat wat afstandelijk en met vertraging. De TSI's van Audi hebben met gelijke (of lagere...)vermogens toch echt meer fut. Nu zijn de overbrengingen wat lang, maar dat is bij concurrenten ook het geval. Het lijkt meer een softwarekeus qua gasrespons. Bij grotere modellen is dat minder een issue vanwege het nog hogere koppel van zescilinders, maar in een auto als deze mag het blok best een beetje feller reageren als je het pedaal diep intrapt.

Qua beschikbare technieken en gadgets heeft Mercedes zich volledig uitgeleefd op de CLA. Uiteraard zijn zaken als automatische cruisecontrol (waar Mercedes met zijn distronic nog altijd de beste variant heeft, zeker in deze klasse) met de nieuwe generatie autobrake (vanaf 7 km/h!) beschikbaar met allerhande pre-crash functies. Maar het merk heeft ook erg veel werk gemaakt van de integratie van iPhones, al dan niet met aankoop van aparte 'apps' voor de auto, zodat je kunt mailen, facebooken en twitteren vanuit de auto. Gecombineerd met verschillende designlijnen en individualiseringopties wil het merk ook een statement maken voor de zaken die niet met de rij-eigenschappen te maken hebben. Als totaalpakket heeft Mercedes hiermee een auto neergezet die echt iets anders biedt in dit segment. En hoe langer we ermee onderweg waren, hoe meer we de auto gingen waarderen. Dat gebeurde zowel vanachter het stuur als vanaf het terras kijkend naar het model, wetende dat de sleutel in onze zak zat. Iets wat de A-klasse geen moment gelukt is. Verrassend goed, die CLA. En met een vanafprijs van krappe 33 mille ook vrij duur. Dat dan weer wel.

Video

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum