Mercedes-Benz C63 AMG (2010) - Op de rollenbank
Keurig netjes
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De jongens van AMG in Duitsland, die kunnen er wat van. Al jarenlang. Anders word je niet ingelijfd door Mercedes-Benz met het verzoek om de tuner van het huis te worden. Tot aan de Formule 1 aan toe zelfs! En we hebben er weer een op onze rollenbank. Een relatief bescheiden ogende C63 AMG. Maar wacht maar tot hij los mag op de rollen!
AMG staat voor Auftrecht, Melcher, Grossaspach. Hans Werner Auftrecht en Erhard Melcher waren de twee techneuten die in de Duitse plaats Grossaspach (35 km ten noorden van Stuttgart) begonnen met hun bedrijf, in de jaren 60 van de vorige eeuw. In 1990 start de samenwerking met Mercedes-Benz. In 1993 is de Mercedes-Benz C36 AMG de eerste, gezamenlijk ontwikkelde auto van AMG en Mercedes-Benz. In 1999 neemt het toenmalige DaimlerChrysler concern een meerderheidsbelang in AMG en vanaf 2005 is AMG voor 100 procent van DaimlerChrysler. Tot zover de theorie, de praktijk rolt nu de testruimte van Beek binnen.
Dertien jaar jong
Deze keer een keurig, ouder model C-klasse, een sedan (limousine volgens Mercedes-Benz) die erbij staat als nieuw. Toch is de auto al dertien jaar oud. Dat zou je hem zeker niet geven. Eigenaar is Aone Dikkerboom, uit Dwingeloo. En Aone heeft vooral iets met leuke auto’s. “Ik ben heel blij met deze C, maar ik zit niet alleen vast aan het merk Mercedes-Benz”, legt hij uit. Maar hij zit wel een beetje vast aan snel spul als je hoort wat hij hiervoor heeft gereden. “Eerder heb ik een BMW E36 M3 gehad, maar ook een Subaru Impreza GT Turbo. Ik winkel wel een beetje in de Champions League van snelle auto’s.”
Met die M3 is het trouwens verkeerd afgelopen, die raakte zwaar beschadigd bij een ongeluk, dat Aone wel goed heeft doorstaan, maar zijn BMW niet. “Toen ben ik op zoek gegaan naar een opvolger. Ik kwam op een gegeven moment deze C63 tegen bij een handelaar. Ik sprak af dat ik de auto even wilde laten keuren en dat was akkoord”, aldus Aone. Een kwestie van vertrouwen dus. Bij de Mercedes-Benz dealer waar de auto ook in onderhoud was geweest, ging de C63 AMG de brug op en die keuring bevestigde het goede gevoel dat Aone had bij deze donkere vierdeurs. Dus koop gesloten!
Mercedes-Benz C63 AMG voor de leut
De auto had in 2013, toen Aone hem kocht, nog maar 30.000 op de klok. Inmiddels is hij net over de ton heen. Nog steeds niet veel dus, Aone heeft hem nu al tien jaar. “Het is een hobbyauto, voor het werk rijd ik een verstandige Skoda Octavia. Mijn vrouw rijdt zelf een Audi A3 dus de C63 slaapt thuis binnen, onder een mooie hoes en wacht geduldig tot hij wordt uitgelaten”, lacht Aone. Evengoed konden de Dikkerbooms de verleiding niet weerstaan om de C mee te nemen als vervoermiddel naar hun recente vakantie in het zuiden van Kroatië. “Heerlijk rijden daar”, zegt Aone met pretogen. Ook de 24-uursrace van Le Mans is aangedaan door Aone en zijn C63. Daar laat hij nog een spectaculaire video van zien, met heel veel bandenrubber dat wordt getransformeerd tot… rook. Met een boel enthousiaste racefans eromheen.
Met een maximum vermogen van 456 pk en een trekkracht van 600 Nm volgens de officiële Mercedes-Benz papieren is er nogal wat power beschikbaar. En dat moet allemaal naar de achterwielen en -banden. “Die heb ik dan ook al een keer vervangen,” vertelt Aone. “Maar dat is natuurlijk niet zo raar met een auto als dit. Het hoort bij de hobby, een hobby kost nu eenmaal geld.”
Maar dan heb je ook wat: we hebben een glunderende Aone, met zijn vader Jan ernaast die dit ook wel kan waarderen. De keurig nette C levert namelijk ook keurige waarden af op de rollenbank en hij klinkt daarbij zoals we van een AMG gewend zijn. Als zware, donkere, krachtige muziek.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 63 AMG |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 109.784 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.208 cc |
Maximaal vermogen | 336 kW / 457 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.726 mm / 1.795 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.655 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Banden voor | 235/40R18Prijzen |
Banden achter | 255/35R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 312 g/km |
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.